מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה מפרסם סקר הרגלי חיים של עובדי ועובדות ענף ההיי טק בישראל באמצעות מדגם מייצג של כ 400 מהם, בגילאי 24 פלוס, העובדים ומתגוררים בלב המטרופולין, במרכז הארץ, בשרון, בשרון הצפוני ובשפלה. כשבעה חודשים לאחר פרוץ מגפת הקורונה, הסקר מספק נתונים מעניינים על הרגלי העבודה של ההיי טקיסטים בישראל, העדפותיהם וכיצד ישלבו עבודה מהבית עם עבודה מהמשרד בעתיד.
1 צפייה בגלריה
פרויקט אינפיניטי פארק ברעננה
פרויקט אינפיניטי פארק ברעננה
פרויקט אינפיניטי פארק ברעננה
(צילום הדמיה: 3division)
קראו גם >>>
על פי גיאוקרטוגרפיה, מגזר ההייטק בישראל נהנה מצמיחה יציבה במספר העובדים בו. בשנת 2019 עבדו בענף ההייטק כ 321 אלף עובדים, כאשר מדי שנה מצטרפות לתחום כ 30 חברות חדשות והצפי הוא להמשך גידול בתחום. עובדי ההיי טק גרים ברובם רחוק ממקום עבודתם - רק 40% מעובדי ההיי טק המתגוררים במרכז הארץ גם עובדים בלב המטרופולין כמו כן, רק כ 45% מעובדי ההיי טק המתגוררים בשרון גם עובדים באזור זה.
עד כמה משמעותי נתון זה? ובכן, כמעט מחצית מקרב עובדי היי טק במרכז הארץ , בשרון ובשרון הצפוני, (47% ו 49% בהתאמה) דרגו במסגרת המחקר את הקרבה של מקום העבודה לביתם כאחד משלושת הגורמים המשפיעים עליהם ביותר בבחירת מקום העבודה, לצד שכר גבוה ורמת מקצועיות. קרבה לבית דורגה גבוה יותר מפרמטרים כגון גמישות בשעות העבודה, אפשרויות קידום ותנאי רווחה.
לרצונות העובדים בתחום ההיי טק, השפעה רבה על מיקום העסקים, ועובדים אלה נחשבים מפונקים יותר משאר המשק וזוכים לתנאים בהתאם. על רקע זה מעניין לראות כי ישנה העדפה ברורה של ההיי טקיסטים בעקבות משבר הקורונה לעבוד ליד הבית- כ-58% מעובדי ההייטק באזור השרון וכ 52% מתושבי גוש דן והמרכז יעדיפו מקום עבודה קרוב יותר למקום מגוריהם.
כמו כן עוד על פי המחקר ציינו כ 55% מעובדי ההיטק המתגוררים בשרון כי יעדיפו לעבוד באזור התעסוקה ברעננה וזאת ככל הנראה בעיקר בשל הקרבה והסמיכות של אזור התעסוקה המתהווה לתחנת רכבת ישראל.
כ-75% מעובדי ההייטק בכל גוש דן ומרכז הארץ ציינו כי עברו בעקבות משבר הקורונה לעבוד מהבית לפחות יום אחד בשבוע. כ-40% מעובדי ההייטק עברו לעבוד מהבית כמעט כל השבוע, 4-5 ימים בשבוע.
מה לגבי העתיד? כ-75% מעובדי ההייטק בכל גוש דן והמרכז ציינו כי הם מעוניינים לשלב לפחות יום עבודה אחד בשבוע מהבית וארבעה ימים מהמשרד.כ-90% מעובדי ההיטק בשרון מעוניינים לעבוד לפחות יום אחד בשבוע מהבית וארבעה ימים מהמשרד גם בעתיד.
האם יש קשר בין דרוג הקרבה למקום העבודה כאחד משלושת הפרמטרים לבחירת מקום העבודה לבין דרכי ההגעה הקיימות והרצויות? אמצעי הנסיעה הנפוץ ביותר להגעה לעבודה בקרב עובדי ההייטק הוא רכב פרטי – כך דיווחו 66% מתושבי המרכז ו 75% מתושבי השרון אך מבחינת אמצעי הגעה רצוי, דורג הרכב הפרטי דורג רק ע"י 49% ו 46% מתושבי המרכז והשרון (בהתאמה).
הליכה רגלית למקום העבודה היא אמצעי ההגעה בפועל של מעטים מאד מההיי טקיסטים - 3% מתושבי המרכז ו 4% מתושבי השרון , אך צויינה כאמצעי הגעה מועדף ע"י 17% ו 18% מהמתגוררים במרכז ובשרון. הרכבת הינה אמצעי ההגעה של 4% מההיי טקיסטים תושבי המרכז ו 10% תושבי השרון , כאשר 11% מתושבי המרכז ו 15% מתושבי השרון היו מעדיפים להגיע באמצעותה לעבודה.
נטלי מרשל, נציגת הבעלים , ס.ע.ן זהב וריט 1 המקימים את פרויקט אינפיניטי פארק רעננה מציינת בעקבות הנתונים: "בתחום ההיי טק קיימת רגישות רבה מצד ראשי החברות לקיים ולרצות את צרכי העובדים. לכן, סביר שהרצון שמביעים העובדים לעבור לעבודה בקרבת הבית תשפיע על קבלת ההחלטות בחברות. להערכתי לא רק על ההחלטה לגבי מיקום אלא גם על ההחלטה לגבי אופי המתחם בו תשב החברה. קיים היום יתרון גדול לקומפלקס המאופיין כפארק תעסוקה היושב במיקום אסטרטגי מבחינת הנגישות שלו – סמוך לצירים מרכזיים ולקו רכבת ישראל ויש לו יכולת להעניק לעובדים מגוון שירתי צריכה פרט למשרד וחיבור לאינטרנט. כי כשהמכבסה, גן הילדים , הפארם והסופר מרקט מתחת למשרד החיים הרבה יותר נוחים".