הכלבים שמסייעים לילדי רעננה לקרוא: בשנה הנוכחית, בכל שבוע, נהנים תלמידי בית ספר הדר ברעננה ממיזם ייחודי, "כלבבי", שנועד לשיפור הקריאה והגדלת הבטחון העצמי באמצעות קריאת ספרים לכלבים בגינת בית הספר: "הילדה שלי פחדה מהצל של עצמה, והיום היא מלאת בטחון עצמי. הכול בגלל הכלבים, שהפכו אצלנו לבני בית".
3 צפייה בגלריה
מסייעים לילדים לקרוא
מסייעים לילדים לקרוא
מסייעים לילדים לקרוא
(צילום: עיריית רעננה)
החל מהשנה תוכנית ״כלבבי״ הפועלת בשיתוף פעולה עם בית ספר ״הדר״ כבר שנה רביעית, מתקיימת בחצר הלימודית של בית הספר ותלמידי ״הדר״ נהנים מידי שבוע ממפגש הכולל מעגל שיחה ותנועה, בחירת ספר וקריאה לכלב (יחד עם מלווה מתנדב), אינטראקציה ומשחק עם הכלבים וסיכום.

3 צפייה בגלריה
תלמידי בית ספר הדר
תלמידי בית ספר הדר
תלמידי בית ספר הדר
(צילום: עיריית רעננה)

מדובר בתכנית המיועדת לשיפור הקריאה והגדלת הבטחון העצמי באמצעות קריאת ספרים לכלבים בגינה. בשלוש השנים הראשונות המפגשים נערכו ב״בית השמש״ - בית לאנשים החיים עם דמנציה שצפו בפעילות. הילדים הצעירים הוסיפו חיות והנאה לדיירים והשנה כאמור התוכנית, אותה יזמו דפנה גולן-שמש וציפי לוטן ואליהן מצטרפים 6 כלבים וארבע מתנדבות, החלה לפעול בשטח בית הספר.
לדברי היוזמות, התכנית ווה במחקר איכותני. ההנחה היא שהקריאה לכלב ידידותי שאינו שיפוטי ונעים למגע משפרת את הפניות הלימודית, מרגיעה, מגדילה את המוטיבציה שלהם לקרוא ומעצימה את הילדים. כל זאת תוך יצירת אוירה נעימה, חברית ומכילה, "ואכן עד כה ניכר שיפור ביחס לקריאה, במיומנות הקריאה, במוטיבציה לקרוא כמו גם ביחס לכלבים ובמיוחד בביטחון העצמי של התלמידים והתלמידות המשתתפים בפרויקט".

3 צפייה בגלריה
"מגביר את הבטחון העצמי"
"מגביר את הבטחון העצמי"
"מגביר את הבטחון העצמי"
(צילום: עיריית רעננה)

סמדר נווה אמא של יהלי, המשתתפת במפגשים: "לפני המפגש עם הכלבים, הבת שלי נרתעה וחששה להתקרב אליהם. לאחר כמה מפגשים התחיל השינוי והיא לאט לאט התקרבה אליהם - ליטפה, האכילה. כיום, היא לא נרתעת גם מהכלבים במשפחה ואפילו יוצאת איתם לטיול, משחקת, מלטפת ומאכילה אותם. היא ילדה אחרת לגמרי".
גם אימו יהב נבא, מיטל טוענת כי בעקבות המפגשים חל שינוי של ממש בבנה: "אגיד מילים קטנות לפרויקט גדול.בני השתתף השנה בבית ספרו וחיכה כל שבוע למפגש עם הכלבים. המפגשים מאפשרים התמודדות טובה מבחינה לימודית חברתית ורגשית. הילד הרגיש בנוח להקריא לכלבים את הספר ובכך העלה לו את הביטחון העצמי ורצף הקריאה השתפר והפחית לחץ וחרדה. הילדים מרגישים בנוח לקרוא לכלבים כי הכלבים חסרי שיפוטיות, לא יצחקו או יתקנו אותם".
"הכלבים מתרגשים להגיע לבית הספר, להפגש, לרוץ, לפגוש את התלמידים שמפנקים אותם, קוראים להם סיפורים ומשחקים איתם", אומרת בחיוך שבע רצון דפנה גולן שמש, מיוזמות המפגשים, "בסופו של יום בבית ספר ״הדר״ הם חוזרים הבייתה מרוצים ועייפים מאוד. ואנחנו חוזרות מסופקות מההתקדמות בקריאה ובהבנת הנקרא של הילדים והילדות".
קראו גם:
סיגל יהודאי, מנהלת בית הספר הדר, מסבירה כי "התוכנית כשמה כן היא - מקרבת לבבות באמצעות כלבים. תלמידי ותלמידות ביה״ס ״הדר״ שקוראים לכלבים, מפעילים את כל החושים במהלך הקריאה ומרוויחים כל כך הרבה מהקשר הזה: חבר על ארבע שהם נקשרים אליו ויכולים לגעת, לפתח אמון, להצליח לגרום לו לפעול. הכלבים משרים רוגע וביטחון בקריאה. ההכרות עם עולם הכלבים, הבחנה בין סוגי הכלבים ומתן מענה לצרכים השונים של כלבים הופכים אותם לסובלנים ואכפתיים יותר. אנחנו מזהים בבירור שיפור בתחושת המסוגלות של הילדים ושיפור במימדים השונים של רכישת השפה.
"היום שבו הכלבים מגיעים לבית הספר הוא יום של שמחה לכלל תלמידי ותלמידות ״הדר״ ולצוות החינוכי. תודה ענקית לכלבים שהפכו לבני בית בהדר".