דפנה דוידי היא אחות טיפת חלב במכבי שירותי בריאות בכפר סבא כבר 15 שנים. לפני כחודש היא נתקלה לראשונה ב"צהבת אדומה". לחדרה במרפאת טיפת החלב, הגיע תינוק כבן שבוע לביקור ראשון ושגרתי; "מטרת הביקור היא לבצע מעקב ובדיקה ראשונה אחרי הלידה, לבדוק שהכול בסדר. התינוק היה נראה חיוני, מתקשר, אוכל באופן סדיר, הלידה הייתה תקינה. לכאורה לא היה שום סימן חשוד".
1 צפייה בגלריה
אחות טיפת חלב דפנה דוידי
אחות טיפת חלב דפנה דוידי
אחות טיפת חלב דפנה דוידי
(צילום: דוברות מכבי)
קראו גם >>>
ובכל זאת, משהו הטריד את מנוחתה של דפנה "הכול היה בסדר. חוץ מסימן אחד- צבע עורו של התינוק היה אדום מאוד. למרות שזה לא סימן אופייני של צהבת, משהו בחושים שלי ובניסיון הרב שלי בתור אחות, אמר לי ללכת ולבדוק את ערכי הבילירובין שלו, לבדוק האם יש לו צהבת".
דפנה ניגשה למכשיר הבילירובין שנמצא במרפאת טיפת החלב, באמצעותו ניתן לבדוק את רמות הבילירובין בגופו של התינוק ללא דקירה. דפנה ביצעה את הבדיקה והחשש שלה התברר כנכון "הבדיקה הראתה שבגופו של התינוק היו 21 מיליגרם של בילירובין, מה שמעיד על צהבת".
רינת (שם בדוי) אמו של התינוק מספרת "חשתי שמשהו אולי לא תקין אבל צבע העור של התינוק היה מאוד מתעתע. האדמומיות הסתירה את הצהבת. המכשיר הצביע על רמות גבוהות של בילירובין שדורשות טיפול מיידי".
ההורים הגיעו יחד עם התינוק לבית החולים לטיפול באור כדי להוריד את רמות הבילירובין בדמו. רק לאחר קבלת עירוי נוזלים, התברר צבע עורו האמיתי ואז ניכר היה שיש לו צהבת. רמות גבוהות של המטוקריט גרמו לאדמומיות גבוהה בגוף התינוק. כל הזמן הזה, דפנה המשיכה לשמור איתם על קשר ולבדוק מה מצבם ומה שלום התינוק "הטלפונים של דפנה חיממו לי את הלב ונתנו לי להרגיש שאנחנו בידיים טובות. היא הביעה דאגה ועניין הרבה מעבר למה שהיא נדרשת וזה לא מובן מאליו" אומרת רינת.
המקרה החריג הסתיים בשלום בזכות ערנות האחות וגם, ואולי בעיקר בזכות האחריות שגילו ההורים "אנחנו מקפידים להגיע בזמן לכל ביקור של טיפת חלב. בדרך כלל ביקור ראשון נקבע עשרה ימים לאחר הלידה, אנחנו ביקשנו להקדים את זה ולהגיע שבוע לאחר מכן. לא משחקים עם זה והפעם קיבלנו הוכחה חיה לכמה זמן חשוב" סיפרה האם.
מכשיר הבילירובין ללא דקירה נכנס לפני מספר חודשים למרפאות טיפת חלב של מכבי ומתגלה כמציל חיים "המכשיר שינה את חיינו" מספרת דפנה "במקרה כמו זה, שהתסמינים היו מבלבלים והתינוק לא סבל מאף אחד מהתסמינים של צהבת, המכשיר הוא זה שהכריע ובאופן חד משמעי הציל את חייו של התינוק".