הלם ברעננה: המגרש עליו ניצב בית כנסת הפועל המזרחי ששוויו נאמד ב-15 מיליון שקל, נמכר ליזם נדל"ן יחד עם נכסים נוספים של מפלגת הבית היהודי (שלא מיוצגת בכנסת הנוכחית), כדי לכסות את חובותיה של המפלגה לגזברות הכנסת, למס הכנסה ולגורמים פרטיים. הידיעה הזו היכתבתה בהלם את תושבי העיר, חניכי בני עקיבא וכמובן עשרות אם לא מאות המתפללים במקום מזה שנים רבות.
3 צפייה בגלריה
סניף בני עקיבא ובית הכנסת הפועל מזרחי
סניף בני עקיבא ובית הכנסת הפועל מזרחי
סניף בני עקיבא ובית הכנסת הפועל מזרחי
( צילומים: פרטי)
כידוע, בית הכנסת הפועל מזרחי ברעננה הוא אחד מבתי הכנסת הוותיקים בישראל, שהוקם בראשית שנות הארבעים של המאה הקודמת, על פי ארכיטקטורת אותם ימים האופיינית לבניה המוסדית הכפרית בארץ ישראל שלפני קום המדינה. בית הכנסת הוקם בידי ציבור העולים החדשים, רובם פועלים דתיים חברי הפועל המזרחי, שמימנו מכספם בית כנסת לשימושם היומיומי. לימים הם העבירו את המגרש לבעלות נכסי המפד"ל דאז.
בבית הכנסת מתללים גם יו"ר המועצה הדתית וגם סגן ראש העיר חיים גולדמן והוא נחשב "מוסד" המהווה סמל לעולם הציונות הדתית ברעננה מאז תקגומתה. בסמוך לבית הכנסת באותו המגרש (בשטח של דונם) הקצו המתפללים גם מקום לסניף בני עקיבא, שנחשב לגדול ביותר באזור השרון וכן, השלישי בגודלו בארץ.

"בתוך המשפחה"


3 צפייה בגלריה
סניף בני עקיבא ובית הכנסת הפועל מזרחי
סניף בני עקיבא ובית הכנסת הפועל מזרחי
סניף בני עקיבא ובית הכנסת הפועל מזרחי
(צילום: פרטי)

דודי גוטמן מהנהלת בית הכנסת: "אנחנו כולנו שרויים בחשש כבד ודאגה. ניתנו לנו כלמיני הבטחות אבל זה לא יועיל כרגע. אמרו שאולי זה יהיה מבנה לשימור, או שתנתן קרקע חופית כמו שנעשה עם בית הכנסת מוריה. אבל לא נראה שיש לזה היתכנות, ואנחנו כולנו אובדי עצות. לא מדוברא רק באלפי תושבי רעננה שמשתמשים בבית הכנסת ובסניף בני עקיבא. מדובר במוסד שהוא סמל, שהולך לההרסתמורת בצע כסף.
"לצערי מי שאחראי לזה זה דווקא "מתוך המשפחה", מה שנקרא. המוסדות הרשמיים של המפד"ל, קרן ההסתדרות של הציונות הדתית והנציגה הרשמית של הביתהיהודי, הם אלו שמכרו את בית הכנסת וסניף בני עקיבא שנבנו בעמל וביזע על ידיפועלי המזרחי עם קום המדינה".

3 צפייה בגלריה
יו"ר המועצה הדתית אריה פרידמן
יו"ר המועצה הדתית אריה פרידמן
יו"ר המועצה הדתית אריה פרידמן
(צילום: פרטי)

יו"ר המועצה הדתית אריה פרידמן, שמתפלל כאמור בבית הכנסת מסביר: "לפני מספר חודשים המגרש שכולל את בית הכנסת הפועל המזרחי ואת סניף בני עקיבא נמכר על ידי קרן תורה ועבודה ואנו נמצאים במציאות חדשה. מאז שהנושא עלה פעלתי יחד עם חברי חיים גולדמן, סגן ראש העיר רעננה, במספר מישורים - מול כל הגורמים העירוניים - ראש העיר, מנכ"ל העירייה, מהנדס העיר, היועצת המשפטית ועוד, מול בית כנסת ומול ההנהלה הארצית של בני עקיבא. יחד עם שני הגורמים האחרונים הקמנו קבוצה שמתואמת להתמודדות מול הנושא ואנו שותפים יחד עם נציגי בית הכנסת ובני עקיבא להכנת התגובה שלנו במישור המשפטי והציבורי.
"תהליכים אלה לוקחים זמן מאחר ומדובר בנכס שמעמדו המשפטי הוגדר עוד לפני קום המדינה מצד אחד ומצד שני יש לאתר את כל המסמכים המשפטיים שמוכיחים שקרן תורה ועבודה הכירה אין ספור פעמים בעבר בזכויות של בית הכנסת ושל בני עקיבא בנכס. אין לי ספק שבתהליך המשפטי יוכח כי עצם המכירה פסולה ושהמוכרים פגעו קשות בזכויות של הגופים היושבים בנכס מאז 1940. כשלעצמי אני חושב שבנוסף יש לתבוע אישית גם את כל מי שהיה קשור למכירת הנכס מאחר ולא טרחו לקבל אישורים מהגוף שהם עומדים בראשו (למשל מזכירות מפלגת הבית היהודי ומקבילו בהסתדרות הפועמ"ז) אבל זה יוחלט בהמשך על ידי עורך הדין שמטפל בהכנת התביעות".

קראו גם:

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא מסר בתגובה: "ראש העיר רעננה חיים ברוידא מתנגד להריסת בית הכנסת וסניף בני עקיבא, והוא פעל ועדיין פועל כדי למנוע את מכירת המתחם. יש לציין כי המפלגות הדתיות ברמה הארצית הן אלו שמחזיקות בנכס והן אלו שקיבלו את ההחלטה התמוהה שבעבור כסף הם מוכנים לוותר על בית הכנסת ועל סניף בני עקיבא".