"אם לא יתנו לנו "חוואה" (כינוי לדמי חסות במגזר הערבי), אנחנו נדקור את העובדים ואף עובד לא יעבוד כאן" - זאת ההצהרה שהשמיעו בני משפחה מהמגזר הערבי לבעלי חברת בנייה משפחתית מוכרת מרעננה. החברה עוד "שילמה בכפייה", כדברי אחד מהבעלים, במשך כמה חודשים, אך הסחיטה והאיומים עלו דרגה וכעת מדובר בסכנת חיים ונזקים לחברה ולדיירי הפרויקט שבגללו נסחטת חברת הבנייה.
1 צפייה בגלריה
פרויקט הבנייה ברעננה
פרויקט הבנייה ברעננה
פרויקט הבנייה ברעננה
(צילום: פרטי)
תלונה במשטרת כפר סבא נגד גובי ה"פרוטקשן" לא הועילה, אלא רק הביאה להסלמת האיומים והסחיטות שמהם סובלים בעלי חברת הבנייה. בצר להם פנו בעלי החברה (אב ובנו) לבית המשפט בבקשה שיורה לסוחטים שלא להתקרב אל הפרויקט ואל בעלי החברה ועובדיה - שגם אחד מהם הגיש נגדם תלונה. בית המשפט הוציא בשלב ראשון צו המורה כי במידה שהסוחט מחזיק ברשותו כלי נשק, דינו להיתפס על ידי המשטרה. הסיבה לחשד שהסוחט מחזיק נשק היא סוגיה שלא ניתן בשלב זה לדון בפרטיה.

מסע הייסורים

חברת הבנייה עוסקת בימים אלה בפרויקט בנייה במרכז רעננה. מפרטי הפרשה עולה כי הסוחט ובני משפחתו היו רשומים תחת שמו של קבלן שהועסק בפרויקט לפני כמה חודשים. "מאז זה לא נגמר איתם, ובחודשים האחרונים זה הסלים", מספר אחד מבעלי החברה, "הם הגיעו לאתר הבנייה בחמולה, עם בני משפחה וילדים. מנהל העבודה אמר שהם הגיעו בפרץ פנימה וגרמו לכך שהעובדים הפסיקו לעבוד וברחו מהלחץ. העובדים אמרו שאיימו עליהם ועל המשפחה שלהם בסכינים; יש לנו פחד ממשי. באתר היו צעקות וכל העובדים היו בחוץ על הכביש", מספר הבעלים על אירוע שהתרחש ביום חמישי שעבר.
מאחורי החבורה שהגיעה לאתר ואיימה על העובדים עומד, לטענת בעלי החברה, בעיקר אדם אחד. "במשך שלושת החודשים האחרונים הוא ביקש דמי חסות ושילמנו בכפייה", אומרים בעלי החברה, "אבל זה לא נפסק ומאיימים עלינו ועל החברה שלנו".

הקבלן הנוסף

בעלי החברה הם לא היחידים שהגישו תלונה במשטרת כפר סבא. גם קבלן האינסטלציה של הפרויקט ועובדיו אוימו שלא יעזו לחזור ולעבוד במקום. הקבלן ועובדיו, שהיו אף הם ביום חמישי שעבר באתר הבנייה, קיפלו את הציוד שלהם וברחו מהמקום בגלל הפחד.
מעבר לעובדה שמדובר בסכנת חיים ממשית, יש לציין גם את הנזקים הנוספים של אובדן ימי עבודה, אובדן עובדים החוששים לבוא לעבוד באתר ולהיפגע מאירוע אלים שעלול להתפתח במקום בלי שהם יהיו קשורים אליו, ומעל לכל נפגעים גם דיירי הפרויקט, שנשארים "שבויים" של המצב שבו האתר לא פעיל.
החברה, מצידה, שכרה שומרים לאתר הבנייה והגישה בקשה לבית המשפט להוצאת צו הרחקה נגד ראש הסוחטים ובני משפחתו. "במידה שבית המשפט יקיים דיון במעמד שני הצדדים (בנוכחות הסוחט - א.ח) נבקש להזמין מאבטח (ממשמר בית המשפט - א.ח)", ביקש אחד מבעלי החברה מהשופט, שקבע דיון לעוד כמה ימים בפרשת ה"פרוטקשן" הזאת.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "נסיבות האירוע נבדקות".