קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב לבוא לטייל, לבלות וליהנות ממסלול מלא צבע. בצד המזרחי של יער אילנות, (על כביש 4) נמצא שביל האירוסים, מסלול הליכה עם פריחה מרהיבה של פרחי האירוסים.
2 צפייה בגלריה
צילום: מיכאל חורי, מערך ההסברה של קק"ל
צילום: מיכאל חורי, מערך ההסברה של קק"ל
צילום: מיכאל חורי, מערך ההסברה של קק"ל
יערן קק״ל באזור מנשה והשרון, סיני פז-טל: "בדרך כלל, הפריחה מתחילה בין התאריכים - אמצע פברואר ועד לאמצע מרץ, אבל השנה מזג האוויר כפי הנראה ״שיבש״ את מנגנוני ההפעלה של האירוסים, ואלו הקדימו לפרוח כבר עתה".
בריכות החורף
בריכות החורף של קק"ל (שלוליות) הן לא מה שחשבתם ואפשר לפגוש אותן רק בטיולים שעושים בחורף. קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב להגיע לטייל ולצפות בתופעת טבע ייחודית – בריכות (שלוליות) החורף - אגמים בגדלים שונים המספקים מקור חיים לחיות, צמחים ואף לבני האדם. ברחבי הארץ קיימים כיום עשרות בריכות חורף אך במחקר שביצעו קק"ל גילו כי מספרם הולך ונעלם.
ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, קיימות כיום עשרות בריכות חורף. מדובר באגמים טבעיים בגדלים שונים המתמלאים בחודשי החורף בלבד מהגשמים ומתייבשים בחודשי הקיץ. בריכות החורף הן תופעה ייחודית וקק"ל, שלקחה על עצמה לשמור על אותן בריכות, הכינה גם דרכי הגעה נוחות למבקרים שיוכלו ליהנות מהתופעה הייחודית שמשפיעה על מארג חיים שלם ביער. בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות שלוליות אלה שאף תורמות לתחום התיירות והפנאי ביערות.
בריכות החורף מהוות בית לבעלי חיים רבים, שחלקם מצויים בסכנת הכחדה, ביניהם סוגי צפרדעים, סלמנדרות כתומות, חיפושיות וחרקים, שפריריות, וסוגי ציפורים שונות. בנוסף, לבריכות החורף תפקיד חשוב בשימור היער. הבריכות מהוות מערכת אקולוגית ביער וכך מגדילות את הפוטנציאל של היער מבחינת שמירה על העצים והצמחים, מהוות מקור מים לבעלי חיים שונים ואף תורמות לאקויפר התת-קרקעי מבחינת מי השתייה שאנו משתמשים בהם.
2 צפייה בגלריה
צילום: עדי נוי, קק"ל
צילום: עדי נוי, קק"ל
צילום: עדי נוי, קק"ל
במחקר שביצעו בקק"ל בנושא לאחרונה גילו כי ברחבי הארץ ישנם כיום 23 בריכות במרחב צפון, 17 בריכות ביערות המרכז, ושמונה בלבד בדרום הארץ. לפני שנים היה ניתן למצוא ברחבי הארץ מאות בריכות שכאלו אך התרחבות עירונית, בנייה וניקוז ביצות פגעו באותן בריכות שנעלמו לחלוטין. כל ניסיון שחזור ובנייה מחדש של בריכה שנהרסה כשל. מסיבה זו מנסים עובדי קק"ל לשמור על הבריכות הקיימות ואף להעלות את המודעות הציבורית לסכנות העלולות להתרחש ליערות ולבעלי החיים במידה והן ייעלמו.
לדברי עדי נוי ממנהלת מחלקת תכנון במרחב מרכז בקק"ל: "באזור המרכז והשרון קיימות בריכות יפהפיות שמומלץ לבקר בהן ולכל אחת יש מגוון חיים שונה. ביניהן - בריכת צרטה ובריכת ברקת ליד שוהם, בריכת אלעד ליד העיר אלעד, בריכות יפהפיות ליד יער חדרה ובריכת בטיח באזור פרדס-חנה כרכור."
עדי נוי מסבירה כי נוצר בלבול בין שלוליות חורף לבריכות חורף. בזמן שבשלולית חורף - לאחר שיורד גשם המים עומדים כמה ימים ומתייבשים, בבריכת חורף- המים עומדים לפחות 3 חודשים שמספיקים למחזור חיים של הרבה ייצורים. בבריכות החורף יש בע"ח שחיים פרק זמן קצר ואח"כ נכנסים לתרדמת לכל תקופת הקיץ".