יותם פינטו־ליברמן בן ה־13 מרעננה הוא לא מתבגר טיפוסי. נוסף על לימודיו בכיתה ח' בחטיבת "רימון" והשתתפותו בתוכנית מיוחדת של אוניברסיטת "בר אילן", במסגרתה הוא עתיד לסיים תואר ראשון עד סיום לימודיו בתיכון, הוא מוצא זמן לפתח מוצרים ואפליקציות לטובת מטרות חברתיות, להתעניין בשוק ההון ולהוכיח איך הרשתות החברתיות עושות עלינו מניפולציות. לאחרונה נפגש עם ראש העיר חיים ברוידא וקיבל ממנו תעודת כבוד על הישגיו המרשימים, והבטחה לשיתוף פעולה של העיר עם מיזם ללמידה מרחוק שפיתח.
קראו גם >>
יותם נולד בניו־יורק להורים ישראלים ושב איתם לישראל לפני ארבע שנים, כשהיה בכיתה ד'. הוא השני מבין ארבעה ילדים. כשהיה בן תשע התחיל ללמד את עצמו, לגמרי לבד, לתכנת. מאז הוא לא חדל להשתמש ביכולת הזאת. בתקופת האחרונה, כשגילה שבזמן הלימודים מרחוק זמינות המורים ירדה, הוא החליט לייסד קהילה של תלמידים שיסייעו לחבריהם בשיעורי הבית. המיזם כאמור יקודם ברעננה. תלמידים שיתרמו מידע איכותי יתוגמלו, אולי אפילו בתעודה. "הרבה מאוד פעמים כשהייתי צריך עזרה בשיעורי הבית, לא היה לי את מי לשאול, משם זה התחיל", הוא אומר. לאחרונה זכו הוא וחבריו במקום השני בתחרות ארצית ברובוטיקה, כשפיתחו מוצר לשדרוג הבטיחות של פועלי בניין: קופסה המוצמדת לרתמה שמחברת את הפועל לבניין, ומתריעה כשהוא חגור באופן לא בטיחותי.
אפילו את "טיק־טוק", הרשת החברתית הכי רותחת בקרב ילדים ובני נוער, הוא הצליח להביס. לאחרונה הבחין יותם כי לעיתים קרובות אין קשר כמות הלייקים והשיתופים שמקבל סרטון מסוים לבין איכותו: "ראיתי סרטונים טובים שלא קיבלו הכרה וסרטונים טיפשיים שקיבלו הרבה צפיות. רציתי לראות אם אפשר לעשות מניפולציה על הרשת, אז תקשרתי ישירות עם השרת של 'טיק-טוק' ונתתי לו פקודות", הוא מספר. כך, למשל, הצליח לגרום לסרטון של אחותו לקבל מיליון ומאתיים אלף צפיות בלילה אחד. "רציתי להראות שרשתות חברתיות הן לא המציאות שלנו", הוא אומר, "שמה שרואים שם זה לא העולם האמיתי".