"בואי אני אסביר לך למה אין לך ולחברות שלך סיכוי להיות מקובלות: אתן עניות ואין לכן גרוש על התחת. אתן כלבות מפגרות. כולם שונאים אתכן. אתן מכוערות. אף אחד מהמקובלים בכפר סבא לא שם עליכן, בטח שלא סובל אתכן. אתן סתם ערסיות עניות שחושבות שהן משהו".
זהו הנוסח של הודעה עם מסרים פוגעניים, שנשלחה בתחילת השבוע לאחת מתלמידות כיתה ו' בבית ספר יסודי בכפר סבא, באמצעות תוכנת מסרים השומרת על אנונימיות השולח. המסרונים מתייחסים לתלמידה ולשלוש מחברותיה. בבוקר שלמחרת הפרסום הוצאו ארבע הנערות מבית הספר על ידי הוריהן ונעדרו מהלימודים למשך כמה ימים.
1 צפייה בגלריה
אלימות קשה | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
אלימות קשה | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
אלימות קשה | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
לדבריה, הילדות נפגעות במיוחד כשאומרים עליהן שהן עניות ומכוערות. "זאת התעללות יום‑יומית בילדות שלנו, שכולן יפות ועדינות, תלמידות טובות, בלי בעיות משמעת, מבתים טובים", היא אומרת.
חרם חברתי מתמשך
לדברי האם, התלמידות "המקובלות" מרבות להציק לבתה ולחברותיה ולפנות אליהן בכינויי גנאי, והמצב החמיר השנה. לדבריה, מדובר בחמש-שש בנות, "וגם הבנים נגררים אחריהן". עוד היא מספרת, שהילדות "הלא מקובלות", ביניהן בתה, אינן מוזמנות לימי הולדת של חברותיהן לכיתה, אינן מוזמנות ללכת אתן לקניון או לפארק, ואם הן נפגשות שם במקרה, הן זוכות לקיתונות של עלבונות. לדבריה, אחת הילדות שכינו אותה "שמנה" הפסיקה לאכול.
כאמור, יום לאחר פרסום המסרונים, סירבו התלמידות הפגועות ללכת לבית הספר. "היום הן התפרקו", אומרת אחת האמהות, ומספרת, כי לאחר שהתלוננה בהנהלת בית הספר קיבלה שיחת טלפון מחברת המועצה, ד"ר אסנת ספורטה, שעתידה להחזיק את תיק החינוך בעיר. לדברי האם, חייבים לעשות בבית הספר פעילות הסברתית.
"חייבים לעקור זאת מהשורש. לשמחתי, ביום שלישי השבוע מנהלת בית הספר והיועצת קיימו שיחה עם הבנות שנפגעו, וביום חמישי תהיה שיחה עם הבנות הפוגעות. אסנת הבטיחה לי שיתקיימו הדרכות והרצאות בבית הספר בנושא, כולל פעילות משותפת להורים ולילדים. אני ביקשתי שזה יהיה בכל בתי הספר".
איך בתך מרגישה היום?
"היא פגועה מאוד. ניסיתי להסביר לה שכולם טועים, ובסך הכל מדובר בילדות ושהן לא חייבות להיות חברות, פשוט לכבד זו את זו. המזל שלי הוא שהבת שלי מספרת לי הכל, שיש לה בית חם ואוהב, ושזה לא נגמר באסון. לא חסר לנו כלום, ומעולם לא רבנו עם איש. יש לי ילדה יפה וטובה".
זה השפיע עליה גם מבחינה לימודית?
"כן, אבל אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק".
איך יכול להיות שזה נמשך כל כך הרבה זמן, ובית הספר לא עשה דבר?
"בבית הספר היתה רגיעה לאחרונה, וזה קרה בעיקר אחרי הלימודים. מאז שזה התגלה, המנהלת כבר הספיקה לעבור בין כל הכיתות. אני רק מקווה שאותן הבנות ילמדו את הלקח ולא יעשו את זה לילדים אחרים".
"נערכו שיחות הסברה"
ובתוך כך, לטענת הורים, אחת התלמידות "המקובלות", שהמסרונים הפוגעניים נשלחו ממכשיר הטלפון הנייד שלה, טענה כי חברותיה השתמשו בטלפון שלה בלי ידיעתה.
הסיפור התפוצץ לאחר שאחת האמהות בכיתה, ששמעה על האירוע בקבוצת הפייסבוק הכיתתית, פירסמה פוסט וציטטה את המסרונים. לדבריה, היא התבקשה על ידי הנהגת ההורים להסיר את הפוסט שלה, אך סירבה. "זה מזעזע", היא אומרת, "מי שמפרסם את הדברים הבאים עושה לילדה עוול גדול. חובתנו כהורים לבדוק את מכשיר הטלפון שנמצא אצל ילדינו".
תגובות
מעיריית כפר סבא נמסר:
"מיד עם היוודע המקרה נערכה היוועצות של כלל הגורמים האחראיים במערכת החינוך בעיר. משהתבררו פרטי האירוע, החל טיפול מערכתי כולל, שהובל על ידי מנהלת בית הספר, בשיתוף אגף החינוך, הפיקוח של משרד החינוך, גורמי האכיפה, וחברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה, שעתידה להחזיק את תיק החינוך בעיר.
"כמו כן, במהלך היום התקיימו שיחות אישיות עם כל הגורמים המעורבים באירוע, נערכו שיחות הסברה עם התלמידים ונשלחה הודעה להורי בית הספר, הכוללת הנחיות למניעת הישנות מקרים כגון אלה. בימים הקרובים תגובש תוכנית התערבות מערכתית, שקהל היעד שלה הוא התלמידים, ההורים והצוותים החינוכיים, ומטרתה הגברת מוגנות התלמידים ברשת".
ממשרד החינוך נמסר:
"אנו רואים בחומרה כל ביטוי של אלימות, לרבות אלימות ברשתות החברתיות. המקרה מטופל בהתאם לנהלים, בליווי גורמי המקצוע והפיקוח, הן מבחינה משמעתית הן מבחינה חינוכית".
יו"ר ועד ההורים העירוני סיגל קוצ'מן מסרה:
"הנושא כרגע בבדיקה ובבירור של בית הספר. נמתין שיסיימו".