3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
350 חברי קהילת "אוהל יונתן" המתפללים בבית הספר "הדר" מזה שלוש שנים מבקשים הקצאת קרקע בשטח בית הספר בו הם יבנו מרכז קהילתי בן שלוש קומות על חשבונם, כאשר את אחת הקומות הם אפילו מוכנים לתרום לבית הספר. לטענתם, גם הנהלת בית הספר וגם בעירייה מתלהבים מהתוכנית, אך השכנים המתגוררים בסביבות בית הספר הממוקם ברחוב הגדוד העברי בעיר מתנגדים לכך בכל תוקף.
"יש 200 תלונות נגדי"
קהילת "אוהל יונתן" מורכבת ברובה המכריע מצעירים בשנות ה-20-40 לחייהם שעלו מצרפת בשנים האחרונות. הקהילה החלה את פעילותה במרכז הקליטה אך עם השנים התרחבה והמקום בו הם הם התפללו וערכו את האירועים השונים שלהם היה צר מלהכיל. לפני כשלוש שנים, ביוזמת סגן ראש עיריית רעננה הקודם, אלי כהן, הקצתה העירייה לחברי הקהילה את אולם הספורט בבית ספר הדר ברעננה שבו יקיימו את הפעילות התורנית והקהילתית, כולל תפילות השבת, בסופי שבוע. עבור כך משלמת הקהילה שכירות של כמה אלפי שקלים לעירייה שמופנים לטובת בית הספר. "היחסים שלנו עם הנהלת בית הספר, צוות המורים ובעיקר המנהלת היו טובים מההתחלה", אומר יו"ר הקהילה, ג'וליאן מסיקה, "הבעיה התחילה עם השכנים שגרים בסמיכות לבית הספר".
מה הייתה הבעיה? "בהתחלה הם התלוננו על רעש, ואנחנו הקפדנו מאוד על זה. אחר כך זה הפריע להם מאוד שיש בסמיכות אליהם אנשים דתיים, כנראה. אני לא יודע, מה הסיבה. יש להם איזה משהו נגדנו. השכנים כנראה לא אוהבים דתיים ובטח לא כאלו שהם דתיים צרפתיים. הם הגישו תלונות בסיטונות למוקד העירוני ולעירייה. אני לבד קיבלתי כ-200 תלונות, בגלל שאני הנציג של הקהילה. זה היה אבסורד".
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
ניסיתם להדבר איתם? "בטח. כל הזמן. אנחנו רק בדרכי נועם. בהתחלה לא הבנו מה הסיפור, הרי בצרפת אין דבר כזה. יש קהילה ששומרת על החוק העירוני ונותנים לה לחיות. לא משנה אם הם יהודים, מוסלמים או נוצרים. אבל כאן חזינו בדבר שהוא לא מהעולם הזה בכלל. שנאה כזו שה' ישמור. ממש מפחד אפילו להגיד את המילה, סוג של אנטישמיות".
ומה העירייה עשתה? "בעזרת חברנו עו"ד אלי אלוש עשינו פגישה בעירייה עם נציגי השכנים, ואני די הופתעתי מהפגישה, כי הגענו להסכמות מסויימות ומאז יחסית היה שקט בגזרה כמו שאומרים".
"איך אפשר לוותר על תרומה של בניין?"
כאמור, בחודשים האחרונים היה שקט יחסי בין חברי הקהילה לשכנים הסובבים אותם, עד שתושבי האזור שמעו על התוכנית של חברי הקהילה לבנות בניין בן שלוש קומות (קומת מרתץף גדולה ועוד שתי קומות) בשטח ציבורי בבית הספר.
"יש לנו תוכנית מאוד יפה שהשגנו לה מימון עצמי מחברי הקהילה", ממשיך ז'וליאן ומסביר, "והתוכנית היא לבנות מבנה יפהפה בשטח בית הספר שישמש גם את בית הספר, ואפילו קומה שלמה תנתן לו כתרומה לצורך קונסרבטוריון או מה שהוא ימצא לנכון. אני חייב לומר שמדובר בבית ספר חילוני, כן? כי אצלנו אם אתה יהודי זה לא חשוב אם אתה דתי או חילוני, ואנחנו חברי קהילה כמו כולם ורוצים לתת להם גם סוג של הכרת הטוב על זה שהם מארחים אותנו יפה".
3 צפייה בגלריה
צילום: פריטי
צילום: פריטי
צילום: פריטי
ואז מה קרה? "שהתחלנו להריץ את התוכנית דווקא הייתה התלהבות גדולה גם בעירייה וגם בבית הספר. הרי איך אפשר לוותר על תרומה של בניין שכל כולו לקהילה, והעיריה לא ריה להשתתף אפילו בשקל אחד. אפילו היו לנו שיחות עם חיים ברוידא שנשמע בהתחלה מאוד שש לרעיון.
"השכנים שמעו על התוכנית והחליטו שאנחנו הולכים להפוך את השכונה לדתית. ככה פתאום. כאילו עכשיו אנחנו הולכים לבנות שם ישיבות וכוללים. והם מתנגדים לזה בכל תוקף, ועומדים על הרגליים האחוריות שלהם, ולכן כל העסק תקוע. כרגע, זה לא טוב לנו בכלל, מכיוון שכל יום מתווספים אלינו עוד עוד משפחות, והמקום צר מלהכיל".
לבנות בית כנסת מספיקה קומה אחת, לא שלושה.
"ברור שקומה אחת תהיה לתפילות, וקומה שתיה לפעילויות שונות שאנחנו עושים. חוגי ספורט של הקהילה, שהם מיועדים לכולם, גם לתושבי השכונה. כל מיני פעילויות נוספות כמו הרצאות על בריאות וכו'. ככה זה בצרפת. יש מרכז יהודי שיש בו את כל הפעילויות של כל הקהילה היהודית, ולאף אחד זה לא מפריע. מה גם שאנחנו נותנים קומה גדולה מאוד לרשות בית הספר שיעשה מה שהוא רוצה איתה, וגם שאר הקומות הוא יכול להשתמש בזמן שהם יהיו פנויים, כמו לכנסים חינוכים שלהם או משהו כזה".
אתה לא יכול להבין את השכנים שחוששים ממרכז דתי שוקק בתוך שכונה חילונית שקטה?
"באמת שלא. קודם כל אנחנו מקפידים מאוד על החוקים, אם זה רעש בשעות מ סוימות ואם זה איכות הסביבה וכו'. אני לא מצליח להבין איך אפשר להתנגד למרכז קהילתי בשטח ציבורי שלא מפריע לאף אחד. אז נכון, אנחנו מתפללים שם גם, אבל גם תורמים מעצמנו לכל הקהילה, גם להם".
ואם השטח בבית הספר לא מתאים, מה תעשו?
"לא חשוב לנו שטח ספציפי, כזה או אחר, זה יכול להיות גם שטח שיוקצה בסביבה ולאו דווקא בתוך בית הספר. העיקר שלא יהיה מרוחק מסביבת המגורים שלנו". תגובות:
סגן ראש העיר לשעבר עו״ד אלי אלוש מסר בתגובה: "אני תומך לחלוטין בבקשה הלגיטימית של הקהילה הנהדרת הזו,להקים מרכז קהילתי ובית כנסת אשר ישרת את חברי הקהילה ואת תושבי רעננה. מהכרות אישית מדובר בקהילה מפוארת אשר מורכבת מבעלי מקצועות חופשיים, רואי חשבון, רופאים וכו. חברי הקהילה הגיעו לארץ מתוך אדאולוגיה ורגש של שייכות לארץ ישראל ולעם ישראל ואין חולק שהם תורמים ויתרמו למען חברי הקהילה שלהם ולמען כלל תושבי רעננה. אני כחבר מועצת עיר אעשה כל שביכולתי לסייע להם להקים מרכז קהילתי ובית כנסת ברעננה".
מעיריית רעננה טרם נמסרה תגובה והיא תפורסם כשתתקבל.