הארבעה שהפכו לעיניים של המדינה. "אספר לך אנקדוטה קטנה, לפני מספר ימים נשמעו יריות סמוך לגדר הגבול עם עזה ליד הישוב מיתר. אחד המתנדבים הקפיץ רחפן לאוויר, הוא קלט בסבך של שיח מספר עזתים שהתחבאו, הם זיהו את הרחפן כשהוא התקרב, ומהחשש שאולי הוא נושא איתו פצצה, הם קמו והרימו ידיים לאות כניעה, העברנו את המיקום שלהם לצה"ל והם נעצרו".
5 צפייה בגלריה
משמאל: פלטי, אלון, אדר וגולדשטיין
משמאל: פלטי, אלון, אדר וגולדשטיין
משמאל: פלטי, אלון, אדר וגולדשטיין
(צילום: יריב כץ)
אורן אלון (51) המתגורר בכפר סבא הקים יחד עם שלושה חברים, אמיר גולדשטיין (63) אף הוא מכפר סבא, אור אדר (37) ויאיר פלטי (53) מהרצליה את סיירת הרחפנים הארצית (ראו מסגרת) המאגדת מעל אלף מתנדבים בעלי רחפנים הפרושים בכל הארץ, מקריית שמונה ועד אילת.
הסיירת מעניקה שירותים מבצעיים ליחידות מובחרות בצה"ל, כוחות הביטחון בעורף והרשויות המקומיות בישראל.
הארבעה שמאז השבעה באוקטובר לא מפסיקים לפעול, והקימו כיתות כוננות בהתנדבות מלאה בלמעלה מ-80 רשויות בישראל, כולל כל אזור השרון, הם למעשה חלק מהמגן האווירי של כולנו ביום יום.
"הכרנו בכלל במחאה נגד הרפורמה המשפטית", הם משחזרים, "אז הפעילו אלון ואמיר מעין קבוצת מטיסי רחפנים שתיעדו את ההפגנות, בעיקר לצורך צילום לתקשורת הבינלאומית והארצית, היו אז 120 מתנדבים שגם צילמו כל אחד באזור שלו. ככה הכרנו, חברות טובה שבנויה על ערכים טובים.

5 צפייה בגלריה
רחפן. בקרוב באור עקיבא
רחפן. בקרוב באור עקיבא
רחפן
(צילום: אלבום פרטי)

"השבת השחורה תפסה את כולנו עם המכנסיים למטה. לא בטוח שכולם מבינים כמה הרחפנים של החמאס הם אלו שגרמו לזוועות הנוראות להתרחש, למעשה אפשר לומר כמעט בבטחה, שאם לא היו רחפני אויב, המתקפה של החמאס הייתה נמנעת, וגם אם לא, בטח לא הייתה בסדר הגודל המזוויע שהיא אירעה".
בגלל הרחפנים שצילמו?
"לא ממש, הרחפנים של החמאס נשאו איתם פצצות בגודל חמישה קילו, לא הרבה יודעים את זה, והדבר הראשון לפני החדירה לשטח ישראל היה להטיל את הפצצות על מגדלי התצפית, זה היה ממש ההתחלה. הם השליכו את הפצצות ולמעשה חוץ מהרוגים שהיו במגדלים, הם עיוורו למעשה את צה"ל, לא היתה התרעה על חדירה כי אין מי שראה אותם והמגדלים פוצצו, וגם לא ניתנה התרעה למגדלי הפיקוח שהופצצו על ידי הרחפנים שהם פרצו את הגדר. אחד הרחפנים אף הגדיל לעשות וזרק פצצה על אחד הטנקים הבודדים ששמר על הגבול והרג את מי שהיה נוכח בו.

5 צפייה בגלריה
משמאל: פלטי, אלון, אדר וגולדשטיין
משמאל: פלטי, אלון, אדר וגולדשטיין
משמאל: פלטי, אלון, אדר וגולדשטיין
(צילום: יריב כץ)

"תוך שלושה ימים לאחר ההלם הראשוני היה ברור לנו, לכל ארבעתנו, שאנחנו נרתמים למערכה באמצעות הידע והניסיון שרכשנו. עשינו את זה בשני אפיקים, אפיק אחד הדרכה ליחידות מבצעיות של צה"ל בתפעול רחפנים שנתרמו להם, האפיק השני הקמת חמ"לים וכיתות כוננות בעורף לטיפול בכל איום. יש לנו כעת כאלף מתנדבים, מטיסי רחפנים הפרושים בכל הארת, כיתות כוננות המחוברות לחמ"ל העירוני, כל כיתה בעיר שלה, שנותנת מענה ראשוני לכל איום".
ניסיונות חדירה?
"בין היתר. אבל גם נניח פגיעה רקטית בעורף. לא מזמן פעלנו בראשון לציון בפגיעה ישירה של טיל, גם בקריית אונו, ובפתח תקוה. כשטיל לא מיורט ונופל בשטח עירוני, כיתת הכוננות של אותה עיר מייד מעלה רחפן לאוויר לאזור הפגיעה, היא למעשה הראשונה שמגיעה למקום, ונותנת דיווח למוקד העירוני, בצילומים מדוייקים, ואז מגיעה ההכוונה של וחות הבטחון וההצלה לשם.

5 צפייה בגלריה
בשליטה מלאה
בשליטה מלאה
בשליטה מלאה
(צילום: פרטי)

"מטבע הדברים יש נושאים שאנחנו לא יכולים לדבר עליהם, בעיקר על אופי והפעילות ומערכת התגובות, רק נזכיר דוגמה אחת קטנה שקרתה השבוע עם חדירת רכב חשוד מהשטחים לכיוון טייבה ואזור השרון, שעליה נתנה המשטרה והרשויות המקומיות התרעה. מה שנוכל לומר זה שכיתות הכוננות סייעו באיתורו המיידי של הרכב, והסרת האיום האפשרי".

צוות מנצח

הם ארבעה חברים טובים, מבכירי מטיסי הרחפנים בישראל, אינטליגנטים בצורה יוצאת מגדר הרגיל, "מלח הארץ" יגידו. אמיר אלון הוא צלם ועורך וידאו וגרפי שעובד עם כלי תקשורת גדולים החל מרויטרס וכלה בחדשות 12, אמיר גולדשטיין מגדיר עצמו פנסיונר, אבל נחשב כאחד ממייסדי סלקום ויזם הייטק מצליח. אור אדר, הצעיר שבחבורה, הוא טייס קרב לשעבר והייטקיסט בהווה, ויאיר פלטי הוא הייטקיסט חדור פטריוטיות. אגב, אלון ואור זכו לפני פרוץ המלחמה במקום הראשון בעולם בתחרות צילום בינלאומית שהתקיימה באיטליה.
פעילותם כבר כעת זוכה להכרה והערכה רבה, הם עושים הכול בהתנדבות מלאה, כמו גם מאות מטיסי הרחפנים שפרוסים בכיתות הכוננות ברחבי הארץ: "זה חלק מהמאמץ המלחמתי שלנו", אומר אורן, "אני יודע שזה נשמע קלישאתי, אבל באמת כשאנחנו פועלים בתחום הזה אנחנו גם יוצאים נשכרים, זה נותן לנו כח, אנחנו תורמים ונתרמים".

5 צפייה בגלריה
מדריכים בשטח
מדריכים בשטח
מדריכים בשטח
(צילום: פרטי)

כלומר?
"לכל אחד ואחת מישראל, יש לו את הפן הפרטי, המשפחתי, המלחמה הזו הביאה לחרדות ודאגות ברמה האישית, חששות איך להגן על המשפחה שלך קודם כל מהלא נודע, מהטיל שיפגע או לא, ממלחמה כוללת אם תפרוץ, נוצר כאוס נפשי שמבוסס הרבה על חוסר שליטה שלנו במה שקורה. השלטון לא סיפק לנו את זה, ואנחנו, כל העם הנפלא שלנו, לקח את השליטה לידיים שלו. העובדה שאנחנו עם כיתות הכוננות תורמים ומצילים חיים, בעצם מחזירה לנו כאנשים גם את השליטה על מה שקורה. אנחנו מרגישים טוב עם זה".

עפים מעל הכיתות

הם עובדים מבוקר עד לילה, וכל אחד בתחום הרשות שלו מנסה למקסם את מירב האפשרויות שיש לו כדי להגן קודם כל על עירו ומשפחתו. כזה הוא הפיילוט שהתחיל אורן בעיר מגוריו כפר סבא: "הילדים שלי לומדים בבית הספר המנטוסורי שנמצא במתחם הדמוקרטי במזרח העיר", הוא מספר, "המתחם בו מצויים בתי הספר האלו הוא מאוד מבודד ודי קרוב לגדר המערכת. מכיוון שלא סיפקו לנו אבטחה למתחם, נוצר חשש כבד אצל ההורים.
"החלטנו בכיתת הכוננות שלנו בעיר לעשות משמרות של רחפנים שיטוסו כל הזמן בסביבות בית הספר, שהם יהיו המאבטחים שלו בטווח ענק לאורך כל שעות הלימודים. זה מעניק ביטחון כמעט מקסימלי, מכיוון שהרחפנים מקושרים לחמ"ל העירוני וכל בעיה שמתרחשת כמה עשרות קילומטרים משם, הם ערים לה ויכולים לתת התראה מספקת. אם הפיילוט הזה יצליח, אנחנו מתכוונים לשכפל אותו לכל בתי הספר והגנים בעיר, אם אנחנו לא נספק את הביטחון לילדינו, מי יספק?".

קראו גם:

ככה זה עובד

מטיסי רחפנים מוזנקים אל אירועי חירום, מתעדים אותם עם הרחפן ־ ומשדרים תמונה אווירית בזמן אמת לקב"ט, או לחמ"ל המקומי
סיירת הרחפנים שהקימו אורן אלון, אמיר גולדשטיין, אור אדר ויאיר פלטי היא גוף שמטרתו לשפר את היכולת של הרשויות בישראל להתמודד עם אירועי חירום על ידי שימוש מבצעי, נכון ומושכל ברחפנים, ועל ידי כך להציל חיים. הסיירת הוקמה במתכונתה הנוכחית שלושה ימים אחרי האסון של ה-7.10.
הסיירת מתבססת על מטיסי רחפנים מתנדבים אשר יוזנקו אל אירועי חירום שמתרחשים בשטח הרשות שלהם, יתעדו אותם עם הרחפן, ישדרו תמונה אווירית בזמן אמת לקב"ט, כיתת הכוננות או החמ"ל של הרשות. חברי הסיירת יצרו פיצ'ר שמסוגל באמצעות לינק פשוט ומאובטח ביוטיוב, לחבר את החמ"ל המקומי או הגורם המקומי, לרחפן שנמצא בשידור ישיר ומשדר לחמ"ל את הצילומים, לרבות ניהול מרדפים. כיום סיירת הרחפנים פעילה בכ-100 רשויות שונות, בהן היא פועלת בשיתוף פעולה עם גורמי הביטחון, כיתת הכוננות, הקב"ט, פיקוד העורף, ועוד.
"על מנת לייעל את המענה של סיירת הרחפנים לאירועים ביטחוניים בשגרה ובחירום", הם אומרים, "התחלנו בתהליך פיתוח אפליקציה שתאפשר לכוחות הביטחון להזניק בזמן אמת את אנשי הסיירת לכל נקודה בארץ. לצורך הפיתוח ורכש של רחפנים מקצועיים לטובת הפעילות ברשויות, התחלנו בתהליך גיוס תרומות.
לפניות רלוונטיות ניתן ליצור קשר עם אורן 052-8544803".