מחאה חסרת תקדים נגד "הכוונה לשנות את אופיה ודמותה של העיר הרעננה", זאת על רקע ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו לאחרונה בין סיעת הרוב הדמוקרטי לבין ראש העיר חיים ברוידא.
2 צפייה בגלריה
מחאה ברעננה
מחאה ברעננה
מחאה ברעננה
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
גילוי דעת נדיר בחריפותו ובהיקפו שחתום על ידי מרבי רבני העיר רעננה קורא "בדרכי שלום" לראש העיר ונחברי המועצה לכבד את הסטטוס קוו בעיר. גילוי דעת זה מגיע לאחר תסיסה רבתי בשטח של תושביה הדתיים והמסורתיים של העיר המהווים כ-40% מכלל האוכלוסיה, שהקימו כבר מטה חירום פעילים ברעננה למען שמירת צביון העיר.
"העיר רעננה עוברת בימים אלו עוברת שינויים קיצוניים ממש מתחת לרדאר ורוב תושבי רעננה היקרים לא מודעים לכך", אומרים במטה החירום שהוקם ומתכנן מחאה רבת היקף, "יש שורה של החלטות קשות והרות גורל בנוגע לצביונה של העיר שהולכת להשתנות ללא היכר".
כמו מה?
"ביטול הסטטוס קוו על פתיחת בתי עסק בשבת. החלו להחתים בתי עסק שהם מחויבים לפעול בשבת ואלמלא כן לא יחדשו להם את החוזה. תכנון פתיחת חנויות בילוי במרכז העיר. בנוסף, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת על רחוב אחוזה או בכל מקום מרכזי שיתאפשר. הצעה זו תובא להצבעה במועצת העיר בשבוע הבא.
בנוסף, מניעת תקציבים למוסדות, גנים ובתי ספר דתיים תורנים, בינהם חורב. עוד בנושא חינוך, הכנסת תכנים פרוגרסיבים לכלל בתי הספר ובאותה נשימה מניעת כניסת רבנים למסיבות חומש בבתי הספר. כמו כן, ישנה מניעת תקציבים ממוסדות חינוך דתיים כולל תקציבים לצרכי ביטחון. מניעת טקסים דתיים (תפילות בהפרדה, הפרשת חלה, הנחת תפילין וכד') במרחב הציבורי. תיעדוף אבטחת מוסדות שאינם דתיים על פני מוסדות דתיים. בנוסף למחסור התקציבי למערכת החינוך הדתית, יש את המחסור הקיים במסגרות תורניות על יסודיות לבני ובנות הציונות הדתית - רובם יוצאים ללמוד מחוץ לעיר! בזמן שבתי ספר לא דתיים זוכים למקומות מרווחים, נאים, מסודרים עם מספר מועט של תלמידים. בתי ספר דתיים זוכים להפקות של ממש, הן במראה והן בצפיפות.

2 צפייה בגלריה
גילוי דעת
גילוי דעת
גילוי דעת
(צילום: פרטי)

ישנה גם כוונה להקים מרכז "דמוקרטי" שמטרתו להוות מתחם פעילות לתנועה הרפורמית, סגירת בתי כנסת ובתי מדרש ללא רישיון, העברת ה"מצעד" לאורך רחוב אחוזה ועוד".
לדברי הפעילים על אף שחלק ממה שהם חוששים ממנו טרם התרחש בפועל, הרי שלנוכח ההסכמים הקואליציונים ודרישותיהם הסיעות השונות, שעל רובם הוסכם, כל העניינים הללו אינם סיוט או דאגה לא מבוססת, אלא הצהרת כוונות בעלות מימוש מיידי".
אבל ישנם נציגי ציבור דתיים שנמצאים בקואליציה הזו.
"אנחנו מעדיםפים לא להתייחס לכל אחד באופן פרטני ולהמנע מחס וחלילה אבק לשון הרע, אנחנו מאמינים באמת ובתמים שחלק מהם נמצא שם עם כוונות טובות ומנסים להציל את מה שאפשר, רק שהן צריכים להבין, שאם הם לא יעשו מעשה שיעצור את הכול, לא תהיה לזה תקומה, כרגע, אין עם מי לדבר שם, "אני שלום וכי אדבר - המה למלחמה. ואנחנו לא ניתן לזה יד, אנחנו קוראים לנציגי הציבורא הזה לומר לנו איך הם מתכוונים למנוע את הגזרה הזו, בינתיים אנחנו לא שומעים אמירהברורה ונחרצת. וזה מאוד מדאיג.
"חורה לנו גם שישנם כאלו שמנתכסים באיצטלה של אישור מגדולי ישראל למצב בבחינת "להציל את שאפשר" יעלה על דעת כל מי שריח תורה נודף ממנו, כי גדולי ישראל יאשרו למי משומעי לקחם לתמוך בחילול שבת. רק להעלות את זה על דל שפתיים, זה כבר חילול ה' וביזוי כבוד חכמים. בוודאי שזה לא היה ולא נברא וחבל".

קראו גם:

כאמור, בגילוי הדעת עליו חתמו עשרות מרבני העיר רעננה נכתב עוד כי, "רעננה הייתה תמיד ידועה ביכולת של הציבורים השונים בעיר לחיות זה לצד זה בדו קיום ובהרמוניה, והנה באים בהינף קולמוס לשנות את דמותה ואופיה של עירנו האהובה, ולשלול את זכויות הציבורהדתי והמסורתי בעיר: בשמירת השבת במרחב הציבורי, בסגירת בתי כנסת, ובכלל לשנות את המקובל במשך שנים שרבות בסוגיות מהותיות להתנהלות הציבורית בעיר ולאופיה בצורה הפוגעת בציבורים גדולים בעיר, כפי שמופיע בהסכמים הקואליציוניים החדשים.
"אנו רואים את חובתנו לפעול לשינוי המצב כך שרעננה תמשיך לחיות בדו קיום בים דתיים לחילוניים מתוך כבוד הדדי, כפי שהיה במשך שנים רבות. בפרט במים קשים אלו בהם חיילים צעירים מכל גווני החברה הישראלית מוסרים את נפשם למען עם ישראל".
"כדברי חז"ל שלמדונו שיש לפתוח בשלום", מסיימים הרבנים את גילוי הדעת, "אנו מנסים למצות את כל הדרכים לנסות ולהחזיר את המצב בעיר למצב של דו קיום ראוי ומכבד".
ראש עיריית רעננה חיים ברוידא מסר בתגובה: "עצם היותנו עיר מעורבת, נדרשת הבנה והפנמה שאורח החיים בין הציבור הדתי והחילוני הוא שונה. לכל אחד יש את השבת שלו. לכן עלינו להבין שדו קיום ומערכת יחסים מכבדת תתקיים רק כאשר כל צד ירגיש שלא פוגעים או מצרים צעדיו גם במרחב הציבורי. יש פה מספיק אוויר לכולם. בהסכמות והבנות נצמיח יחס של כבוד והדדיות. ברעננה אין מושג של הם ואנחנו או אנחנו והם. זה אנחנו כולנו שמחויבים לאחדות אחווה ושלום בתוכנו".