מאבקה של דנה ליפן מכפר סבא יחד עם המוזיקאי המחונן והיוצר אורי שחר, תושב כפר סבא גם הוא, להקים מקהלה משולבת של נוער עם ובלי מוגבלות, נושא פרי: בימים אלו שחר, שכבר עוסק 15 שנה באמצעות מיזם "מעבר לקול" שהקים (ראו מסגרת) לבוגרים עם ובלי מוגבלות במקהלות משולבות, נמצא בגיוס בני נוער וילדים מאזור השרון למקהלה ייחודית ומרגשת שבה: "כולם יהיו שווים, אבל באמת".
3 צפייה בגלריה
דנה ליפן ובתה נגה. "דבר אחד בלט מעל כולם אצלה, הרצון שלה לשיר"
דנה ליפן ובתה נגה. "דבר אחד בלט מעל כולם אצלה, הרצון שלה לשיר"
דנה ליפן ובתה נגה. "דבר אחד בלט מעל כולם אצלה, הרצון שלה לשיר"
(צילום: יאיר שגיא)

כמו כולם

הכול החל לפני מספר שבועות לאחר שדנה ליפן, אחות במקצועה, נשואה ואם לשלושה, ניסתה לשלב את בתה נגה שנמצאת על הספקטרום האוטיסטי, במקהלות וסורבה: "נגה, הבכורה שלנו, נולדה תינוקת בריאה לחלוטין", היא מגוללת את סיפורה, "היא הייתה חייכנית, חברותית מאוד, אלא שבגיל שנה וחצי התגלה לה גידול שפירי במוח, והיא נאלצה לעבור ניתוח. בעקבות הניתוח להוצאת הגידול השפירי הזה, שבספרות הרפואית היה ממוקם באזור שאחראי ככל הנראה גם על התנהגות, קוגניציה ורגשות, היא נפגעה בתחום. לפתע התחלתי להרגיש, גם לאחר ההחלמה המלאה, שנגה שלי היא לא אותה אחת. בגיל שנתיים היא העדיפה להתכנס בעצמה, לא חייכה, וזה הדליק נורות אדומות. הלכתי למספר אבחונים, הילדה פשוט איחרה לדבר, וזה היה מאוד לא תקין, אבל באבחונים הללו לא רצו לתת לי אבחנה מלאה שמדובר באוטיזם, טענו שאולי הפגיעה במוח, בגללל שהוא אלאסטי ובגיל כה צעיר, ישקם את עצמו. אני ידעתי שזה לא יקרה, ראיתי את זה מול העיניים שלי. רק בגיל 6 נוגה אובחנה עם אוטיזם בהגדרות הרפואיות 'בתפקוד גבוה', אבל הגדרות רפואיות הן לאו דווקא ההגדרות המציאותיות לעיתים. ולנוגה יש גל עליות ומורדות תפקודיות. מה שכן, דבר אחד בלט מעל כולם אצלה, הרצון שלה לשיר, באמבטיה, בסלון, ברחוב, בכיתה, איפה לא".

"עניין של הכלה"

ליפן (43) מספרת כי "היא למדה במוסדות החינוך בכפר סבא שבאמת העניקו לה את הטוב ביותר, חלקם פשוט הצילו לנו את הילדה, אבל חינוך לחוד ופנאי לחוד. נוגה רוצה לשיר, ורוצה להצטרף כמו יתר חברותיה למקהלות השונות שמאפשרות את זה. היא רוצה להיות כמו כולם. היא לומדת בכיתת תקשורת בחטיבת הביניים אלון ודי נמצאת בקשר גם עם בנות השכבה שלה הלומדות בכיתות רגילות. היא רואה אותן הולכות גם למקהלות, ורוצה גם, אלא שהדבר לא התאפשר מכל מיני בחינות.

3 צפייה בגלריה
נגה ודנה. מאבקה של אמא
נגה ודנה. מאבקה של אמא
נגה ודנה. מאבקה של אמא
(צילום: יאיר שגיא)

"השיא הגיע לפני כמה שבועות כשאחותה בת ה-12, מיה, התקבלה למקהלה, גם נגה רצתה, היא כל כך רוצה, וניגשנו לכל מיני מקומות וזה לא התאפשר".
מה אמרו לכם?
"לא הרבה מעבר לכך שהיא הוזמנה עם חברותיה 'הרגילות' לאודישנים, וכבר לא היה אודישן שני. אני תמיד שואלת את עצמי, איזה מסר בדיוק מנהלי המקהלות העבירו לילדים שם? שרואים ילדה עם לקות תקשורת שכבר לא מגיעה לאודישן הבא. זו הכלה, אלף ואחד סיסמאות של 'האחר הוא אני' שמוציא משרד החינוך, לא יכול למחוק סיטואציה שוראים בעיניים.
"צריך להבין שהלקות של ילד עם אוטיזם, או בעיות קוגנטיביות, לא צפה מעל פני השטח, רק כשהוא מתחיל להיות באינטרקציה. הוא לא מגיע עם כסא גלגלים וכולם מבינים שיש לו בעיה, אלא זה יותר חבוי, אז איזה מסר בדיוק העבירו לילדים האלו?".
היא הייתה עצובה?
"נגה היא ילדה מאוד אופטימית, היא בטוחה שהכול ורוד, זה היתרון שיש באוטיזם לפעמים, היא רק לא מצליחה להבין למה היא לא ממשת את חלומה ולשיר, פשוט לשיר עם כולם"
המוזיקאי אורי שחר (56) מחזק את דבריה של דנה: "לאחרונה פורסם סקר שערכה רשת המתנ"סים הארצית לגבי שילוב מוגבלים בפעילות, לצערי, התוצאות היו עגומות. כ-90% מההורים שנשאלו היו מעדיפים כי ילדיהם לא ייחשפו בפעילות משותפת עם מוגבלים בדרגת שונות. זו תעודת עניות".

שילוב מנצח

שחר, שנחשף בחייו האישים לבת משפחה שלה יש מוגבלות, החליט לפני 15 שנה ב"בתשוקה שאין לה סוף והסבר", לזנוח את חייו המוזיקליים כיוצר, מורה ונגן, ולהתמקד אך ורק בשילוב מוגבלים עם בעיות קוגנטיביות ותסמונות שונים בחיי הפנאי. הוא הקים את המיזם הארצי "מעבר לקול" של מקהלות בוגרים משולבות וזכה להצלחה אדירה.
"צריך להבין שמעבר לעניין הפדגוגי והטיפולי של שילוב בין שתי האוכלוסיות, מדובר גם בשילוב שמבחינה מוזיקלית עובד מאוד.
"שיהיה ברור יש אודישנים גם למוגבלים כמו גם לאנשים נורמטיביים, ואם הם לא עוברים אותו, הם לא יהיו במקהלה".

3 צפייה בגלריה
אורי שחר
אורי שחר
אורי שחר
(צילום: פרטי)

מה אתה בוחן באודישנים?
"ראשית את הדברים הטכניים כמו יכולת ווקאלית וכדומה אבל גם את העוצמות והסבלנות של כל אחד להכיל את השני, וזה לא פשוט, מי שאין לו את החוזקות האלו אנחנו לא מקבלים, זה ברור.
"לצערי, ישנה תפיסה רווחת, שחושבת שאנשים עם מוגבלות לא יכולים להצליח בחוויית חיים נורמטיבית ולכן לא מתאמצים לפתח כלים מקצועיים שיעזרו להם להשתלב בפעילויות פנאי בקהילה, אך אני באמצעות המיזם הצלחנו לעשות את זה".
כאמור, שחר שלו כבר מקהלה משלבת עם מוגבלות לבוגרים, קיבל פנייה מדנה לפתוח מקהלה לנוער וילדים וכבר החל לפעול בנושא ולגייס מועמדים למקהלה הייחודית: "כרגע יש לנו, כולל נגה, שלושה אנשים ואנחנו מנסים להגיע לתשעה שיהיו חברי מקהלה, אני מדבר גם על נוער עם מוגבלות וגם על נוער שהוא ללא מוגבלות. הכוונה שלנו היא לשלב בין השניים כידוע.
"במקהלה הזו אנחנו נלמד פיתוח קול, כמובן, טכניקות שונות, עמידה מול קהל, למזלי הרב התמקצעתי בתחום, ואני די מומחה בו. ואני די אופטימי להקים מקהלה שתהיה לשם ולתפארת".
קראו גם >>>>
פרויקט המקהלות המשולבות הוקם על ידי המוזיקאי אורי שחר וקרן שלם, במטרה לקדם שילוב בין אנשים עם וללא מוגבלות, דרך שירת מקהלה בפעילות פנאי. בשנת 2015 הוקמה המקהלה הראשונה בכפר סבא ולאחר שנתיים הוקמו שתי מקהלות נוספות בערים אשדוד ועכו. הפרויקט פעל בין השנים 2015-2021 ולקחו בו חלק מעל ל 120 זמרות, זמרים ואנשי צוות עם וללא מוגבלות.
הרעיון של שחר היה להקים מקהלה עם מספר דומה של משתתפים עם וללא מוגבלות ולהפעיל אותה בדרך שתאפשר להם היכרות טבעית שתהיה מבוססת על עשייה משותפת ועל החוזקות שלהם בשירה. לצורך זה פיתח שחר מודל להפעלת מקהלה משולבת שכלל התאמה של מרכיבי הפעילות והנגשת התכנים המוסיקליים לכלל הזמרים באופן שאפשר פעילות בחווייה שוויונית תחת מדדים משותפים להצלחה לכל המשתתפים.
המקהלות זכו להצלחה רבה בפעילות המוזיקלית ולהכרה רבה על פועלן החברתי והמקצועי בשילוב. במשך שנות פעילותן, שמרו המקהלות על עשייה מקצועית - קיימו חזרות קבועות, קיימו הופעות וקדמו שיתופי פעולה עם הקהילה. מודל ההפעלה והכלים המעשיים שפותחו בפעילות, היוו בסיס להשתלמויות וקורסים בנושא השילוב, למורים וסטודנטים במוזיקה ובטיפול במוזיקה.

להצטרפות למקהלה: 052-2304979