יש אנשים בעלי רכוש ששומרים אותו לעצמם ויש כאלה שמחלקים משלהם לאחרים. ג'יי (77) ואסטל (75) פרידמן מרעננה הם הדוגמה הטובה ביותר לאנשים שרוצים לעשות יותר ויותר מעשי חסד. לאחרונה החליטו להשאיל את חצר ביתם לאירועים שונים כמו חתונות, בר מצוות, אירועים חברתיים וערבי התרמה. כך למשל, לאחרונה התקיימו במקום חגיגת בר מצווה, ברית מילה, מסיבת אירוסין וגם שיעורים שונים, כמו שיעור תורה לחיילים שהתקיים בחצר שלהם בשבוע שעבר.
עוד ב-mynet: החמרה בתופעת נטישת הכלבים המבוגרים כך שינה פייסבוק את חייו של מוכר החלות כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה של mynet
הכנסת אורחים ג'יי פרידמן, איש עסקים בדימוס ומראשוני אנשי העסקים שייסדו את יחסי המסחר בין ישראל לסין בשנות ה-60, ואשתו אסטל, שהפיקה בעבר תוכניות בטלוויזיה החינוכית, הגיעו לרעננה מארה"ב בשנת 1970.
הרעיון להשאיל את חצר ביתם לאירועים נראה להם מעשה חסד טבעי לכל דבר. והראיה לכך, כאשר האורחים מודים לבני הזוג פרידמן על האירוח, הם משיבים להם תמיד: "לא, תודה לכם שנתתם לנו את הזכות לארח".
לאחרונה, נטלי וסימיון לון, שעלו לפני כמה שנים מצרפת, חגגו בר מצווה לבנם אדם, אולם נתקעו ללא אולם לערוך בו את השבת חתן משום שלא היה מקום בבית הכנסת. קהילת "לכו נרננה" שסייעה למשפחה, הפנתה אותם למשפחת פרידמן, שנענתה ברצון לארח אותם אצלה בחצר. "היה מאוד נחמד", אומרת נטלי לון. "זה מאוד יפה ומרגש שהם מאפשרים לאחרים לקיים אירועים משמעותיים כאלה אצלם".
יום לפני האירוע, הגיעה חברת קייטרינג שעיצבה וקישטה את החצר. לאירוע הגיעו בשבת 100 מוזמנים. "יצא לנו מזג אוויר נפלא, זה היה פשוט זמן נדיר להיות בגינה. ממש זכינו. הגינה גדולה ויפה והבן שלנו שמח מאוד", מוסיפה נטלי. לדבריה, היא מקווה שבעוד כמה שנים תוכל לחגוג באותה הצורה את חגיגת בר המצווה של בנה הצעיר. "הם אנשים מאוד חמים ונחמדים. אני מאוד אשמח לערוך שם את החגיגה הבאה ומקווה שיצא טוב בדיוק כמו זו הפעם".
ביתם הפרטי של בני הזוג פרידמן נמצא סמוך לבית הכנסת "לכו נרננה" בעיר, ולא אחת הם מקבלים פניות שונות מהקהילה לאפשר קיום אירוע כזה או אחר, משום שאין מקום בבית הכנסת. "המגרש גדול, תחת כיפת השמיים, עם דשא ירוק מקסים ומרחב רב, ואפשר לערוך שם חגיגות יפות וגדולות ואנשים נורא ייהנו", אומר ג'יי בשביעות רצון.
אפילו שני ילדיהם, אריה ואהובה, התחתנו בחצר, ועם הזמן היא הפכה למקום שפוקדים אותו אנשים רבים מדי שבוע וללא תשלום.
לפני כ-70 שנה, מספר ג'יי בגאווה, שימשה החצר כנגרייה של משפחת זינגר, ממנה קנו את הבית. באותם הימים שימשה גם כסניף הראשון של תנועת הנוער בני עקיבא. היום אגב, חניכי התנועה מקיימים חלק מהפעילויות שלהם בחצר המשפחה שמתנדבת לסייע להם. באחד הימים בשבוע שעבר התקיים שם מפגש חניכי שבט היובל לאחר 40 שנה.
אחד הדברים שמרגש את בני הזוג פרידמן לדבריהם, הוא שהרב יעקב מאיר, רב קהילת "לכו נרננה" בעיר, מעביר בגינת ביתם פעמיים בשבוע שיעורי תנ"ך לצעירים. בצהרי יום שישי שעבר התקיים בחצר שיעור לחיילים. "אנחנו מאוד מקווים שהשיעורים האלה יתקיימו אצלנו באופן קבוע. אנחנו מאוד אוהבים את זה", אומרת אסטל.
החצר של משפחת פרידמן הפכה למושג ושם דבר", אומר הרב מאיר. "בהתחלה זה היה מוזר שג'יי ואסטל מודים לי על כך שאני משתמש בחצר שלהם, אבל היום אני יודע שזה אצלם בדם - החצר עומדת כדי שמי שצריך להשתמש בה לצורך חשוב, ישתמש בה.
בליל שבועות פותחים בני הזוג את חצר ביתם לכל תושבי העיר ומקיימים בה שיעורי תורה שונים, אפילו טקסי סיום של חלק מבתי הספר מתקיימים בחצר הזו.
"אנחנו מקבלים יותר" ג'יי ואסטל מספרים כיצד לפני מספר שנים, משפחה שתכננה לחגוג את מסיבת בר מצווה לבנם בירושלים, נאלצה לבטל את התוכניות ברגע האחרון עקב פיגוע שהיה באזור, ופנתה אליהם. "הם יצרו איתנו קשר וכמובן שנענינו מיד לבקשה", אומרת אסטל. "זה היה מאוד מחמם את הלב. אני חושבת שאנחנו מקבלים יותר מהאנשים שמשתמשים בחצר שלנו לאירועים המשמעותיים שלהם, מאשר הם מקבלים מאיתנו. המשפחה הקימה אוהל ענק עם תאורה בחצר, הביאה את הקייטרינג שלהם והייתה חגיגה גדולה ויפה".
סוזי שרייבר, תושבת העיר, מספרת השבוע שמשפחתה ערכה את בר המצווה של בנם אורי בחצר וגם את אירוע השבת חתן, ואפילו את הברית של נכדהּ. "הם פשוט אנשים מדהימים. אנחנו מודים להם מאוד על כך שהם אירחו בשבילנו 400 איש בחצר", היא משתפת בהתרגשות ומוסיפה, "מה שמדהים הוא שכאשר אנחנו מודים להם על האירוח, הם משיבים לנו: 'לא, אתם לא צריכים להודות, תודה לכם על הזכות שנתתם לנו'. איפה יש עוד אנשים כאלה?"
מתן שפיגלר וארוסתו רינה טואטי, חיפשו מקום לקיים את מ