השבוע הגישה עיריית רעננה עתירה לבג"ץ נגד משטרת ישראל בבקשה כי תעשה שימוש בסמכותה לשמירה על הסדר הציבורי, אכיפת רעש בלתי סביר והגבלת ההפגנות, בסמיכות לביתו הפרטי של ראש הממשלה נפתלי בנט. העתירה מבוססת גם על עדויות של מומחים לרעש רפואה ובריאות, המתארים את הפגיעה הקשה בתושבי רעננה, בשל ההפגנות המתקיימות מספר פעמים בשבוע, הכוללות מצעדים ברחבי העיר.
1 צפייה בגלריה
ההפגנות מול בנט. רעש חריג
ההפגנות מול בנט. רעש חריג
ההפגנות מול בנט. רעש חריג
(צילום: ארכיון)
קראו גם >>>>
בעתירה שהוגשה על ידי משרד עורכי הדין הררי, טויסטר ושות' באמצעות עו"ד בתיה בראף המספקים יעוץ משפטי לעירייה נכתב כי משטרת ישראל: "כשלה באכיפה שהיא בעצמה קבעה במתווה ההפגנות", וכי "ההפגנות הנערכות תוך שימוש באמצעי הרעשה והגברה שונים שלא כדין, תוך הטלת מורא וטרור של ממש על באי הרחוב ושביו, הכול מטרים בודדים מבתיהם הפרטיים של תושבי הרחוב - יוצרות מטרד קשה ביותר לתושבי השכונה, יוצרות מפגע בריאותי לתושבים ולילדיהם בשל עוצמות רעש מחרידות ובלתי סבירות לאוזן אנושית, פי כמה מהעוצמה המותרת על פי הדין, מייצרות חרדות, אימה ופחד בעיקר לילדי הרחוב, אך גם לכלל התושבים, בשל השמעת צפירות אזעקה (כך ממש!), ואף מייצרות סיכון תעבורתי של ממש הן למשתמשי הדרך ברחוב, והן למפגינים עצמם ולגופם".
בעתירה מגוללת העירייה, תוך תיעוד מקרים רבים של הטרדות בלתי פוסקות מצד המפגינים, מול בתי התושבים, בתי כנסת, בתי אבות לאורך הרחובות הסמוכים וכן פגיעה בבעלי עסקים. מהעתירה עולה כי לבקשת העיריה ביצע אגף מניעת רעש וקרינה שבמשרד להגנת הסביבה סקר רעש בשני בתים באזור ההפגנות, וזאת בהתייחס לסף הרעש החוקי בתקנות הרעש. תוצאות סקר מדידת הרעש העלו כי בשעות היום, עד השעה 22:00 - נמדד רעש שנע בין 79-73, דציבל, שהם פי 31 בקירוב מן הרעש המותר על פי תקנות הרעש בשעות אלו, בשעות הלילה, למן שעה 22:00 - נמדד רעש שנע בין 76-74 דציבל, שהם פי 3000(!) בקירוב מן הרעש המותר על פי תקנות הרעש בשעות אלו.
לנוכח התוצאות, מצא מבצע הסקר מטעם המשרד להגנת הסביבה לקבוע כי בהינתן תוואי השכונה, וסמיכות ההפגנות למבני מגורים הרי ש"אין כל אפשרות לקיים אותן בלי להפר את הוראות התקנות, אלא אם ההפגנות ייערכו בשעות היום ויימנע לחלוטין השימוש באמצעים הגורמים לרעש ובמגבירי קול". נוסף על קביעה זו, קבע הסוקר כי במתכונת ההפגנות הנוכחית, יש להעבירן "למיקום בו לא יגרמו לרעש בלתי סביר". להערכתו, לשם השגת תכלית זו, שומה על המשטרה להרחיק ההפגנות לפחות כ-2000 מטרים ממגורים, או לחלופין למקמן כ-300 מטרים מהם אך להגבילן לשעות היום בלבד.
בעתירה קובלת עיריית רעננה באופן קשה על אכיפת המשטרה בהפגנות, וטענת כי למרות פניות ראש העירייה והנהלת העיר למשטרת ישראל לאכוף את המתווה שהיא עצמה קבעה: הם לא שעו לפניות לאכוף את הוראות החוק כלפי המפגינים, ואף לא אכפו את מסמך התנאים המהווה מסמך מחייב שהופק על ידם עצמם....דבר אחד עמד לנגד עיניהם של המשטרה והוא זכות ההפגנה. זאת, תוך אי מילוי חובותיהם לפעול בהתאם לפקודת המשטרה, תוך התעלמות מן הדין ומן האיזונים הנדרשים בין הזכויות המתחרות ותוך התעלמות מנהלים שהם עצמם הפיצו".
עד להכרעה בעתירה מבקשת העירייה מבג"צ לתת צו ביניים המורה למשטרה להגביל את תדירות ההפגנות הנערכות והיקפן, וכן לאכוף באופן בהול את הוראות תקנות הרעש".
מהעירייה נמסר: "עיריית רעננה והעומד בראשה, חיים ברוידא, פועלים למען התושבים, ילדים ומבוגרים כאחד, הסובלים מההפגנות ומהנזק הנגרם לרחובות בהם מתגוררים".
ממשטרת ישראל טרם נמסרה תגובה.