"בקיץ הזה ההורים נחים - והילדים מחייכים". תחת הסיסמה הזו מפרסמת חברת "מפעלי קיץ" את הקייטנות שהיא מפעילה ברחבי הארץ כולל באזור השרון. ואולם, תלונות רבות נשמעו השבוע על אי סדרים בקייטנות שמפעילה חברת "מפעלי קיץ" בשרון.
1 צפייה בגלריה
היום הראשון בקייטנה. "זלזול בחיי אדם"
היום הראשון בקייטנה. "זלזול בחיי אדם"
היום הראשון בקייטנה. "זלזול בחיי אדם"
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
קייטנת "חוויה" שהייתה אמורה לפעול במתחם בית ברל במשך שלושה שבועות נסגרה לאחר יום אחד של פעילות. ההורים התלוננו על מחסור בצוות וביטול פעילויות שהובטחו, והחמור מכל: התברר שהקייטנה פעלה באותו יום בניגוד לחוק לאחר שלא קיבלה את הרישיונות הנדרשים ממשרד החינוך ומהמועצה האזורית דרום השרון. "נמסר לנו", מספרים ההורים, "שהמסמכים הנדרשים (אישורי קב"ט, כיבוי אש, משרד הבריאות, יועץ בטיחות) הוגשו לרשויות, שולמה אגרת רישוי עסקים, שהם ממתינים לקבלת האישורים, ושזה ייקח כמה ימים".
לטענת ההורים, הקייטנה הייתה אמורה להתנהל במתחם פעילות, בריכת שחייה וחדר פעילות שאינם מותאמים למספר הילדים, ועל עשרות הילדים השגיחו רק שלושה מדריכים. לטענתם, ביום הראשון שום פעילות לא נעשתה כמתוכנן מלבד מופע של קוסם בן 16. מאז שעות הצהריים ביום הראשון הורים רבים ניסו להשיג את הצוות בטלפון - אך ללא מענה.
בסוף היום הם קיבלו הודעה: "לאור היום הראשון של הקייטנה שהיה מלא אתגרים לא פשוטים, אנחנו ממשיכים את הקייטנה כרגיל, מסודרים ומאורגנים יותר הן מבחינת צוות הן מבחינת אישור ניהול הקייטנה".
למחרת מוקדם בבוקר, קיבלו ההורים הודעה ממנהל הקייטנה: "עקב חוסר במדריכים לא תתקיים קייטנה היום. סליחה. הובטח שתהיה כמות מדריכים, אבל לא יודע מה הסיבות שאין כוח אדם מספיק הבוקר".
לשאלת "ידיעות השרון", הודה המנהל שאכן ביום הראשון היו בשטח רק שלושה מדריכים מתוך שבעה. "חצי כוח", הוא אומר, "הבטיחו לי שישלחו עוד. אבל יש חוסר, ובלי צוות אי אפשר להמשיך".

מפח נפש

בעל החברה, ניר מאור, הבטיח להחזיר להורים את הכסף ששילמו (2,280 שקל), אך לא יהיה בכך כדי לפצות על מפח הנפש שנגרם להם. "קוששתי גרוש לשקל כדי לתת לילד שלי חווית קיץ כיפית וטובה", אומרת אחת האימהות. לבעל הקייטנה היא כתבה: "זה לא ששמנו אצלכם מעילים או חפצים. אלו ילדים והם היו ללא השגחה ראויה במשך כל היום, זה זלזול בחיי אדם".
פעילות הקייטנה בבית ברל הייתה אמורה להיערך באזור הבריכה שבמתחם הקאנטרי קלאב. השטח הושכר למפעיל הקייטנה על ידי עמותת הפועל כפר סבא-בית ברל. מנהל העמותה גלעד רפאלי הצג בפנינו את ההסכם עם חברת "מפעלי קיץ", ולפיו באחריות החברה "קבלת כל האישורים הנדרשים לפי כל דין להפעלת הקייטנות וגיוס כוח אדם מתאים". לדברי רפאלי, "ברגע שנודע לי שאין מספיק מדריכים אסרתי על כניסת הילדים למי הבריכה".
גם בערים אחרות התגלו בעיות עם החברה. "רשמתי את שני ילדיי לקייטנה אולימפית ללימוד שחייה בקאנטרי רעננה", כותבת אחת האימהות, "חוסר ארגון כזה בחיים שלי לא ראיתי. בוקר היום הראשון נפתח בהתקהלות של 40 דקות בשמש. התברר שיש 50-40 ילדים עם 2 מדריכים שלא ידעו לענות על שאלות בסיסיות".
לדברי הורה לילד בקייטנה בהוד השרון, מפקח שהגיע למקום "לא אישר את פתיחת הקייטנה כי לא עמדה בדרישות החוק. אין מסגרת, אין צוות שמקבל את הילדים, אין מענה בשירות לקוחות, בעלי הקייטנה אינם משיבים".

תגובות

מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר: "המפעיל פנה אל המועצה בבקשה לקבלת הרישיון ועד לרגע זה לא הושלמו כל המסמכים והאישורים הנדרשים להפעלת הקייטנה לפיכך לא ניתן לו רישיון עסק. הפעלת הקייטנה על ידי המפעיל ללא רישיון היא עבירה על החוק".
ממשרד החינוך נמסר: "הקייטנה בוטלה כי לא עמד בכל התנאים הנדרשים. גם בקייטנות אחרות של החברה התגלו בעיות".
תגובת המפעיל: "אני עובד לפי חוק. היינו בתהליך של קבלת הרישיונות, וכבר שילמתי את אגרת רישוי עסקים, והעיכוב נבע מקושי בירוקרטי במחלקה לרישוי עסקים בדרום השרון, ולכן התעכב גם האישור ממשרד החינוך. לגבי מספר המדריכים - התקן מדבר על מבוגר אחד על כל 25 ילדים, ומספר המדריכים שהיו בשטח ביום הראשון תאם את מספר הילדים אם מצרפים את מספר המדריכים שלי ואת מספר מדריכי השחייה של העמותה. ההחלטה לסגור את הקייטנה התקבלה בבוקר היום השני לאחר שאחד המדריכים הודיע שהוא לא יכול להגיע. גם הקייטנה ברעננה נסגרה בשל היעדרה של המנהלת ולהורים הוצע להעביר את ילדיהם לקייטנת הנינג'ה. הקייטנה בהוד השרון נסגרה בשל מיעוט משתתפים. כל ההורים קיבלו את כספם בחזרה".