"מרגיז, מכער וגם מטריד": אלו בערך שלוש המילים בוריאציות שונות שעלו ממספר תלונות שהגיעו לידי "מיינט רעננה" בשבועות האחרונים על ידי תושבי רעננה שמאסו לפגוש ברחובם מכונית נטושה התופסות מקום חניה יקר ערך בעיר: "זו תופעה מוכרת בעיר", אמרו המתלוננים, "ולמרות מה שחושבים היא לא נמצאת רק באזורים מעוטי אוכלוסיה אלא גם בלב שכונות מגורים".
3 צפייה בגלריה
צילום: רועי רובינשטיין
צילום: רועי רובינשטיין
צילום: רועי רובינשטיין
לטענת המתלוננים, מעבר לעובדה שהדבר מכער את סביבת המגורים, "מדובר בתפיסת מקום חניה כל כך הכרחי בעיר שגם ככה החניה בה לאחרונה הופכת לדבר נדיר".
"סכנה לילדים"
כידוע, מכוניות נטושות הינה בעיה ארצית שרשויות רבות מתייאשות מלטפל בה מכיוון שהטיפול חייב להיות יומיומי, מקצועי ועקבי. מכוניות נטושות הפכו למטרד ומפגע תברואתי, אסתטי, ביטחוני ובטיחותי עבור התושבים. הן תופסות חניות לתושבי העיר והשכונות ומחמירות את מצוקת החניה שגם כך קיימת.
מעבר לכך, קיימים מקומות מועדים, בעיקר מגרשים נטושים באזור התעשיה (ברחוב החרושת ובמקומות נוספים) אשר תופעת המכוניות הנטושות בהם רבה יותר. לפני כשנה וחצי פרסמנו ב"מיינט רעננה" את מאבקה של תושבת רחוב מגדל ברעננה, שרי קרובי, בתופעה. בעיקר במגרש המכוניות המוזנחות ליד בית ספר "הדר".
"יש הרבה ילדים שמסתובבים שם ומשחקים בין המכוניות וזה מסוכן מאוד בעיניי. פתאום עלתה בי המחשבה שיקרה פה אסון. ילד יכול להיכנס לרכב ולנעול את עצמו בפנים", אמרה קרובי בזמנו, "שלחתי מיד את התמונות של הרכב למוקד העירוני ועירבתי גורמי עירייה נוספים על מנת שיסלקו את הרכב משם, ועל הדרך את כל הגרוטאות הנוספות. אבל נאמר לי שזה בלתי אפשרי משום שמדובר בשטח פרטי".
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
"עשרות בודדות של מכוניות מדווחות"
ואכן, בעיריית רעננה מכירים את הבעיה ויצאו לפני כשנתיים למלחמה בתופעה ולטענתם צמצמו את מספר המכוניות הנטושות מ-140 לכ-30 מכוניות נטושות. "הבעיה", אומרים השבוע גורמים בעירייה "שרבים מכלי הרכב הנטושים נמצאים בשטחים פרטיים שלעיריה אין רשות לאכוף אותם אלא בשיתוף פעולה עם בעל השטח או בהודעה למשטרה. אך לאחרונה משטרת ישראל העבירה את סמכות הטיפול בתופעה לטיפול הרשות המקומית ודבר זה מקשה, מבחינה חוקית על אכיפה מיטבית".
כמה רכבים נטושים יש נכון להיום ברעננה?
"כרגע מדובר בעשרות בודדות, הבעיה שמדובר רק במה שמדווח לנו ויש רבים שאינם מדווחים".
"כל חודשיים מעבירים את הרכב"
במחלקת הפיקוח באגף חזות העיר מדברים על מלחמה סיזיפית נגד בעלי הרכבים הנטושים. כאשר מתקבלת פנייה לגבי רכב נטוש, פקחי העירייה מצלמים אותו וממתינים 60 יום בניסיון לברר את זהות בעליו. בתום התקופה ניתנת התראה בת חודשיים על ידי מדבקה המוצמדת לשמשת הרכב, ובה מפורטת הדרישה לפנות אותו תוך 14 יום.
3 צפייה בגלריה
משחטת הרכב. "לא נעשה דבר" | צילום: פרטי
משחטת הרכב. "לא נעשה דבר" | צילום: פרטי
משחטת הרכב. "לא נעשה דבר" | צילום: פרטי
בנוסף לכך נשלח לבעלים מכתב התראה, המפרט את החוק ואת פרטי התהליך. לאחר 14 יום מוצמדת לרכב הודעה שנייה, המתריעה על הכוונה לגרור את הרכב מהמקום בתום 48 שעות, ובמקביל נרשם דוח לבעלים. בתום זמן ההתראה השנייה, נגרר הרכב למגרש גרוטאות על חשבון הבעלים, שאף נושא בעלות ימי אחסנתו מול בעל המגרש.
"בעירייה הכריזו מזמן מלחמה על בעלי הגרוטאות שמתעקשים להשאירם ברחבי העיר ולא לשלוח אותם לגריטה", אומרים גורמים באגף, "כלי הרכב הופכים במהלך הזמן למפגע סביבתי שיכול לשמש גם גורמים עבריינים. יכולים לגנוב את מספר הרישוי ולשים אותו על רכב אחר למשל".
כאמור, לאחר 60 יום מרגע שדווח על רכב נטוש ברחוב, רשאים הפקחים לגרור אותו למגרש גריטה אם בעליו לא הביעו התנגדות או שהרכב לא הוזז ממקומו. אבל הפקחים בעיריה טוענים כי בעלי כלי הרכב מצאו שיטות למנוע את הגרירה: "הם מזיזים את הרכב לצד השני של הרחוב, מחנים אותו במגרשי עפר נסתרים ומנסים להפעיל מחדש את ספירת הימים לחודשיים נוספים".
מעירית רעננה נמסר: "מחלקת הפיקוח באגף חזות העיר פועלת נמרצות לצמצום התופעה של רכבים נטושים ברחבי העיר".