בשבוע הבא יציינו 107 שנים להולדתו של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין. בפוסט נוסטלגי לציון יום הולדתו מגוללת נחמה דוידסון, תושבת כפר סבא את רשמיה מביקור במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים כשהייתה בת 10.
2 צפייה בגלריה
נחמה דוידסון והמכתב שקיבלה מראש הממשלה המנוח
נחמה דוידסון והמכתב שקיבלה מראש הממשלה המנוח
נחמה דוידסון והמכתב שקיבלה מראש הממשלה המנוח
(צילומים: פרטי)
הכול התחיל ממכתב ששלחה לבגין כשנבחר. מכתב שנענה על ידו ובו הזמנה לביתו, המתנה מורטת עצבים, וקבלת פנים לבבית שהסתיימה בדאגתו להחזיר אותה ואת אחותה בשעת ערב במכונית השרד לביתן: "תבואו כל הזמן בלי להרשם - בית ראש הממשלה פתוח לרווחה".
דוידסון בפוסט אותו פרסמה בקבוצת הפייסבוק הפופולרית "קבוצת חובבי היסטוריה": "בשנת 1977 כשבגין נבחר להיות ראש ממשלה שמעתי ששמו מנחם משום שנולד בשבת נחמו. החלטתי לכתוב לו שיר ברכה בחרוזים -שהאותיות הראשונות בכל שורה יצרו את השם מנחם בגין, אפילו יצרתי את כרטיס הברכה מקטלוג של דוגמאות טפטים (שאמא שלי קיבלה לגן הילדים שלה). הוספתי מכתב ובו ציינתי את העובדה שגם אני נולדתי בשבת נחמו ולכן שמי נחמה.
"עברו מספר שבועות ובתיבת הדואר של הוריי נחתה מעטפה לבנה- מוטבעת בתבליט סמל המדינה, ובתוכו מכתב תודה חתום ע"י בגין, בו מודה לי על הברכות ומוסיף שישמח לראותי בביתו.
באחת השבתות החלטתי לממש את ההזמנה. הצטיידתי במכתב ובאחותי אנט- הצעירה ממני בשנה וחצי (הייתי בת 10) והודעתי להורי שאנו הולכות ברגל לבית ראש הממשלה. אבא הסביר לנו שהבית נמצא ברחוב בלפור וצייד אותנו במפה של ירושלים. לא היה זה דבר נדיר, אנט ואני היינו צועדות בשבתות למקומות רחוקים ובלתי מוכרים לבדנו כבר מגיל צעיר...חמושות במפה, במכתב ובכתובת של חבר של אבא שלי המתגורר בטלביה שמנו פעמנו אל עבר בית ראש הממשלה.
"כשהגענו לרחוב בלפור נאמר לנו שזו לא שעת ביקור ולכן הלכנו לביתו של החבר, נחנו מעט ובסביבות 16:00 חזרנו לבית ראש הממשלה, תוך שאנחנו משאירות מאחורינו את המפה.
כשהגענו שוב למעון, נאמר לנו שהשבת אין 'בית פתוח' והכניסה הינה 'למוזמנים' בלבד.
השוטר אמר לנו ללכת משם ושאל איפה ההורים שלנו? רכנתי לעבר אנט ולחשתי לה: 'תבכי ....תבכי ....'. וזו היתה המומחיות שלה ....בין רגע נפתחו ארובות העיניים וגשם של דמעות ירד. עמדנו מול השוטרים חסרי האונים כשאנט ממררת בבכי ואני מסבירה לשוטרים שאנחנו לבד, הגענו ברגל מבית וגן בהזמנתו האישית של בגין - כפי שכתוב במכתב.
2 צפייה בגלריה
מכתבו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל
מכתבו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל
מכתבו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל
(צילום: פרטי)
"השוטרים צלצלו לתוך הבית (ואני נחרדתי שגרמתי לחלול שבת) אשה גבוהה עם תסרוקת מהודקת יצאה משער המתכת והובילה אותנו פנימה אל תוך הבית היישר אל הסלון - שם ישב בגין בחברת בתו נכדותיו ועוד אורחים, הוא נשק לנו ואנו ישבנו בנימוס טועמות מהשוקולדים שעל השולחן ועונות לאורחים שנדהמו ששתי ילדות קטנות הגיעו לבדם ממרחק כה רב. אחד האורחים שאל כיצד נחזור במוצאי שבת ואנו השבנו כי נלווה כסף מאותו חבר של אבא ונחזור באוטובוס.
"האורח התנדב להסיענו חזרה אבל היה לי חשוב להחזיר את המפה ולכן שבנו לבית החבר לאסוף אותה, אבל עד שלקחנו את המפה ושבנו לרחוב בלפור האורח כבר עזב. עמדנו בסלון ולא ידענו מה לעשות ואז בגין אמר 'הבחור הנחמד הזה יקח אתכן הביתה'. הוא הוסיף שמעתה והלאה אנחנו מוזמנות בשבתות ככל שנחפוץ ולא נצטרך להרשם ברשימת המוזמנים.
"יצאנו לחצר הפנימית שם עמדה מכונית אפורה גדולה, נכנסנו למכונית והנהג של בגין החזיר אותנו הביתה במכוניתו של ראש הממשלה".