תשעה חודשים חלפו מאז שנסגר בית הקפה "סנטרל" בפארק רעננה, והשבוע נבחר זכיין שיפעיל את המקום במסגרת רשת "מנדרין". בית הקפה ייפתח בעוד כחמישה חודשים, בניהולו של גדעון שמואל, שזכה במכרז העירוני. בינתיים, במשך התקופה שבה היה סגור, הפסידה העירייה כ-675,000 שקל מדמי השכירות.
לדברי גורם המקורב להנהלת הקודמת של בית הקפה, "ב-30 באוקטובר נאמר למנהל בית הקפה לסגור ולקפל את כל הציוד. עובדי המקום פוטרו כולם, שניים מהם בעלי מוגבלויות. הגשנו הצעה, אך לא נודע לנו על מועד המכרז. כאשר כבר נודע לנו על המכרז, יום לפני כן, כבר לא היה סיכוי לזכות, מכיוון שהציוד היה מפורק והמקום היה סגור. לא היה לנו מה להראות".
לבסוף, זכה כאמור הזכיין הנוכחי, שישלם הפעם דמי שכירות לעירייה בסך 41 אלף שקל בחודש, לעומת 75 אלף שקל ששולמו על ידי בית הקפה הקודם — פער של קרוב ל-300 אלף שקל בשנה.
1 צפייה בגלריה
בית הקפה בפארק. "עצוב שזנחו את החילונים" | צילום: אסף פרידמן
בית הקפה בפארק. "עצוב שזנחו את החילונים" | צילום: אסף פרידמן
בית הקפה בפארק. "עצוב שזנחו את החילונים" | צילום: אסף פרידמן
דיון סוער התפתח השבוע בקרב תושבים, לאחר שנודע כי המקום יפעל במתכונת שונה בשבת. "בושה מצד עיריית רעננה, שמקום אטרקטיבי כל כך סגור כל כך הרבה זמן", כתבה אחת התושבות, ואחרת הוסיפה: "שערורייתי שבמקום כזה מקסים אין בית קפה יותר משנה. היום אנחנו נוסעים לפארק הרצליה, לבית הקפה הפתוח בשישי ובשבת, חבל מאוד".
גורמים בעירייה מסבירים, כי המקום ייפתח בקונספט חדשני, שבמסגרתו יוקמו שני מטבחים — שניהם יפעלו לאורך ימות השבוע, כאשר בסופי השבוע, המטבח הכשר ייסגר, ובמטבח השני יוצע התפריט המלא, כמו בכל יום אחר, וזאת כתנאי שהציבה העירייה לפתיחת המקום. "רוב הפעילות של בית הקפה ממילא מתקיימת ברחבה החיצונית שמול האגם, וזאת הייחודיות של המקום", מסביר אחד הגורמים.
לדברי עו"ד איתן גליק, המתמודד למועצת העיר, "אם אני, כאדם חילוני, רוצה לשבת ביום קיץ חם או ביום חורף קר במקום ממוזג בבית הקפה, אין אפשרות כזאת. אני מוכן לקבל את העובדה שבמרכז העיר, במקום שבו יש בתי כנסת, לא נכון לפתוח עסקים בשבת. אבל הפארק מרוחק מאזור מגורים, ונחשב למקום פתוח, שאפשר ליהנות ממנו בשבתות ובחגים, וגם שם העירייה תקועה".
דבי סלוצקי, חברת המועצה מטעם סיעת מרצ, הוסיפה, כי תדרוש שהמקום יהיה פתוח לישיבה ממוזגת גם בשבת. "היו צריכים לעשות את זה אחרת", היא אומרת. "העירייה ניהלה משא ומתן עם הזכיין, והם הגיעו להסדר, אך אין סיבה שהציבור החילוני יקבל שירות פחות טוב. למכרז היו כמה גלגולים, ואפשר להגיד שהוא נכשל".
בניגוד לטענות התושבים, יש מי ששמח על ההחלטה. כך לטענת אריה פרידמן העומד בראש הרשימה הדתית המאוחדת, "פארק רעננה הינו מתקן עירוני ואמור לשרת את כלל תושבי רעננה. במשך שנים התעלמה העירייה מתושביה שומרי הכשרות – מסורתיים ודתיים המהווים רוב בקרב תושבי העיר – ודרשה שבית הקפה בפארק יהיה פתוח בשבת ובכך הדירה מבית הקפה את הציבור הדתי והמסורתי, מה שגרם לקריסתו הכלכלית מאחר שנאלץ לוותר מראש על מרבית תושבי העיר. הגיע הזמן שבית הקפה בפארק ישרת את כלל תושבי רעננה – כשרות מחד ופתרון הולם למבקרי פארק רעננה בשבת מאידך. הציבור הדתי מחפש פתרונות שיתאימו לכלל התושבים והפתרון שהציג בעל בית הקפה מתאים לתפיסה שלנו".
לדברי גדעון שמואל, הזכיין המפעיל של בית הקפה, "בית הקפה יהיה סגור בשבת. אפעל על פי החוזה, שנותן מענה לכל האוכלוסיות. אני מצטער על כך שגורמים פוליטיים השתמשו בשמי כדי להציג מסקנות מוטעות. רשת מנדרין, עיריית רעננה, מנהל הפארק ואנוכי עובדים בלי לאות כדי לפתוח את בית הקפה כמה שיותר מהר, לרווחת כל התושבים".
מעיריית רעננה נמסר: "הזכיין גדעון שמואל זכה במסגרת משא ומתן עם רשת קפה מנדרין לנהל את המסעדה בפארק רעננה. כחלק מתנאי הזכייה, על הזוכים לשפץ ולחדש את המקום. הזכיין פועל כמיטב יכולתו ובמהירות האפשרית לקידום כל הנדרש לשם קיום הפעילות במקום, שיהיה פתוח גם בימי שבת".