1 צפייה בגלריה
רכב חונה בניגוד לחוק בחניית הנכים | צילום: "אור ירוק"
רכב חונה בניגוד לחוק בחניית הנכים | צילום: "אור ירוק"
רכב חונה בניגוד לחוק בחניית הנכים | צילום: "אור ירוק"
זה קורה כמעט בכל מקום בארץ: נהגים בעלי מוגבלויות מגיעים עם כלי הרכב לפגישות וסידורים ומגלים כי מקומות החנייה השמורים להם אינם פנויים. לעתים אין מספיק מקומות חנייה מיועדים ובמקרים אחרים מקומות החנייה נתפסו על ידי נהגים ללא תו נכה.
לרגל יום הנכה הבינלאומי, שחל ביום ראשון הקרוב, יצאו מתנדבי עמותת "אור ירוק" לבדוק את הנושא בשטח. הבדיקה המדגמית התבצעה ב-129 רשויות ברחבי בארץ, וסך הכל נבדקו כ- 1,000 חניות נכים.
בעיר רעננה נבדקה חנייה בקניון "רננים" שבאזור התעשייה, לאורך יום מלא אחד. במהלך הבדיקה גילו המתנדבים כי מבין תשעה כלי רכב שחנו בחנייה, רק לאחד לא היה תו נכה. טרם נחשפו הנתונים המלאים לגבי כל הערים האחרות, אך בעמותה מספרים כי בערים רבות בארץ לא נרשם אף פורע חוק.
בעמותה הדגישו כי כאשר אדם נכה נאלץ לחנות בחנייה שאינה שמורה לבעל צרכים מיוחדים, הוא מסתכן כי הגישה ממנו ליעדו עלולה לסכן את חייו. במקרים רבים, הדלת לא יכולה להיפתח בצורה שתאפשר לנכה לצאת מרכבו או שהיציאה מתאפשרת רק מהצד של הכביש.
עוד מסרו בעמותה כי "בישראל קיימים עשרות אלפי בעלי מוגבלויות הנעזרים בתו נכה. על המדינה להגדיל את מספר החניות השמורות לנהגים בעלי מוגבלויות ולהשקיע בתשתית אשר תבטיח את ירידתם מכלי הרכב בשלום. למרות שאגף התנועה במשטרת ישראל מתייחס לחנייה במקום השמור לנכה כעבירת בריונות, עדיין אפשר לראות כי ישנם נהגים המצפצפים על החוק ומרשים לעצמם לחנות במקום השמור לאדם נכה".
"מרתיח ומקומם שנהגים מצפצפים על החוק ותופסים מקום חנייה של נהג עם צרכים מיוחדים", מוסיף מנכ"ל עמותת "אור ירוק" ארז קיטה. "פעולה פשוטה ויום-יומית כמו ללכת לסידורים, לרופא או לבילוי הופכת עבורם למשימה בלתי אפשרית. על מנת לטפל בבעיה, המשטרה והרשויות המקומיות חייבים להגביר את האכיפה".