על קירות בית שמואלי, המרכז הקהילתי של התנועה ליהדות מתקדמת ברעננה, הכולל גם את בית הכנסת של קהילת רענן, רוססו בשבוע שעבר כתובות נאצה ובשטח נשתלו רמזים שלא ניתן לפרש אותם אחרת אלא כאיום ברצח על שלושה מפעילי התנועה הבכירים.
איומים וכתובות נאצה: "נשות הכותל נבלות" החרדים: "רפורמים מגיירים? כמו לנתח בלי רישיון"
זוהי הפעם החמישית בתוך שמונה שנים שכתובות נאצה מרוססים על קירות בית הכנסת ולראשונה נוסף לוונדליזם גם איום בשפיכות דמים. "זו עליית מדרגה, חצייה של כל הקווים האדומים", אומר מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת, הרב גלעד קריב.
מנכ"ל בית שמואלי, יוסי כהן, היה הראשון שהבחין בכתובות הנאצה כשהגיע למקום בשבע ורבע בבוקר. בסריקה בהמשך התגלו שלוש מעטפות שנשאו את שמותיהם של נשיא התנועה ליהדות מתקדמת בצפון אמריקה, ריק ג'ייקוב, מנכ"ל התנועה בארץ, הרב גלעד קריב ויו"ר ארגון נשות הכותל, ענת הופמן. ליד המעטפות הונחה סכין שעליה נכתב פסוק מ"הלכות רוצח ושמירת הנפש" של הרמב"ם. כהן הזעיק את המשטרה ובמהלך הבוקר הגיעו למקום אנשי מז"פ, צילמו את הכתובות ולקחו את המעטפות למעבדה. מהמשטרה נמסר שהתלונה עדיין נחקרת.
בצהריים מחקו עובדי העירייה את כתובות הנאצה, וראש העירייה, זאב בילסקי, הורה לתגבר את השמירה במקום. למחרת שכרה הקהילה מאבטח פרטי.
בשישי אחר הצהריים התייצבו במקום כמה מתושבי העיר, חברי מפלגת העבודה, וחילקו פרחים לחברי הקהילה, שהיו בדרכם לתפילה בבית הכנסת. "זה היה אקט של סולידריות ומחאה נגד האלימות", אומר חבר המועצה איתן גינזבורג, שיזם את פעולת ההזדהות. ביום שלישי התקיימה גם עצרת מחאה בעיר של תנועות הנוער.
בעקבות האירוע פורסמו הודעות גינוי על ידי אישים וגופים רבים מכל קצוות הקשת הפוליטית ברעננה, בארץ ובארה"ב. הרב הראשי של רעננה, יצחק פרץ, סגן ראש העירייה, אלי כהן, ויו"ר המועצה הדתית, אריה פרידמן, ציינו כי "תורת ישראל מגנה כל מעשה של אלימות ופגיעה בזולת. זו אינה דרכה של היהדות".
"ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך נפתלי בנט וארגון הרבנים האורתודוקסים בארה"ב גינו את שאירע", אומר הרב קריב. לדבריו,"כשפוליטיקאים חרדיים תוקפים בחריפות את היהדות הרפורמית ומציגים אותה כמי שתוקעת סכין בגב היהדות, מה הפלא שבשולי המחנה יש מישהו שלוקח את הדברים הללו צעד אחד קדימה?".