הסיפור של בני הזוג תמיר ושחר חן מרעננה, שלהם שבעה ילדים, קשה לקריאה. לא בגלל האלימות הפיזית שבו. היא לא הייתה, אלא בגלל התיאורים על התעללות נפשית ממושכת מפי אחד מהרבנים המוכרים והשנויים במחלוקת בציבור הדתי לאומי.
2 צפייה בגלריה
צילום: הדסטארט
צילום: הדסטארט
צילום: הדסטארט
תמיר ושחר נשאבו לכת מיסתורית בירושלים וחיו במשך 14 שנה תחת השפעתו של רב שהכריח אותם לנתק קשר מהמשפחה שלהם, לצום ימים ארוכים, לזרוק את כל הכלים מהמטבח שוב ושוב והשפיל אותם נפשית. תמיר הכיר את הרב במסגרת מפגש שנוצר בישיבת ההסדר שבה למד. בכעת הוא הוציא את ספרו "סגור", שמגולל את קורותיה של המשפחה בכת. תמיר פתח בקמפיין מימון המונים ב"הדסטארט" לצורך פרסום הספר: "שכדאי לקרוא אותו כדי שאחרים לא יעברו את מה שאני עברתי".
שבעה ילדים מנותקים מהמשפחה
תמיר מתאר בפרוטרוט כיצד הוא נשבה בקסמו של הרב, בעל הכריזמה. "סיפור חיי האותנטי מתאר 14 שנים של חיים אמתיים בתוך קהילה נחמדה ומאירת פנים לכאורה...ורק לכאורה משום שלמפרע התברר כי בראש הקהילה עומד אדם שככל הנראה סובל מהפרעה נפשית ומוליך אחריו את כל הקהילה לפנטזיה רוחנית אותה הוא חווה כמציאות אמיתית",
"עם השנים הצלחתי להתקרב לרב ולהיות מאנשי סודו הקרובים ביותר. הוא חושף בפני את האידיאולוגיות הקיצוניות שלו, ואת תפיסתו המעוותת על העולם. "יש מבול בעולם! המקום היחיד להינצל הוא בקהילה שלנו! אין לאן ללכת!", נאמר לי שוב ושוב. לאט לאט אך בעקביות הטבעת סביב הקהילה מתהדקת. השמחה והחום פינו את את מקומם לתחושות פחד דיכאון וייאוש".
התיאורים שמופיעים בספרו של תמיר כוללים דרישות לניתוק כולל מכל מי ש'מחוץ לכת', כולל הורים ואחים. הנחיה שכללה גם ניתוק של שבעת ילדיהם מהמשפחה המורחבת. זריקת כלים שנקנו בבית שוב ושוב 'מחשש לטומאה', הנחיה לצום ימים ארוכים ודיכאון קשה שהזוג חווה שאיים להפריד ביניהם. "היו לצערי כמה זוגות שהרב הצליח להפריד ביניהם. למזלנו, לנו זה לא קרה".
2 צפייה בגלריה
צילום כריכת הספר
צילום כריכת הספר
צילום כריכת הספר
מה אתה עושה היום?
"לאחר היציאה מהכת הספקתי לסיים תואר ראשון בחינוך מיוחד ומיד אחריו תואר שני בחינוך. כיום אני עוסק בתחום החינוך בתיכון במרכז הארץ".
כתיבת הספר 'שחררה' אותך?
"הווייתו של ספר זה התחילה בחיפוש אחר דרך לפרוק כאב רב שמילא את לבי. עם הזמן התברר כי מלבד עצם השחרור שבכתיבה, החומר האותנטי שנאסף יכול לשמש תועלת גם לאחרים. לא שיערתי כמה קשה יהיה לי לחזור אל החוויות הקשות, כדי לעלות אותן על הכתב. בפרקים מסוימים חוויתי שוב את התחושות הקשות בגוף ובנפש תוך כדי כתיבה. תחושת השליחות, היא שנתנה לי את הכוח והאומץ להמשיך.אני רוצה לתת משמעות ל-14 השנים האלו", הוא אומר, "אני רוצה שהן לא יהיו לשווא. אם אצליח דרך הספר לחסוך מאדם אחד את מה שאני עברתי - זה שווה לי את הכל".
לעזרה בהוצאת הספר לאור באתר הדסטארט.