מחריף המשבר בין סימפונט רעננה לעיריית רעננה. בתזמורת מאשימים את העירייה בהתייחסות משפילה, בחוסר רצון להידברות ובחוסר מענה לפניותיהם: "העירייה פוגעת בהמשך קיומו של סמל התרבות המרכזי של העיר".
תזמורת סימפונט רעננה נוסדה לפני כשלושים שנה על ידי העירייה והמרכז לקליטת עלייה. היא מהווה את גוף התרבות העיקרי בעיר ושותפה בקונצרטים ובפרויקטים רבי חשיבות בעולם המוזיקה.
תחילתו של המאבק בחודש ינואר. במהלך שהותה בחו"ל, קיבלה אורית פוגל־שפרן, מנכ"לית התזמורת, מכתב מהעירייה המבשר על העלאת התשלום על השכרת נכסים וציוד מהעירייה בלמעלה מ־100 אחוזים, רטרוקאטיבית מספטמבר 2019. "כל שנה מתחדש החוזה אוטומטית עם שינויים קלים שידענו לקבל בהבנה. פתאום אמרו שמכפילים לנו את עלויות השימוש באולם והוצאות נוספות ביותר מפי שניים", מספרת פוגל־שפרן ל"ידיעות השרון".
בתזמורת טוענים כי בעוד שבשנים 2019־2014 עמדה עלות השכרת אולם המופעים על 1,600 שקלים לערב, בחוזה החדש הסכום המבוקש הינו 3,000 שקלים; בעוד שבעבר עלות חזרה הייתה 200 שקלים עד שש שעות, החוזה החדש דורש 100 שקלים לשעה.
בעירייה טוענים שהתעריפים עודכנו כבר בחודש ספטמבר האחרון, שהנהלת הסימפונט מתבצרת בעמדתה ושלנוכח המצב הם דוחים את תחילת ההסכם לספטמבר 2020. בהנהלת התזמורת טוענים: "את ההודעה על החוזה החדש קיבלנו רק בינואר השנה ומאז ראש העירייה אפילו לא מסכים לשבת לדבר איתנו".
"ברגע שקיבלתי את המכתב, ביקשתי פגישה. כתבתי מכתב, שניים, שלושה, שישה. לראש העירייה חיים ברוידא, למנכ"ל, למנהל אגף תרבות – לכולם הסברתי את הבעייתיות ושאי אפשר להביא שינוי כזה על הקהל באמצע העונה. ביקשתי להיפגש איתם ולמצוא פתרון אחר. רק הגזבר הסכים להיפגש איתי. ביקשתי להיפגש עם ראש העירייה, והוא לא הסכים לדבר איתי. זה מאוד מעליב. מאוד פוגע", אומרת פוגל־שפרן. "בתחילת הקדנציה הצעתי לו המון הצעות ושיתופי פעולה והוא היה מאוד שמח וטוב לב. אני מבינה שיש בעיות, אבל בעיות פותרים. צריך להתנהג ביושר ולומר את הדברים כמו שהם, להגיע להסדר נורמלי ולא לכיפוף ידיים".
בתוך כך הגיע משבר הקורונה ובסימפונט הפך המצב לקשה עוד יותר. "לא ידענו מה קורה ומה יהיה", מספרת פוגל־שפרן. "התקשרתי לראש אגף תרבות, תמר ורשבסקי, לשאול על התנאים לקבלת תו סגול. היא שלחה לי את התנאים עם מכתב שאומר שהם מוכנים להשאיר את המחיר הישן עד אוגוסט ובתנאי שאחתום על החוזה החדש. כך ללא שום אפשרות לשיח".
מותג בעיר
הקשר העמוק של סימפונט רעננה עם העיר החל לפני 31 שנים: "לאורך השנים היינו חלק בלתי נפרד מהעיר. המצב הכלכלי של רעננה השתנה והתמיכה העירונית הלכה וקטנה. רעננה תמיד הייתה האהבה הגדולה שלנו בכל מצב, והצלחנו לקיים את עצמנו למרות השחיקה המאוד גדולה בתמיכה", משתפת מנכ"לית התזמורת. "בעוד שבעבר עמד התקציב על כמיליון וחצי שקלים, לאורך שנים ארוכות הוא הלך ונשחק והיום הוא מסתכם ב־750 אלף שקלים".
למעלה מ־50 אחוזים מתקציב התזמורת מגיע מהכנסות עצמאיות שלה. הקצבה העירונית מהווה רק 8 אחוזים מהתקציב הכללי של תזמורת.
מהיום שהקימה את התזמורת, כשהיתה בת 34, החליטה פוגן־שפרן לעשות כל שביכולתה על מנת להביא את צליליה לכל חלקי האוכלוסייה: "אנחנו כאן בשביל הקהל שלנו, וכל החלטה שלקחנו היתה תוך מחשבה עליהם". על אף הקטנת התמיכה העירונית מחיר הכרטיסים בקושי עלה: "גם כשהעלינו זה היה בחמישה אחוזים פעם בעשר שנים, הכול כדי לתמוך בקהילה".
קרוב ל־95 אחוזים מקהל התזמורת הם אזרחים ותיקים. חלקם תושבי רעננה, חלקם בוגרי העיר שעברו לבתי אבות, והשאר הינם אנשים מכל רחבי הארץ. בעבור כולם מוכרת התזמורת את כרטיסיה בהנחה של 35 אחוזים ממחירם המקורי: "בניגוד לתיאטראות שמקבלים על כך פיצוי מהמשרד לאזרחים ותיקים, תזמורות לא מקבלות משום מקום".
בתקופת הקורונה הופצו סרטוני קונצרטים של התזמורת ב־20 מדינות בשיתוף עם משרד החוץ וביוזמתה של המנכ"לית. מדי סוף שבוע, הקפידה התזמורת לשלוח קונצרטים מצולמים ל-100 בתי אבות ברחבי המדינה. פעילותם הענפה לא פסקה לרגע, גם כש־32 נגניה ישבו מובטלים בביתם. "סימפונט רעננה זה מותג", אומרת פוגל־שפרן. "היא ממתגת את רעננה כעיר תרבות".
היא לא מבינה איזה אינטרס יש לעירייה להערים עליהם קשיים. לדבריה, תרומת הסימפונט לעיר ניכרת גם בכיס. "על כל שקל שאדם שמגיע לרעננה מביא לתרבות, הוא מביא שלושה שקלים לכלכלה: מפרנסה לנהג המונית ועד לקפה שהוא קונה ביציאה מההצגה. התזמורת היא מוקד להמון אנשים שבאים לרעננה מערים אחרות".
"יחס מעליב"
פוגל־שפרן פגועה מאוד. "ויתרנו לא אחת על נסיעות לחו"ל כדי לקיים כאן קונצרטים. כל הזמן אמרתי שקודם כל עושים למען התושבים. אנחנו עדיין גאים בשייכות שלנו לעיר, אבל אנשים מתנהגים איתנו לא בסדר. לא מוכנים אפילו לדבר איתי. זה לא נתפס. העירייה מפנה את הגב למוסד שהפך חלק בלתי נפרד מרעננה".
איך מרגישים חברי התזמורת עם זה?
"הנגנים בינתיים לא יודעים, אבל אלה שיודעים לוקחים את זה מאוד קשה. הם אומרים 'נתנו 30 שנים מהחיים שלנו לגוף הזה, עשינו זאת מתוך גאווה ושייכות לעיר – וכך מתעלמים מאיתנו ־ זה מאוד מעליב'".
מה המצב הכלכלי של התזמורת היום?
"בעקבות הקורונה אני נמצאת היום בהפסד של מיליון וחצי שקלים. 300 אלף שקלים אני חייבת למנויים ואין לי אופק. יש לקוחות שמתדפקים על דלתנו, יש לי 32 נגנים בחל"ת ועובדי משרד. אני לא יודעת מה יהיה".
איש בסימפונט לא האמין שבשעה שרשויות אחרות מושיטות יד דווקא הם יזכו לכתף קרה: "איך אחתום על חוזה שהוא פי שניים עלות?". לדבריה של פוגן־שפרן, העירייה תרוויח 100 אלף שקלים בשנה משינוי החוזה. "זה מה שיציל את העירייה? בשבילנו הסכום הזה הוא צורך קיומי. מי ישלם את זה? הילד שמגיע לקונצרט? הגמלאי? זאת פגיעה קשה מאוד בקהל שלנו. אני מראש נכנסת לעונה שחצי ממנה לא אגבה כסף כי אני חייבת הופעות לאנשים, ואז באה העירייה ומנחיתה עלינו עוד מכה. לעסקים מוותרים על ארנונה ועלינו מכבידים ואני גוף ללא מטרת רווח שמשרת את העירייה".
הרגשת פעם תחושה כזאת בכל שנותייך במקצוע?
היא שותקת לשניות ארוכות. "הרגשתי ככה כשהיינו בפולין וסירבו בכוחניות איומה לאפשר לנו לנגן באושוויץ. אני לא רוצה להשוות את זה, אבל תחושת הכוחניות כאן וחוסר הרצון להידבר מאוד לא נעימה. לא התכוונתי לצאת עם זה החוצה עד שכפו עליי את החוזה הזה. כל מי שעובד בסימפונט עושה את זה באהבה עצומה וכולם נותנים את נשמתם. מה שהעירייה עושה לנו זה הדבר הכי לא תרבותי שאפשר".
מעיריית רעננה נמסר: "עיריית רעננה מסבסדת את סימפונט רעננה מזה שנים רבות ומעמידה את מתקניה לשימוש התזמורת במחירים סמליים.
הסכם ההשכרה עם העירייה הסתיים בספטמבר 2019, חודשים רבים לפני פרוץ משבר הקורונה. בינואר 2020 עדכן גזבר העירייה את הנהלת הסימפונט בתעריפי השכירות, אך לא צוין מועד תחילת הגבייה.
בשל משבר הקורונה, ויתרה העירייה על כל תוספות התשלום שהיו אמורות להיות משולמות על ידי הסימפונט החל מספטמבר 2019, והזיזה את מועד תחילת ההסכם לספטמבר 2020 – שנת הפעילות הבאה של התזמורת.
סגן ראש העיר, מיכאל רייזמן, הממונה על אגף התרבות, לא קיבל עד היום פנייה או בקשה מהנהלת הסימפונט לקיים פגישה. במידה ויפנו אליו הוא ישמח להיפגש ולדון בנושא".