על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו בשבוע שעבר, למעלה מרבע מיליון אזרחים ישראלים עזבו במהלך 2017 את עירם לטובת מעבר לעיר אחרת.
3 צפייה בגלריה
צילום: מיכל סלע, עיריית רעננה
צילום: מיכל סלע, עיריית רעננה
צילום: מיכל סלע, עיריית רעננה
באזור השרון עזבו כמעט 30,000 תושבים את הערים כפר סבא, הרצליה , הוד השרון, רעננה , פתח תקווה ונתניה לטובת מגורים במקום אחר. ורעננה היא שיאנית ההגירה השלילית בערי השרון - 294 תושבים עזבו את העיר במהלך השנה, לטובת מגורים בעיר אחרת.
לפי מומחים אחת הסיבות המרכזיות לעזיבת מקום מגורים הינה התייקרות סעיף הדיור ומעבר לערים או יישובים בהם מחירי הדירות זולים יותר, או היצע הדירות מתאים יותר לצרכיהם המתחדשים והמתפתחים של התושבים.
3 צפייה בגלריה
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
"הדבר נכון גם ברעננה שעדיין יקרה יחסית לשאר ערי השרון", מוסיפים המומחים, "יחד עם זאת בשנת 2017 חלה ירידה של 2% במחירי הדירות ברעננה ובשנת 2018 חלה ירידה נוספת. ככה שרעננה היא בוא נאמר בעדינות כבר לא פנינת השרון".
למה זה קורה?
מניתוח הנתונים של השמאית נחמה בוגין עולות המסקנות הבאות: "ניתן לראות את מדיניות הממשלה בשנים האחרונות בכל הנוגע לבניה ומאמץ למתן מחירים גם באזור השרון. רוב הערים שנבדקו רשמו ב 2017 מיעוט בגמר בניה וירידות מחירים או התמתנות במחירי הדירות. הפיכת כל מכרזי המנהל למכרזי מחיר למשתכן פגעה קשות גם בשוק הבניה באזור השרון, גם קידום בניה על קרקעות פרטיות הואטה. העיר היחידה שרשמה השנה עלייה במחירי הדירות היא כפר סבא עם עליה של כ 0.5%.
"השכונה הירוקה בכפר סבא נחשבת למבוקשת ביותר והיא זו ששמרה על היציבות של הישוב – היחידי באזור השרון שרשם עליית מחירים מתונה בין 2016 ל 2017, פרט לפתח תקווה. האטרקטיביות שלה נובעת ממחירי דירות חדשות נמוכים משמעותית מהמחירים בעיר הסמוכה – רעננה".
3 צפייה בגלריה
צילום: הלמס
צילום: הלמס
צילום: הלמס
אז לשם הלכו תושבי רעננה שעזבו את העיר?
"לא מחייב. על פי הנתונים גם כפר סבא סובלת ממאזן הגירה שלילי, אומנם פחות מ של רעננה אבל עדין. העיר היחידה שרושמת מאזן הגירה חיובית בסמיכות לרעננה ובכלל באזור השרון היא דווקא הוד השרון אליה הגיעו בשנה זו לא פחות מ-1487 תושבים חדשים. הסיבה לכך היא התחלת האכלוס של פרויקטים חדשים במזרח היישוב שבוודאי נמוכים משמעותית ממחירי הדיור ברעננה".