הכלביות של עמותת "הרצליה ונתניה אוהבות חיות" מלאות עד אפס מקום בעקבות ירידה החדה באימוצים ועלייה במספר הנטישות. לאחרונה הצטרפה סיבה מרכזית לנטישת הכלבים: המצב הכלכלי, שמביא משפחות רבות לוותר על הכלב שהן אוהבות.
6 צפייה בגלריה
הכלבייה בנתניה. "אנשים הפסיקו לאמץ"
הכלבייה בנתניה. "אנשים הפסיקו לאמץ"
הכלבייה בנתניה. "אנשים הפסיקו לאמץ"
(צילום: יאיר שגיא)
"הכלביות מלאות. במקום שהן יאכלסו 50 כלבים בהרצליה ו-100 בנתניה - התפוסה כפולה, כי אנשים הפסיקו להגיע ולאמץ", חושף בכאב אורי פלג מנכ"ל העמותה שנכנס לתפקיד לפני כחודש. פלג חושש כי לקראת חופשת הקיץ המצב רק יחמיר. "המצוקה של ההולכים על ארבע בנתניה היא גדולה. אנשים מגיעים אלינו ופשוט משאירים כלובים עם גורים או כלבים קשורים ליד הגדר. לצערנו, לא ניתן לעשות עם זה כלום כי הם מגיעים בחסות החשיכה ונמנעים מלהגיע לאזור של המצלמות, אבל התוצאה היא אותה תוצאה: כלבים וחתולים נטושים שעוברים מבית ומשפחה שמטפלת בהם לכלוב קטן בו הם נמצאים שעות ארוכות, תוך שהם מחכים למתנדבים שיגיעו להוציא אותם לטיול".
נפרת עברון, רכזת פעילות בעמותה, מסבירה שהמצב הזה רק יחמיר עם עליית הטמפרטורות ומפנה אצבע מאשימה לנוטשי הכלבים שפשוט מגיעים וקושרים אותם לגדר והולכים. "יש לנו יותר כלבים בכלבייה ממקום לאכלס אותם", היא אומרת ומסבירה כי האכלוס כיום עומד על 250 אחוזי תפוסה. "הכלבים והחתולים נמצאים בכלובים פתוחים, אז אם עכשיו חם להם, זה רק יחמיר בעונת הקיץ. הם זקוקים לבתים, לבתי אומנה ואימוצים אמיתיים, עם התחייבות לטפל בהם. אלו לא חיים להיות כלואים בכלובים. הם צריכים בית".
6 צפייה בגלריה
הכלבייה בנתניה. "אנשים הפסיקו לאמץ"
הכלבייה בנתניה. "אנשים הפסיקו לאמץ"
הכלבייה בנתניה. "אנשים הפסיקו לאמץ"
(צילום: יאיר שגיא)

מה יקרה אם לא יאמצו אותם?
"אנחנו עלולים להגיע למצב של איומים להרדים את הכלבים שבכלביות העירוניות. האיום יוסר רק אם יאמצו את הכלבים, והצפיפות תרד. לצערי, למרות שעשינו קמפיין גדול לאימוץ, אנחנו עדיין רואים ירידה באימוצים בשבתות האימוץ שאנחנו עורכים, וזה ברור לנו שגם למצב הכלכלי ותחושת חוסר הוודאות של האנשים יש השפעה על ההחלטה אם לקחת את ההתחייבות הזו עליהם. מדובר פה בהתחייבות כלכלית, שיש לא מעט אנשים שחוששים לקחת על עצמם".
פלג חושף כי מאז דעיכת מגפת הקורונה כל העמותות חוות ירידה במספר האימוצים, שרק מחריפה נוכח המצב הכלכלי. "בחודש האחרון לא אימצו אפילו כלב אחד! ובחודש לפניו המצב לא היה יותר טוב", הוא אומר. "זה מצב לא נורמלי. הכלבים פה משוועים לבית. אני חושש שאנשים מעדיפים לשלם ולקנות כלבים גזעיים, במקום לאמץ כלבים שרק משוועים לבית. ברור שהמצב הזה קשור ליוקר המחייה אבל גם לחוסר ודאות של המדינה בכלל. הבלגן הזה שקורה פה בסוף יוצא על הכלבים כי אנשים יעדיפו לא לקחת אחריות נוספת עכשיו, אין להם פנאי להתעסק בלאמץ חבר".

6 צפייה בגלריה
אורי פלג. "הכלבים פה משוועים לבית"
אורי פלג. "הכלבים פה משוועים לבית"
אורי פלג. "הכלבים פה משוועים לבית"
( צילום: פרטי)

כמה עולה לגדל כלב?
"האימוץ עולה 850 שקלים ועל כך יש להוסיף שק אוכל לחודשיים שעולה כ-400 שקל וחיסונים בכל שנה. זה מחיר ריאלי להתחייבות לקשר עם בעל חיים שיהיה חבר שלך במשך 15 שנה. אנשים לא מבינים שכלב שננטש עובר חוויה נוראית של שברון לב כי הוא לא מבין למה הוא בכלוב ולמה עזבו אותו. הוא לא מבין מה קורה. גם אנחנו כעמותה צריכה משאבים להחזיק את הכלבים והחתולים האלו ואנחנו חוששים להגיע למצב שלא נוכל לעזור לאנשים להציל בעלי חיים משוטטים או חיות שהלכו לאיבוד, כי אין לנו איפה לשים אותם. זה כואב להגיע בבוקר ולמצוא בכניסה לכלבייה כלוב ובו גורים שננטשו או כלב שקשרו אותו לגדר והלכו".

6 צפייה בגלריה
ברני בת 8 חודשים
ברני בת 8 חודשים
ברני בת 8 חודשים
(צילום: הרצליה ונתניה אוהבות חיות)

הלב נשבר


מי שמכירה מקרוב את מצוקת הכלבים והרצון העז שלהם לתשומת לב, טיולים ואהבה היא המתנדבת תמר אטיאס שחווה מדי יום את תחושת העצבות שמלווה את הכלבים שצריכים לחזור למלונה בתום סיבוב קצר. "בתור מתנדבת בצוות מסירות, קשה לי לראות את הכלבים האלה מחכים פה כל כך הרבה זמן לבית", היא אומרת. "זה כואב ושובר את הלב לראות אותם ככה בכלובים, רק מחכים למישהו שיאמץ אותם".
אטיאס חושפת כי מספר הכלבים גדל בכל שבת מהסיבה שאנשים שמגיעים ליום האימוץ מביאים איתם כלבים וחתולים לאימוץ, במקום לאמץ כלבים חדשים.

6 צפייה בגלריה
חוליו בן כשנה וחצי
חוליו בן כשנה וחצי
חוליו בן כשנה וחצי
(צילום: הרצליה ונתניה אוהבות חיות)

"זה קורה לצערי הרבה לאחרונה, כמעט בכל שבת. אי אפשר להשאיר את החיות האלה שם וללכת אז הם מצטרפים לכלבים בכלבייה. לצערי, זה בעיקר קורה כי לאנשים קשה כלכלית, במיוחד עכשיו כשהכל מתייקר, אפילו החלב. אז אנשים מחזירים או נוטשים".
אטיאס מספרת כי ביום שבת האחרון היא צפתה בכאב באישה בת 70 מחזירה גורה בת ארבעה חודשים כי היה לה קשה לגדל אותה. "היא ויתרה על הגורה הזו אחרי שהיא התחברה אליה. הבנו ממנה שזה לא קל כלכלית להחזיק בעל חיים, במיוחד אם הפנסיה או המשכורת שלך לא גבוהה. רק אחרי האימוץ, אנשים פתאום מבינים את גודל ההתחייבות, שזה לא רק להוציא את הכלב לטייל או לשבת יחד על הספה, זה גם אוכל, בדיקות וחיסונים, אילוף וגם פנסיון כשנוסעים לתקופה, וזה כל עוד אין בעיות רפואיות".

6 צפייה בגלריה
אלון, רועה מעורב בן שנה
אלון, רועה מעורב בן שנה
אלון, רועה מעורב בן שנה
(צילום: הרצליה ונתניה אוהבות חיות)

קראו גם:
בעוד כמה שבועות יתחיל החופש הגדול, תקופה שיש בה עלייה במספר הנטישות. "אנחנו חוששים בעמותות מהעלייה הזו ולכן אנחנו מבקשים שאנשים יבואו לימי האימוץ ומי שיכול לאמץ כלב או חתול יעשה את זה", אומר פלג. "לא לחפש אחרי כלבים גזעיים. כלב לא קונים, כלב מאמצים. אנחנו רוצים שהכלבים בכלביות יגיעו לבתים טובים, של אנשים שיתחייבו לאימוץ עם כל מה שמשתמע מזה, ושלא יינטשו את הכלב כי הוא לא התאים להם, או שיש שערות בבית או שפתאום הילדים איבדו עניין ולא עוזרים לנקות אחרי הכלב. חשוב שאנשים יבינו כי בנטישה של הכלבים, אתם עלולים לגזור עליהם גזר דין מוות, כי לא כל הכלבים מוצאים בית".

היכן ניתן לאמץ?


בנתניה: המחלקה הווטרינרית העירונית ברחוב הרכב 12 בימי שישי בשעות 15:00-13:00 ובימי שבת בשעות 12:00-10:00. "השירות הוטרינרי נתניה" בווייז.
בהרצליה: המחלקה הווטרינרית העירונית ברחוב מוטה גור 36 בימי שישי בשעות 16:00-14:00."השירות הוטרינרי העירוני הרצליה" בווייז.
סל אימוץ לכלב עולה 850 שקל (פרט למקרים חריגים). חבילת האימוץ כוללת ביקור אחד חינם אצל וטרינר באיזור המגורים, עיקור/סירוס, חיסון משושה 1 לבוגר ו-3 לגורים, חיסון כלבת ושבב זיהוי, הטבות ברכישת מזון וציוד ואילוף וחינוך מוזלים.
סל אימוץ מורחב לכלב עולה 1,050 שקל וכולל בנוסף מפגש אילוף בבית המאמץ שנותן כלים ספציפיים למשפחה המאמצת עם הכלב החדש - איך לקלוט אותו אל תוך חייהם בהצלחה הדדית.
סל אימוץ לחתול עולה 450 שקל. חבילת האימוץ כוללת ביקור אחד חינם אצל וטרינר באזור המגורים, עיקור/סירוס וחיסון מרובע.