הדרמה ברעננה ממשיכה להכות גלים: אחרי שעשרה מבין 19 חברי מועצת העיר רעננה, שמהווים רוב של חברי המועצה, הודיעו על התנגדותם למהלכיו של ראש העירייה ובכך, דה פקטו, הפכה מועצת העיר רעננה למועצה "לעומתית", הודיעה חברת המועצה אנה פוזמנטיר עם כניסת החג כי גם היא לא מתכננת להיות שותפה בקואליציה של ראש העירייה: "התנהגותך מרחיקה מהמרחב הציבורי אנשים טובים וישרים אשר באו עם רצון כנה לתרום".
3 צפייה בגלריה
ברוידא. "אל תגבילו אותנו"
ברוידא. "אל תגבילו אותנו"
חיים ברוידא. מועצה לעומתית
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>>
כזכור, בתחילת השבוע עשרה חברי מועצה (רונית וינטראוב, עו"ד אלי אלוש, איילת ארז-סגן, עו"ד ארז ברט, דבי סלוצקי, מירב מאיר, מיכאל רייזמן, עמית צור, ניר קריסטל ורחמים שלום) דרשו מברוידא לכנס ישיבת מועצה מיוחדת, להעלות לדיון את הפסקת כהונתם של סגני ראש העיר ולבטל מינויים פוליטיים שאותם מינה ראש העיר. עוד הם דרשו במכתב, שנשלח בשבוע שעבר, שורת שינויים בכמה ועדות עירוניות - בהן ועדת כספים, מכרזים, תמיכות ותכנון בנייה.
"אנו מודאגים מאוד מהעובדה שרעננה מדרדרת בצורה חמורה ביותר במגוון רחב של תחומים הקשורים לעיר ולתושביה בוודאי בהווה, אך גם הקשורים לעתיד העיר ואשר ישפיעו עלינו לשנים רבות. איננו יכולים לעמוד עוד מנגד והגיעה העת לעשות מעשה", כתבו החברים והוסיפו, "שקיפות היא מושג שמיושם בעיריית רעננה מן הפה אל החוץ, נחשפו למגוון החלטות ונושאים שכלל לא הובאו לידיעת חברי המועצה אף לא לידיעתם של סגני העירייה וכמובן שאלה הגיעו לידיעתנו ולידיעת הציבור במקרים מסויימים דרך התקשורת.

3 צפייה בגלריה
רונית וינטראוב. פניה דחופה
רונית וינטראוב. פניה דחופה
רונית וינטראוב. מראשי היוזמים למהלך
(צילומים: תמר נויברג, מסך)
"אנו מתכוונים לעשות כל שביכולתנו כדי להחזיר את רעננה למקום לו היא ראויה, כעיר מתקדמת, איכותית ששמה הולך לפניה לחיוב ושלפני הכל המנגנון העירוני שלה, עושה את הכל הנדרש כדי להבטיח את האינטרסים של ציבור התושבים היום ובעתיד.
"את זה נעשה בשיתוף תוך כבוד הדדי, תוך בחינת החלטות בצורה מקצועית ועניינית לפי כל דבר אחר, מתוך השאיפה שיישומן ייטיב עם תושבי העיר ויוביל את העיר להיות עיר מובילה בישראל ולצאת מן המצב המביש בו אנו נמצאים היום".
עם כניסת החג פרסמה גם חברת מועצת העיר אנה פוזמנטיר, שהייתה אמורה להתמנות לסגניתו של ברוידא מכתב בו היא מחליטה שלא לחבור לקואליציה עקב מה שהיא כינתה: "חוסר שקיפות ויושרה בה מתנהל ראש העירייה".
3 צפייה בגלריה
אנה פוזמנטיר
אנה פוזמנטיר
אנה פוזמנטיר
(צילום: יח"צ)
איבוד הרוב של ראש העירייה במועצת העיר, דבר תקדימי ברעננה, הביא לדיון את המשך כהונתו העתידית במידה ולא יעבור התקציב השנה הבאה שאמור להיות מוגש לאישור המועצה בעוד כחודשיים.
כידוע, על פי סעיף 206 לפקודת העיריות, מועצה שלא מאשרת תקציב עד למועד שקבע משרד הפנים – תפוזר ומשכך, תופסק כהונת חברי המועצה כולל ראש העיר (דוגמת ראש עיריית טבריה, רון קובי).
גורמים במשרד הפנים עימם שוחחנו העריכו: "החלטה לפזר מועצת עיר נבחרת אינה דבר של מה בכך, ועל כך נתנו את דעתם גם שופטי בג"צ. רק במקרי קיצון, רשאי שר הפנים על פי החלטות הדרג המקצועי במשרד, להפעיל שיקול דעת ולפזר מועצה. אנו מעריכים, על פניו, כי אין זה המקרה במועצת העיר רעננה".
לדברי הגורמים, בהיעדר רוב לאישור התקציב, ראש העירייה יכול לדחות את אישורו עד למועד האחרון על פי החוק (חודש מרץ 2022), היה ולא עבר התקציב, יינתנו שתי הארכות בנות מספר חודשים כל אחת לאישורו, והיה ולא יאושר יוזמן ראש העירייה לשימוע: "במידה ואכן יהיו אלו פני הדברים", אמרו הגורמים במשרד, "הרי שההחלטה, באם תיתכן, על המשך כהונת חברי המועצה ברעננה תהיה בשנת בחירות, איננו רואים מקרה בו בשנת בחירות אשר בה הציבור אמור לבחור את נבחריו תהיה התערבות מוסדית כלשהי בהליך הדמוקרטי".
ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא הגיב לדברים: "כל כך הרבה שטף של הצהרות ומידע מגמתי ושקרי, נזרקו במהלך החג לחלל האוויר ברעננה. האמת, חשבתי תחילה לא להגיב. אבל בכל זאת בחרתי לעשות סדר, ובעיקר לתחום לפרופורציות.
"הניסיונות במהלך החג, של עשרה חברי מועצת העיר, לייצר דרמה של ערב מהפך פוליטי ברעננה, היא מגוחכת. ראש עיר בישראל נבחר על ידי הציבור בבחירות אישיות. אין למועצת העיר שום סמכות לפגוע במעמדו. אני פה ונשאר פה.
"להליך שמנסים עשרה חברי מועצה קוראים "מועצה לעומתית". ישנן רשויות נוספות בארץ, שמתנגדי ראש הרשות אוחזים ברוב קולות במועצה, וראש הרשות ממשיך לתפקד לא פחות טוב. אגב, גם אצלינו בעידן בילסקי, הייתה מועצה לעומתית, ובילסקי המשיך להיות ראש עיר ונבחר שוב ושוב. אותו מצב היה אצל שכנותינו: בקדנציה הקודמת ברמת השרון, אצל ראש העיר המכהן גם כיום אבי גרובר וגם בימים אלה בתל מונד, פועלת מועצה לעומתית, תחת ראשת המועצה לין קפלן.
"במקרה שלנו ברעננה, מדובר בעשרה חברי מועצת העיר, שיצרו להם רוב במועצה, המונה 19 חברים. רובם חברו מתוך אינטרסים אישיים משותפים, שברובו נסוב על נקמנות, מקח וממכר שיבואו על חשבון כספי הציבור.
"אז מה כוחם? יכולים חברי מועצת העיר הללו, המונעים משיקולים זרים ואישיים, להעביר החלטות רוב במועצה שלא יטיבו עם הציבור. בסופו של יום, הנפגעים עלולים להיות אתם התושבים. אבל נעשה הכל שזה לא יקרה. עשרת חברי המועצה, מצאו גם קורבן. מבקשים בפועל, לבטל את המינוי החוקי של סגנית ראש העיר ענבר הוכברג ומחזיקת תיק התרבות, ולמנות תחתיה את עצמם. אבל אליה וקוץ בה. את הסמכויות לתפקיד סגן מעניק רק ראש העיר. כך שחוץ מאשר לפגוע על לא עוול בענבר הוכברג, צעד לא אתי ואנטי דמוקרטי - הם יוכלו להתהדר בתואר "סגן ראש עיר", בלי שום השפעה, או יכולת לתרום לציבור. אפילו לא יקבלו לשכה, רכב, פקידה והחזר הוצאות לנייד.
"מאחורי המהלך התקדימי ברעננה, עומדים שניים שהתמודדו מולי על ראשות העיר והפסידו. רונית וינטראוב מסיעת מרצ, לשעבר סגנית ומחזיקת תיק התרבות המבקשת לקחת אותו כיום מענבר הוכברג וניר קריסטל שנאלץ להתפטר, כסגן ראש העיר, לאחר שגיליתי כשלים בתיפקדו כמחזיק תיק חזות העיר.
"ראש עיר אינו חף מטעויות, וטבעי שלא כולם יאהבו אותו או כל מהלך שהוא עושה. אני גם מקבל בהבנה ביקורת עניינית. אבל השבוע נחצה פה קו אדום. לייצר לרעננה תדמית שלילית על לא עוול, ממניעים של נקמנות ורושם שהנה השילטון מתחלף, זו הטעיה מכוונת. אז מסתבר שככל שטוב לכם תושבי רעננה היקרים, ישנם כמה חברי אופוזיציה, שחשים תיסכול.
"בכל מקרה, אנחנו ממשיכים עם הפנים קדימה ועם חברי המועצה מהקואליציה הנאמנים לדרך ותורמים מזמנם הפרטי למען הציבור בעיר. אנחנו מחוייבים רק לכם תושבות ותושבי רעננה. מי שרוצה לרדוף ולהתעסק עם תארי כבוד וג'ובים, ימשיך לעשות זאת מספסלי האופוזיציה. כולם כבר יודעים שאין כמו רעננה".