2 צפייה בגלריה
בן ברוך, שמסי, ויליאן ונמט. "זה מדרבן ללמוד" | צילום: אסף פרידמן
בן ברוך, שמסי, ויליאן ונמט. "זה מדרבן ללמוד" | צילום: אסף פרידמן
בן ברוך, שמסי, ויליאן ונמט. "זה מדרבן ללמוד" | צילום: אסף פרידמן
לעבור קורס טיס בהצלחה עוד לפני הגיוס לצבא, להטיס מטוס בטיסת סולו במסגרת הלימודים בתיכון - זה כבר לא חלום רחוק, ויתאפשר במסגרת תוכנית ייחודית, ראשונה מסוגה בארץ, שתחל לפעול בשנת הלימודים הבאה בתיכון אחיה בהרצליה.
אם שואלים את יוזם התוכנית, מנהל בית הספר, אריאל בן ברוך, זאת הדרך הטובה ביותר להכין את התלמידים לחיים ולגרום להם ללמוד באמת: "למידה משמעותית מתאפשרת רק במסגרת למידה חווייתית. גם את השעור הראשון שלנו כעם קיבלנו במעמד חוויתי- מעמד הר סיני לא היה שיעור בכיתה".
בימים אלה נפתחה ההרשמה לתוכנית "מסלול חינוך אווירי - קורס טיס", שתוצע לתלמידי בית הספר אחיה, תיכון ממלכתי‑דתי שש-שנתי על-אזורי לבנים בהרצליה. התוכנית, המיועדת תחילה לכיתות י', תעשיר את התלמידים במקצועות התיאוריה של קורס טיס, ותכלול גם שלב מעשי של כעשר טיסות. גולת הכותרת של הלימודים תהיה טיסת סולו שהתלמידים יזכו להתנסות בה.
לזכותו של המנהל בן ברוך ניתן לזקוף את ההצלחה של בית הספר. הוא בן 47, אב לשבעה, סא"ל במיל' ועוסק בחינוך יותר מ-20 שנה. לתיכון אחיה הגיע לפני שבע שנים. הוא קיבל לידיו בית ספר עגמומי, עם מעט תלמידים ובסכנת סגירה, והפך אותו, בסיוע עיריית הרצליה, לתיכון על-אזורי ימי-דתי מבוקש. כיום לומדים בבית הספר 200 תלמידים, והיד עוד נטויה.
את תפיסותיו החינוכיות רכש בן ברוך בעברו, כשריכז מיזם חינוכי לא-פורמלי. בשנים האלה גיבש לעצמו את מה שהוא מכנה "עקרון העל בחינוך": "על פי תפיסתי, מה שמעצב את האישיות של האדם אלה הן החוויות שהוא חווה, לטוב ולרע. חוויה היא בסיס ללמידה. בשיעורים רגילים של תנ"ך ומתמטיקה לא בטוח שאנו מקנים לתלמידים למידה משמעותית. אני מתעקש שהתלמידים שלי ייצאו לטיולים רבים, כי אני מאמין שהחוויות האלה יעצבו אותם. העיקרון הזה הנחה אותי כשבניתי את התוכנית הימית לפני שלוש שנים".
הטובים לטיס
כאמור, כבר לפני שלוש שנים הכניס בן ברוך לתיכון אחיה את מסלול המנהיגות הימית, שבמסגרתו התלמידים לומדים מיומנות שיט וקורס צלילה בחופי הרצליה, ובסוף גם מקבלים רישיון סקיפר, והכל בהובלת בוגרי שייטת 13. "תפקידו של בית ספר זה לא להכשיר את הילדים למקצוע, אלא להכשירם לחיים", הוא אומר. "טעות לחשוב שבית ספר מכשיר תלמידים למקצוע מסוים. הסיטואציה השגרתית הבית-ספרית נוסבת סביב הממשק בין המורה לתלמיד, על כך שהוא לא הכין שיעורים, איחר, לא הביא מחברת. אני מאמין שהקשר בין התלמיד למורה צריך להיות אחר. המורה לא צריך לפגוש את התלמיד מנמנם על השולחן, המורה צריך להכשיר אותו לחיים. הוא יעשה את זה אם יעצב למענו חוויות משמעותיות. בעקבות ההצלחה של התוכנית הימית, החלטתי להרחיב את האופק לנדבכים נוספים, וככה הגעתי לתוכנית הטיס שתיפתח בשנה הבאה".
למה דווקא טיס?
"מדובר ברעיון שאני עובד עליו כבר שנה. ביום‑יום שלי אני משוחח הרבה עם התלמידים. סיפרתי לאחד התלמידים שלי על תוכנית הטיס והתלמיד אמר לי: 'להטיס מטוס בכיתה י"א זה קשוח'. המשפט הזה גרם לי לחשוב, וביקשתי לדעת מה הכוונה 'קשוח'. התלמיד אמר לי שלהיכנס לשיעור מתמטיקה אפשר אם אתה תלמיד טוב ואם אתה תלמיד בינוני, אבל כדי להרים מטוס לאוויר, אי-אפשר להיות בינוני. בשביל זה צריך להיות מצוין. הטיס מאתגר את התלמיד למצוינות. לא סתם קיימת הסיסמה הידועה 'הטובים לטיס' שהגה עזר ויצמן. זאת לא סיסמה שיווקית, ואכן, מי שעובר את מסלול הטיס חייב להיות מצוין".
מה כוללת התוכנית?
"החל מכיתה י' התלמידים יתחילו ללמוד מקצועות שקשורים בעולם התעופה, יתנסו בבניית טיסנים ובהטסתם ואף יבנו דגם של רחפן, נוסף על המקצועות המחוייבים בתוכנית, כמו מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה ברמה מוגברת. בכיתה י"א התלמידים יכירו את המנטור שלהם, סרן נ', חייל פעיל בחיל האוויר, שיעביר להם תוכנית חינוכית מנהיגותית אחת לשבוע. הם ילמדו את השלב התיאורטי של קורס טיס, מקצועות כגון מטאורולוגיה, ניווט, הכרת המטוס ועוד. בכיתה י"ב, נוסף על הלימוד התיאורטי, התלמידים יחלו בקורס טיס מעשי עד שלב הסולו הכחול — הטסת מטוס לבד עם מדריך צמוד. פעם בחודש התלמידים יבקרו בשדות תעופה, בין היתר בשדות התעופה של חיל האוויר. עמותת בית חיל האוויר היא שותפה מלאה לתוכנית, והיא תעביר סדרה של שיעורים. חלום נוסף שאנחנו עובדים עליו הוא בניית מטוס על ידי תלמידי המסלול. דמייני קבוצת תלמידים שמכיתה ט' בונה את המטוס שאותו יטיסו בכיתה י"ב — זה תהליך חינוכי מדהים".
2 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
כלים לחיים
מדובר בתוכנית יחידה בארץ, והבקשה לאשר אותה כמגמת לימוד עדיין נבחנת על ידי משרד החינוך. "גם אם ההליך לא יסתיים עד 1 בספטמבר, נפתח את התוכנית כמסלול לימודים בבית הספר, סוג של חוג כחלק מפעילות בית הספר. התלמידים יעברו מבחנים רשמיים של רשות התעופה האזרחית. בימים אלה נפתחה ההרשמה לקראת שנת הלימודים הבאה, ואני מאמין שההיענות תהיה גבוהה מאוד.
"מאז שהתחלתי את המחקר על התוכנית הזאת, גיליתי כמה אנשים טובים נדבקים בהתלהבות שלי ורוצים לעזור. הורים רבים שמחים להשתתף באופן פעיל, אם זה בהדרכה ואם זה בבניית הטיסנים והרחפנים. אחד מהיסודות החשובים ביותר בתיכון אחיה הוא להיות בית לתלמידים. לכן, חשוב הקשר החזק עם ההורים. תיכון אחיה לא יהיה תיכון שיוגדר ימי או אווירי, אלא - לימודי חוויה".
ירון נמט הוא אב לתלמיד בבית הספר, ובחר להשתתף בהקמת התוכנית החדשה. "מה שאנחנו כהורים רוצים לתת לילדים שלנו הוא כלים לחיים", הוא אומר. "מעבר לידע, חשוב לנו שילדינו יתמודדו עם אתגרים, יידעו להעריך את הנקודות החזקות שלהם, ויידעו להפיק את המיטב. אני טייס בעצמי, ומנכ"ל חברה, ואני יודע שטיסה היא אחד הדברים שמקדמים את הערכים הללו. כשאנחנו טסים, אנחנו מתמודדים עם משימה מאתגרת. צריך לדעת מאיפה ממריאים ואיפה נוחתים, כמה אנשים במטוס, מה משקלם ומה משקל המטען. צריך להגדיר פרמטרים מדויקים, ואני חושב שהמורכבות של טיסה נותנת לילדים הבנה רבה בחיים, יותר מאשר לשבת בכיתה. "הם צריכים לדעת לתכנן, לנתח תהליכים, להיות קשובים ומרוכזים. אלה כלים לחיים, וכן זוהי דרך מצוינת לפתח ביטחון עצמי. כשאריאל פנה אליי וסיפר לי על היוזמה, מיד התנדבתי לעזור. אני מזדהה עם התוכנית הזאת, שהיא חלק מהרוח החיה שאריאל הפיח בבית הספר".
כמה זה עולה
לדברי בן ברוך, יעקב נחום, מנהל אגף החינוך בעירייה, "דיבר על מושג שנקרא each, תיאוריה שרואה את העיר כבית ספר אחד שלם. פירוש הדבר, שאם יש מגמה מיוחדת בבית ספר מסוים, היא פתוחה עקרונית לכל תלמידי העיר. מכאן נובע, שיש להשתמש בכל מה שקיים בעיר כמשאב, אם זה מוזיאון או פארק. הסתכלתי על העיר הרצליה וראיתי גם ים וגם שדה תעופה. התחברנו לים של הרצליה, ועכשיו נתחבר לשדה התעופה. זה עוד משאב שהעיר נותנת לחינוך. אחרי שנצבור ניסיון ונתמחה בתוכנית החדשה, נעז ונפתח אותה לכל תלמידי העיר".
מדובר בתוכנית לא זולה, מאין התקציב?
"שכר לימוד. חשוב לציין שבמגזר הדתי מושגי שכר לימוד שונים מיתר האוכלוסייה. במגזר הדתי משלמים בין 500 ועד 1,500 שקל לחודש. אלה מחירים מקובלים וסטנדרטיים שההורים משלמים. אני מדגיש ששכר הלימוד שייקבע יישאר ברף התחתון. מדובר בבית ספר ציבורי, אבל התוכניות המיוחדות עולות כסף, אין מה לעשות. מובן שאנחנו רוקמים שותפויות ונציע מלגות לתלמידים מיוחדים.
"החלום שלי זה שאנשים יידבקו בלמידה חווייתית ובתוכנית הטיס. אולי בעתיד תיפתח תוכנית כזאת בבית ספר בצפון הארץ, והתלמידים יטוסו מהשדה בהרצליה אל השדה במגידו, כדי לפגוש תלמידים אחרים לשיח. אחד מהחלומות שלי בקשר לבית הספר עוסק במוזיקה. בין התוכנית הימית לתוכנית האווירית אנחנו בונים תוכנית חינוכית של חוויה לנפש - 'מילים ומנגינה', בניצוחו של האומן והיוצר אייל כהן, ושבה התלמידים מתנסים בכתיבה ובנגינה".
התלמידים מתרגשים
ומה התלמידים חושבים? לדברי אבנר ויליאן, תלמיד בית הספר: "המחשבה שילד בן 17-16 יוכל להטיס מטוס היא בלתי-נתפסת ומרגשת מאוד. בהתחלה זה נשמע הזוי, אבל זאת דרך לפתח את הידע בתחומים חדשים, בדיוק כמו המגמה הימית. אני תלמיד במגמה הימית, ומתחילת השנה כבר הספקתי להיות בים פעמיים ולהשיט סירה קטנה. זאת חוויה מטורפת, משהו שלומדים ואחר כך מדברים עליו שוב ושוב. זה נכנס חזק לראש. אמרתי לאריאל שהייתי רוצה ללמוד בתוכנית החדשה למרות שאני בכיתה י"ב, כי זאת הכנה לחיים. זה קשה אבל שווה. כשלומדים משהו מיוחד כזה לא עושים את זה בשביל הציון, לומדים בכיף".
איתן נמט, תלמיד כיתה ט', ינסה להתקבל לתוכנית: "זה עושה לי חשק להשקיע בלימודי מתמטיקה ופיזיקה. אני חושב שהתוכנית הזאת תלמד אותי הרבה מעבר למה שלומדים בשיעורים הרגילים. שינויים ויציאה משגרה מרעננים את יכולת הלמידה".
לדברי יגל שמסי, עוד תלמיד מבית הספר, "התוכנית תעזור לתלמידים שחולמים על כיוון של טיס, אבל לא רק. יש בה כל מיני הכשרות שפותחות דלתות לכל מיני מקצועות אחרים. מי שנרשם לתוכנית הזאת צריך לעבוד קשה ולהשקיע בלימודים, אבל כשהמטרה היא להטיס מטוסים, זה מדרבן ללמוד".
"עמותת בית חיל האוויר (שנוסדה על ידי אביבה ויוחי שניידר מהרצליה) מפעילה בשבע שנים האחרונות מגוון של תוכניות חינוכיות לבני נוער", מוסיפה מיכל אלעד, מהעמותה השותפה לתוכנית. "אנו לוקחים את המורשת של חיל האוויר ומשתמשים בה לטובת הנחלת ערכים, נורמות וידע בנושאי ציונות ואהבת הארץ. נעתרנו מיד לפרויקט של אריאל בן ברוך, ובמסגרת שיתוף הפעולה יגיעו תלמידי התוכנית אל בית חיל האוויר וילמדו באופן חווייתי ולא קונוונציונאלי. הם יכירו בעלי תפקידים מהחיל, יתנסו בסימולטור טיסה, ואף נציג בפניהם אנשים שהיו מעורבים במבצעים מיוחדים של חיל האוויר. המטרה היא להעביר לימודים חווייתיים".