סערת "אבא של שבת" שהחלה בצפון מגיעה לרעננה: הורים לילדים הלומדים גם במוסדות החינוך של נעמ"ת בעיר (ברחוב אופסטרלנד וברחוב רבוצקי) מוחים נגד הכוונה של הרשת הארצית לשנות את טקס קבלת השבת "אבא ואמא של שבת" המסורתי ולהופכו לטקס הנושא אופי פלורליסטי ושיוויוני.
3 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
בהנחיות הרשת לכלל המוסדות נעמ"ת נכתב: "יש להתייחס למציאות המשתנה בתפיסת המשפחה הגרעינית, שמחייבת מבחינתנו התאמה ערכית- חינוכית...מקבלי השבת הם על פי סדר הופעתם ביומן הכיתה, באופן בו לעיתים זה בת ובן, לעיתים שתי בנות ולעיתים שני בנים".
"יש גבול"
לחלק מהורים ברעננה הנהחיות החדשות לא מקובלות כלל: "אין לנו שום דבר נגד להט"בים ונגד כל מי שרוצה לחיות את חייו באופן שירצה, אבל לכל דבר יש גבול", אמרה השבוע י.ו, תושבת העיר, שהינה אשת חינוך המלמדת באחד מבתי הספר היסודיים באזור השרון ומגדירה את עצמה חילונית: "טקס אמא ואבא של שבת הוא טקס סמלי ומסורתי, הנושא גם סמלים יהודים אבל גם סמלים פלורליסטיים ופמיניסטיים.
"ההנחיות החדשות הן רדיקליות ומבלבלות את הילדים. זהו גיל רך שבו הזהות של הילדים, גם המינית, נמצאת בתהליכים ראשונים. בלבול כזה שבו לא בינים מהו בן ומהו בת, ומה תפקידם המגדרי, יכולה להפוך אותם לנטולי זהות. זה תהליך מסוכן מאוד שחבל שהגיע גם לפעוטות. כעיקרון אני מכירה הרבה הורים ששמעו על ההנחיות החדשות ולא מתכוונות לעבור על זה לסדר היום ואני בהחלט מבינה אותם".
3 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
גם בארגון הנשים 'שוברות שוויון', שבהן חברות חלק מתושבות רעננה, מוחות הנשים על הניסיון למחוק את הזהות המגדרית של הילדים והילדות כבר בגיל הרך. בעצומה מטעמן כותבות נשות הארגון, "לפי תוכנית הרסנית זו, ילדינו כבר אינם מזוהים כבן או כבת ,שיהפכו בעתיד לאמא ולאבא, אלא כיצורים 'חסרי מגדר'".
שוברות שויון דורשות "לחזור ולקיים את טקס קבלת השבת במתכונתו המסורתית, המכבדת כל מהות וכל זהות. יש לחזק את המהות הנשית ואת המהות הגברית כמהויות המשלימות זו את זו", כך בעצומה.
"מלחמה על הבית"
כזכור, בשבוע שעבר החלו ליישם את ההנחיות בצפון הארץ. מנהלת מעון ברשת נעמת בחיפה שיגרה מכתב להורי הילדים שבו היא מודיעה כי בכוונתה לשנות את "קבלת השבת" המסורתית זאת על מנת שלא לפגוע בפלורליזם ובשוויון המגדרי. הנחיות חדשות אלו עוררו סערה רבה בקרב ההורים שהחליטו להלחם בניסיון לשנות את ההנחיות: "אנחנו נמצאים במלחמה, מלחמה על הבית, על החיים ועל הנורמאליות", אמרו ההורים "לצערנו הבלבול גדל, וישנם גופים רדיקאלים שכל מטרתם להפוך את הלא נורמאלי לנורמטיבי, צריך לעצור את הסחף".
3 צפייה בגלריה
גן ילדים| צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
גן ילדים| צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
גן ילדים| צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
נעמ"ת: כל סוגי המשפחות
מארגון נעמת נמסר בתגובה: "קבלת השבת בנעמת נושאת אופי חברתי-משפחתי: במשפחות שונות מציינים את השבת באופנים שונים. יש משפחות שמטיילות בשישי שבת, יש שאוכלות ארוחת ערב משותפת, יש שעורכות קידוש ויש שהולכות לבית הכנסת. יש שלא מציינות כלל את קבלת השבת ויש משפחות שמארחות או מתארחות. חשוב לציין כי קבלת השבת במעונות נעמת כוללת סמלים של מסורת יהודית: המחנכת מדליקה נרות, מברכים על היין ובוצעים מהחלה ואף טועמים מהם. אלא שהטקס לא נושא מודל אחד בלבד של אבא ואמא שבת, אלא מתייחס למציאות המשתנה בתפיסת המשפחה הגרעינית, שמחייבת מבחינתנו התאמה ערכית- חינוכית.
"המכנה המשותף בטקס קבלת שבת הוא אוירה של יחד. היא באה לידי ביטוי בישיבה מסביב לשולחנות או במפגש במליאה, מקבלי השבת הם על פי סדר הופעתם ביומן הכיתה, באופן בו לעיתים זה בת ובן, לעיתים שתי בנות ולעיתים שני בנים. יש כיפות ויש מטפחות ומי שבוחר/בוחרת לחבוש ולעטות אותם מוזמנים לעשות כן. הטקס כולל בנוסף לסממני המסורת שיר, דקלום, או סיפור או כולם ביחד, בהתייחס לגיל ולמסוגלות הריכוז של הילדים. מטרתנו היא שהעשייה תתאים לכלל הילדים ולכל סוגי המשפחות, ושילד שגדל במשפחה עצמאית/יחידנית/חד מינית, יחוש טוב ונוח לקבל את השבת כמו ילד ממשפחה מסורתית".