משרד החינוך פרסם את רשימת בתי הספר העל-יסודיים שהצטיינו במהלך שנת הלימודים תשפ"ג בתחום הערכי, החברתי והלימודי ברחבי הארץ - בין השאר בזכות מניעת נשירת תלמידים, גיוס לצה"ל ושירות אזרחי, שיעור הזכאים והמצטיינים בבחינות הבגרות ומידת השיפור מהשנה הקודמת.  
6 צפייה בגלריה
רשימת התיכונים העדכנית
רשימת התיכונים העדכנית
רשימת התיכונים העדכנית
(אילוסטרציה: freepik)
בנוסף, פרסם משרד החינוך את נתוני החינוך בתיכונים לשנת תשפ"א שהם אמנם שקופים, אך אינם מאפשרים השוואה בין תיכונים בגלל המקצועות השונים ומספר היחידות השונה, בנוסף למשתנים משמעותיים אחרים שלא תמיד נלקחים בחשבון כמו אחוז הנשירה מבית הספר, אחוז הזכאים לבגרות ומספר הזכאים לבגרות בהצטיינות.
כדי לפתח מדד אחיד פיתחה מחלקת ה-Data Science של "מדלן" מודל מיוחד, ששיקלל את כל אלה לפי פרמטרים שונים (נשירת תלמידים, למשל, הורידה מהציון הסופי). כך התקבלה בסופו של דבר רשימה ובה ציון סופי לכל בית ספר, עבור כ 320 בתי ספר תיכונים המונים 400 תלמידים ומעלה, שמאפשר להשוות ביניהם בקלות רבה.
אז מי הם 6 התיכונים המובילים באזור נכון לשנת 2021? מי התיכונים שנכנסו לעשיריה הראשונה מכלל התיכונים בארץ? איזה תיכונים מתהדרים כי 99% מתלמידיהם זכאים לבגרות? באיזה תיכון מעל 90% מהתלמידים ניגשו לבגרות באנגלית? ומי התיכון עם הנתון המרשים של 0% בנשירת תלמידים?

הרצליה

ראשית, ברשימת התיכונים שהצטיינו בשנת תשפ"ג בתחום הערכי, החברתי והלימודי הרצליה זכתה בנציגות מרשימה כאשר שלושה בתי ספר נבחרו כמצטיינים - תיכון דור, תיכון הראשונים ואולפנת צביה. עובדי ההוראה בבתי הספר הזוכים יתוגמלו בסכום כספי הנע בין 3,449 ₪ ל-4,599 ₪ כל אחד.
סמנכ"ל אגף החינוך והערכים, ד"ר יעקב נחום, אמר: "ערכים חברתיים ותרבותיים, לצד פדגוגיה איכותית וחדשנית הינם מתכון להצלחה למוסדות חינוך בכלל ולהרצליה במיוחד. זהו הבסיס לחוסן הלאומי של החברה הישראלית ובסיס איתן לביטחון מדינת ישראל. מערכת החינוך העירונית בהרצליה הינה אחת המערכות החינוך האיכותיות והטובות בארץ. אני גאה באנשי החינוך שלנו בהרצליה ומצדיע להם".

6 צפייה בגלריה
תיכון הראשונים
תיכון הראשונים
תיכון הראשונים
(צילום: דוברות עיריית הרצליה)

בנוגע לנתוני 2021: במקום החמישי בדירוג הארצי נמצא תיכון עירוני כללי הראשונים בהרצליה עם ציון של 8.9. אחוז הזכאים לבגרות בתיכון זה עומד על 99% מתוך 968 תלמידים הלומדים בו. אחוז הזכאים לבגרות בהצטיינות עומד על 55% ואילו אחוזי הנשירה עומדים 0.30%. 48% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, ו 89% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות באנגלית.

הוד השרון

נתוני 2021: במקום העשירי נמצא תיכון ע"ש אילן רמון בהוד השרון עם ציון של 8.4. אחוז הזכאים לבגרות בתיכון זה עומד על 98% מתוך 842 תלמידים הלומדים בו. אחוז הזכאים לבגרות בהצטיינות עומד על 48% ואילו אחוזי הנשירה עומדים על 0.10%. 39.6% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, ו 93% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות באנגלית.

6 צפייה בגלריה
תיכון רמון. מצטיין
תיכון רמון. מצטיין
תיכון רמון. מצטיין
(צילום: דוברות העירייה)

תיכון נוסף בהוד השרון שנכנס למקום מכובד בדירוג, במקום ה - 25, הוא תיכון הדרים בהוד השרון עם ציון של 7.5. אחוז הזכאים לבגרות בתיכון זה עומד על 98% מתוך 954 תלמידים הלומדים בו. אחוז הזכאים לבגרות בהצטיינות עומד על 32% ואילו אחוזי הנשירה עומדים על 0.10%. 37.8% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, ו 87.5% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות באנגלית.

כפר סבא

נתוני 2021: במקום ה 30 בדירוג התיכונים המובילים בארץ מתוך 320 תיכונים שנבדקו, נמצא תיכון ע"ש חיים הרצוג בכפר סבא, עם ציון של 7.4. אחוז הזכאים לבגרות בתיכון מרשים ביותר ועומד על 99% מתוך 707 תלמידים הלומדים בו. אחוז הזכאים לבגרות בהצטיינות עומד על 30.5% ואילו אחוזי הנשירה עומדים על 0.30%. 39% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, ו 82% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות באנגלית.

6 צפייה בגלריה
תיכון הרצוג
תיכון הרצוג
תיכון הרצוג
(צילום: ארכיון)

את רשימת התיכונים המובילים באזור סוגר תיכון כצנלסון בכפר סבא, במקום ה 42 עם ציון של 7.1. אחוז הזכאים לבגרות בתיכון זה עומד על 96.7% מתוך 757 תלמידים הלומדים בו. אחוז הזכאים לבגרות בהצטיינות עומד על 26.5% ואילו אחוזי הנשירה עומדים על 0%. 39.5% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, ו 80% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות באנגלית.
ברשימת התיכונים שהצטיינו בשנת תשפ"ג בתחום הערכי, החברתי והלימודי נמצאים, תיכון גלילי, תיכון שמיר (שהפך השנה לתיכון עירוני), בית הספר דמוקרטי ומדרשיית נעם – ארבעה בתי ספר בחינוך העל יסודי זכו בתגמול מטעם משרד החינוך, בגין הצטיינות במהלך שנת הלימודים תשפ"ג שהסתיימה לאחרונה, בתחום הערכי, החברתי והלימודי.
ראש העיר, רפי סער: "מערכת החינוך של כפר סבא היא מהמובילות בישראל ואנו משקיעים את מירב התקציב העירוני בתלמידינו, בתוכניות פדגוגיות חדשניות, בהקמת מרחבי לימוד חדשניים, בהכשרת צוותי הוראה וחינוך ובחשיבה פורצת דרך. נמשיך להוביל את ילדינו ואת החינוך בארץ".
מנהלת אגף החינוך אסנת חכמון: "אני מברכת את ארבעת בתי הספר על זכייתם והובלת ערכים חברתיים, קידום תלמידיהם והטמעה של תוכניות פדגוגיות ייחודיות. מערכת החינוך בכפר סבא מחדשת את עצמה ומתאימה את התכנים למאה ה-21, תוך מתן יחס אישי וחם לכל תלמידה ותלמיד וכך נמשיך לעשות גם בעתיד".

רעננה

נתוני 2021: במקום ה 31 בדירוג התיכונים המובילים בארץ ע"פ דירוג מדלן, נמצא תיכון ע"ש אוסטרובסקי ברעננה, עם ציון של 7.3. אחוז הזכאים לבגרות בתיכון זה עומד על 96.2% מתוך 757 תלמידים הלומדים בו. אחוז הזכאים לבגרות בהצטיינות עומד על 32.7% ואילו אחוזי הנשירה עומדים על 0.30%. 39.9% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, ו 71% מתלמידי התיכון ניגשו לבגרות 5 יחידות באנגלית.

6 צפייה בגלריה
תיכון אוסטרובסקי רעננה
תיכון אוסטרובסקי רעננה
תיכון אוסטרובסקי רעננה
(צילום: פרטי)

בנוסף, ברשימת התיכונים שהצטיינו בשנת תשפ"ג בתחום הערכי, החברתי והלימודי נמצאים 5 תיכונים מהעיר הוכרזו על ידי משרד החינוך כמצטיינים לשנת הלימודים תשפ"ג בתחום הערכי, החברתי והלימודי, ומוריהם יזכו במענק כספי מיוחד על ההצלחה. התיכונים המצטיינים הם: אביב, מטרווסט, אוסטרובסקי, מדעי-תורני כפר בתיה ומיתרים.
כל עובדי ההוראה בתיכונים המצטיינים יזכו לגמול כספי חד פעמי בגובה של החל מ-3,448 ₪ ועד ל- 9,197 ₪ בהתאם לדירוג בית הספר.
קראו גם:
טל קופל, מנכ"ל מדלן:"נושא החינוך הוא אחד החשובים ביותר עבור ישראלים בבואם לבחור דירה, אבל למרבה הצער לא תמיד קל להגיע למידע ברור בנושא. ציוני הבגרות לשנת 2021 כפי שפירסם אותם משרד החינוך הם אמנם שקופים, אך אינם מאפשרים השוואה בין תיכונים בגלל המקצועות השונים שנלמדים בכל בית ספר ומספר היחידות השונה.

6 צפייה בגלריה
טל קופל
טל קופל
טל קופל
(צילום: אורית פניני)

בנוסף, כשבאים לקבוע את רמתו הכללית של בית הספר קיימים משתנים משמעותיים אחרים, שלא תמיד נלקחים בחשבון - כמו אחוז הנשירה מבית הספר, אחוז הזכאים לבגרות ומספר הזכאים לבגרות בהצטיינות. כדי לפתח מדד אחיד פיתחה מחלקת ה-Data Sience של מדלן מודל מיוחד, ששיקלל את כל אלה לפי משקלות שונים (נשירת תלמידים, למשל, הורידה מהציון הסופי). כך התקבלה בסופו של דבר רשימה ובה ציון סופי לכל בית ספר, שמאפשר להשוות ביניהם בקלות רבה".