כבר שנים מחכים תלמידים מחוננים ומצטיינים מקמפוס יח"ד ברעננה למבנה קבע, אולם, למרות הבטחות שניתנו להם עוד על ידי ראש העירייה לשעבר, זאב בילסקי, זאת הבירוקרטיה שמעכבת את המשך התהליך. בינתיים הם פועלים ולומדים במבנה שבו מתקיימת בין היתר פעילותו של שבט הצופים הדתיים בעיר. הנהלת השבט מתנגדת להרס המבנה, בטענה, כי מיקומו במרכז העיר טוב לכולם. וכך, המאבק להקמת מבנה חדש מייצר לא מעט חיכוכים בין שתי האוכלוסיות.
"לא ייתכן ש-300 חניכי הצופים יעכבו פרויקט של מיליוני שקלים", טוען נציג הורי המחוננים והמצטיינים, אבי יוסף. מנגד אומרים בציבור הדתי: "ממתי לתלמידים מחוננים יש עדיפות על חניכי תנועות הנוער?"
מחכים לאור ירוק
"ראש העירייה בילסקי הקצה לנו מקום לפני כשלוש שנים, העירייה קידמה את התכנון, משרד החינוך הקצה 4.5 מיליון שקל, הקבלן מחכה לאור ירוק, ואולם הפרויקט תקוע כבר חודשים ארוכים, מסיבות בירוקרטיות ופוליטיות", כך טוענים הורים לתלמידים מחוננים ומצטיינים בעיר, בעצומה שפירסמו השבוע.
לדבריהם, הם פועלים זה ארבע שנים להקמת הבית, וחודשיים לפני הבחירות הגיעה התוכנית לאישור ועדת המשנה לתכנון ולבנייה. חבר הוועדה ניר קריסטל ביקש להעביר את הדיון למליאת הוועדה, בטענה שחברי הוועדה כולם צריכים לדון בנושא, אולם רק לאחר שיימצא מקום חלופי לצופים הדתיים.
לפני כעשרה חודשים הפגינו חניכי השבט והוריהם במחאה על כוונת העירייה להרוס את המבנה שבו פועל השבט זה חמש שנים, ולהעביר את פעילותם למקום חלופי, שאינו מתאים לצורכיהם. "המיקום כיום מעולה - במרכז העיר, עם גינה ציבורית גדולה, שם אפשר לנהל פעילויות ותפילות משותפות", אומרים הורי הצופים הדתיים.
"מאחר שלא מצאו פתרון לצופים, לא מאשרים את תחילת הבנייה", טוען נציג הורי המחוננים והמצטיינים, אבי יוסף. "זה לא עניין של חילונים נגד דתיים, זה עניין של נכון ולא נכון. זה נכון לבנות את המבנה הזה לפני שהתקציב של משרד החינוך יתאדה ויופנה לפרויקט אחר. לא ייתכן שפעילות של פעמיים בשבוע תעכב פרויקט שיפעל כל השבוע, מבוקר עד ערב, למען הקהילה כולה, מגני ילדים ועד הגיל השלישי".
תת-תנאים
כיום פועל הקמפוס בארבעה מבנים זמניים בחצר של בית הספר ברטוב (שם לומדים תלמידי כיתות ג' עד ו'), ובבית אשכול פיס בעיר (שם לומדים תלמידי החטיבות). לדברי ההורים, התנאים הפיזיים ("לתלמידים אין אפילו מסדרון כדי לצאת אליו בזמן ההפסקות כשיש גשם, ולצוות המורים אין חדר ישיבות"), והחוסר באמצעי הוראה ("אין, למשל, חדר מחשב ומעבדה, ונאלצים לאלתר") אינם מאפשרים למצות את הפוטנציאל הטמון בקמפוס. "יש לנו תוכניות רבות שאיננו יכולים לממש בתנאים הנוכחיים", אומרים ההורים. "אנו חולמים על בית ראוי לעשייה שלנו, מקום שבו נוכל לתת גם לקהילה וגם לכלל תושבי רעננה והאזור שירות ברמה גבוהה יותר".
"אנו משלמים 280 שקל בחודש בגין יום לימודים אחד בשבוע, וזה שווה כל שקל, כי לילדים שלנו יש צרכים מיוחדים, לא במובן המקובל של המילה", מוסיף יוסף. "מי שמגדל ילד מחונן מבין מדוע ילד כזה צריך טיפול שונה, כי ההתנהלות שלו שונה גם בבית וגם בבית הספר. כל ילד מחונן זקוק למענה מתאים למחוננות שלו, גם כדי שלא ישתעמם ויפריע בכיתה. מחוננים צריכים התייחסות אחרת, צריכים לאתגר אותם, חשוב שיקבלו תכנים ופעילויות שיתאימו להם, וחשוב שיבלו עם ילדים שדומים להם".
לדבריו, תוכנית הלימודים בקמפוס ייחודית (ראה מסגרת). "לא מלמדים אותם מתמטיקה כמו בבית הספר, אלא היבטים אחרים של מתמטיקה, שאינם קשורים לתוכנית הלימודים בבית הספר, וכך מאתגרים את הסקרנות ואת היכולות שלהם. ולכן, חשוב לרכז את כל המחוננים והמצטיינים במבנה אחד, שיעבוד חמישה ימים בשבוע, ויכלול את כל העזרים המתאימים, כדי שיהיה אפשר להפיק מהם את המירב".
חגית אילוביץ, ראש שבט הראל (הצופים הדתיים ברעננה) אמרה השבוע, כי תשמח שהעירייה תמצא פתרון מיידי לבעיה. "אין לנו שום תחרות או עדיפות אלה על אלה. חבל שהמחוננים יורדים לפסים כאלה והופכים את זה לעימות מולנו".
לדברי אסף אדלשטיין, הורה פעיל בשבט הראל, "העדפה של המחוננים על פני הצופים בלתי-נסבלת, לא הגיונית, והיא פגיעה בציבור אחד על חשבון האחר. כל פתרון חייב להיות מתחשב, הוגן, ולתת מענה לכולם. לכן, הדרך של שילוב, איגום משאבים וניצול מיטבי של קרקע - זה הפתרון הטוב והיעיל".
תגובות
מעיריית רעננה נמסר: "ראש העירייה נפגש עם גורמים מקמפוס המצוינות ושמע את בקשותיהם. העירייה אכן מתכננת לבנות את הקמפוס ברחוב אוסטרובסקי, אך בנייתו תיעשה תוך חשיבה מעמיקה ותוך בחינת כל ההיבטים, מתוך ראייה רחבה למציאת פתרון לכלל הקהלים".
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד העביר לרשות המקומית הרשאה תקציבית ואישורים נוספים לצורך התאמת המבנה למרכז מחוננים ומצטיינים בעיר, ויש לפנות בנושא לרשות המקומית".
יו"ר המועצה הדתית, אריה פרידמן: "הצופים הדתיים נמצאים באתר הנוכחי בזכות ולא בחסד. איני מבין מדוע לתלמידים המחוננים יש עדיפות על חניכי תנועת נוער, שפשוט מבקשים מהם להסתלק מהבית שלהם? אם כבר עושים זאת, אזי יש להציע להם חלופות ראויות".
קמפוס למצוינות
קמפוס יח"ד לתלמידים מחוננים ומצטיינים פועל כבר כ-30 שנה, ונותן מענה לכ-600 משפחות בשנה. בשנים האחרונות הפך למרכז על-אזורי ייחודי למדעים, לטכנולוגיה, לאומנויות, לבמה ומדיה, לשחמט, וכן מרכז לפיתוח תכנים חינוכיים וערכיים, לסדנאות "מייקרים" ולקתדרה להורים. התוכנית למחוננים כוללת פיתוח משחקים מתמטיים, מוצרים ועיצוב תעשייתי; לימוד היבטים בכימיה, בפיזיקה, בביולוגיה ובזואולוגיה; עתידנות, התנהלות פיננסית, מנהיגות ורטוריקה; העצמה ופיתוח אינטליגנציה גופנית, רגשית וחברתית, וכן מעורבות חברתית.
יובל ירום, תלמידת בכיתה ז' (מדעית-טכנולוגית) בחטיבת אלון: "בקמפוס למחוננים מפתחים את החשיבה היצירתית ואת הראש הפתוח. אנו לומדים באופן חווייתי יותר, שמתעדכן ומשתנה כל הזמן. בבית הספר הייתי נורא משועממת מכיוון ששם מלמדים אותנו באותה הדרך מכיתה א'".
אוריאל יוסף, תלמיד כיתה ז' בחטיבת רימון: "הקמפוס מעשיר אותי בידע ובכלים לחיים. שיטת הלימוד חווייתית ומאתגרת יותר. אנחנו עושים פרויקטים מעניינים, למשל, בנינו דגם המציג את הקשר בין צמח לפטריה".