פצע קטן התגלה כמחלה נדירה: "אני חושבת שזה קרוהן", אמרה רופאת הילדים, ד"ר אפרת לב, לירדן בן ה־16.5 מכפר סבא ואימו עינת. העיניים של שניהם נפערו. הם הוכו תדהמה ותחושת הקלה בו זמנית.
1 צפייה בגלריה
ירדן וד"ר אפרת לב
ירדן וד"ר אפרת לב
ירדן וד"ר אפרת לב
(צילום: דוברות "מכבי")
קראו גם >>>>
הסיפור של ירדן התחיל לפני שנה וחצי. רגע לפני שיצא לתחרות רכיבה באופניים, סיפר לאביו שהוא סובל מכאבים עזים בגלל פצע באזור הישבן. "הכאבים היו כל כך בלתי נסבלים שנאלצנו לבטל את ההשתתפות של ירדן בתחרות ופשוט נסענו לבית חולים", מספרת אמו עינת. "הוא עבר ניתוח קטן לניקוז הפצע, ומאז כבר לא חזר לרכיבה מקצועית".
ירדן חזר לשגרה, אבל לפני כמה חודשים החל לסבול מהקאות בלתי פוסקות. בעקבות שיחה מקרית של אביו של ירדן עם אחד השכנים, החלו הוריו לדאוג והחליטו לפנות לרופא המשפחה. "השכן שאל בדאגה מה קרה לירדן, כי הוא רזה מאוד. אנחנו חשבנו שהוא רזה כי הוא גבה, אבל ההערה שלו פקחה את עינינו".
הם פנו לרופא המשפחה, שהפנה את ירדן לבדיקות דם. "למחרת הרופא התקשר ואמר שאצל ירדן זוהו מדדי דלקת גבוהים מאוד. הוא ביקש שנעשה שוב בדיקת דם".
הם ניגשו לבצע בדיקת דם נוספת ויצאו מהמרפאה. "כשהגענו לאוטו ראיתי שירדן ממש במצב של עילפון. הוא ראה שחור בעיניים וממש נלחצתי. חזרנו שוב לחדר האחיות והן הכניסו אותנו מיד לחדר של רופאת הילדים שהייתה במרפאה באותו זמן. זאת לא הרופאה של ירדן בשגרה, נכנסנו אליה ממש במקרה".
ירדן ואימו נכנסו לחדרה של ד"ר אפרת לב, מומחית ברפואת ילדים ב"מכבי". "אפרת שאלה אותנו המון שאלות, ואחת מהן הייתה האם ירדן עבר ניתוחים לאחרונה. כשירדן סיפר על הניתוח הקטן בישבן, כאילו כל האסימונים נפלו לרופאה בבת אחת. היא אמרה שהיא חושבת שמדובר בקרוהן. היינו בהלם".
ד"ר לב: "השילוב בין הירידה במשקל, כאבי הבטן והניתוח שעשה, חיזקו בי את החשד שמדובר בקרוהן. מדובר במחלה דלקתית כרונית של דופן המעי. המחלה יכולה לגרום לסיבוכים בחלל הבטן ולהתפתחות של פצעים דלקתיים באזורים הקשורים למעי. חשוב לטפל בקרוהן בהקדם כדי להכניס את המחלה להפוגה, למנוע סיבוכים ולאפשר לילד איכות חיים וגדילה תקינה".
כיום ירדן חזר לשגרת חיים מלאה. "הקרוהן אילץ את ירדן לאכול אך ורק מאכלים ביתיים. בתקופה של האשפוז והטיפולים הוא היה יושב שעות ולומד על מתכונים ומאכלים שאפשר להכין בבית. היום הוא עובד כטבח במסעדת שף איטלקית בעיר וחושב לפתח את זה כמקצוע. יצא גם משהו טוב מהסיפור הזה".