נכון להיום, אין שבילי אופניים המחברים בין רעננה לבין שכנותיה. לפי נתוני העירייה בעיר עצמה נסללו 17.5 ק"מ של שבילי אופניים בעיר שעתידים להתרחב ככל שיעבור הזמן. אבל בכל הנוגע לחיבור לכפר סבא ולהוד השרון הסמוכות, וכן לכיוון הרצליה וגוש דן, הרי שהמצב עדיין אינו טוב, בלשון המעטה.
עם זאת, לפני כשבועיים הודיעו בוועדה המחוזית מרכז במינהל התכנון, על הקמתה של רשת שבילי אופניים נרחבת תוך-שרונית, שתקשר סוף סוף בין כפר סבא לרעננה, כל זאת במסגרת פרויקט ה"אופנידן ב'". המהלך, שצפוי להתחיל, על פי הערכות הוועדה, באוגוסט 2019, אמור ליצור שלוש רשתות רכיבה שונות: מטרופולינית, משנית ומקומית.
הראשונה תקשר בין הערים בשרון לבין תחנות הרכבת ולבין אזורי התעסוקה העיקריים בשרון. השנייה, הבין-עירונית, צפויה לחבר בין יישובי השרון, ואילו השלישית צפויה לחבר את היישובים הכפריים והקטנים אל שתי הראשונות. עם זאת, בתוכנית המבורכת, שצפויה לכלול שבילי אופניים באורך כולל של 300 קילומטרים, קיימות כמה בעיות ברורות למדי.
בתוכנית המוצעת החיבור בין רעננה לכפר סבא ייעשה דרך שביל בצפון רעננה המתחבר לרחוב בן יהודה, תוואי שהופך אותו למיותר לשימוש בעבור הרענני הממוצע, שקם בבוקר עם פניו לתל אביב ולא לנתניה.
ואולי הכי מוזרה היא העובדה שהוד השרון, העיר הגדולה הסמוכה שבתפרה נרשמו שתי תאונות של רוכבי אופניים בתוך חודש בין דצמבר לינואר, לא כלולה כלל בתוכנית, ואילו אבן יהודה, טייבה, טירה, כפר יונה, פרדסייה, קדימה-צורן וקלנסווה, הקטנות ממנה בהרבה, דווקא כן.
בגזרת מערב השרון, לעומת זאת, המצב טוב בהרבה. במהלך השנה צפויים להיפתח קטעי פרויקט ה-"אופנידן", פרויקט שבילי האופניים הנבנה באמצעות חברת נתיבי איילון. במסגרת פרויקט זה יוקמו שני שבילי אופניים בין-עירוניים, הראשון הוא "שביל החוף", שייחבר בין הנקודות: המרכז הבינתחומי, תחנת רכבת הרצליה, אזור התעשייה הרצליה פיתוח, מחלף גלילות, דרך נמיר ומסוף ארלוזורוב בתל אביב. השני הוא "שביל השרון", שיחבר בין היתר, בין הנקודות: מזרח הרצליה, רמת השרון, מחלף הכפר הירוק, צהלה, פארק הירקון ומסוף ארלוזורוב. כפי שניתן לראות, בשני המקרים, כפר סבא, רעננה והוד השרון די נשכחו.
ומתי הכפר סבאים יוכלו לדווש לתל אביב ולהרצליה פיתוח? לפחות על פי משרד התחבורה: "טרם תוכננו שבילי אופניים מכפר סבא/רעננה/הוד השרון לכיוון תל אביב". משרד התחבורה כן הכשיר דרכים חקלאיות, לרבות גשרים החוצים את הכבישים 20 ו-531, שמשמשות, לטענתו "לרוכבי אופניים רבים מאזור שפיים וכפר שמריהו במערב ועד לג'לג'וליה במזרח". אבל בכל הנוגע לדרכים ממוסדות וסלולות, שיקשרו בצורה נינוחה ויעילה בין ערי מזרח השרון למערבה, הרי שכאלה, כאמור, אין עדיין בנמצא.
מפספסים את האופניים?
ספק אם היו רבים שהאמינו, בעת תכנונו הראשוני של כביש 531, הציר המרכזי של ערי השרון לגוש דן, בעצם האפשרות של אדם ממוצע שעולה על האופניים ומתחיל לרכוב בשבילי השרון כל הדרך לעבר מקום עבודתו בתל אביב. הרעיון עצמו נשמע בעבר מופרך, כמעט כמו ביאת המשיח על קורקינט לבן וחשמלי. אלא שכלי הרכב, שהיה שמור עד אז לאמיצים יחידי סגולה בעלי כושר, הפך, עם הופעתם המפתיעה של האופניים החשמליים, לכזה המועדף על רבים.
על פי נתוני הלמ"ס (הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, א"י), מתגלגלים כיום ברחבי הארץ יותר מ-200 אלף זוגות אופניים חשמליים, וכמות גדולה בהרבה של אופניים רגילים, מתוכם אלפים רבים ברחבי השרון. יש להדגיש, כי מקומם על פי החוק של אופניים אלה, בהיעדר שבילי אופניים מוסדרים, הוא על הכבישים בלבד, לא פשוט כשכאמור בעיר קיימים כיום רק 17.5 ק"מ כאלה שרחוקים מלהגיע לכל רחוב וסמטה. רחוק מאוד מלענות על הצורך הקיים בפועל, כשחיבורים פשוטים בין הערים האלה כמעט אינם בנמצא. על ציר ישיר לתל אביב אין בכלל על מה לדבר.
מה שנראה כ"מגיפה", וכיצירת רוכבים בלתי-חוקיים בעל כורחם, נתפס על ידי אחרים כהזדמנות מצוינת לשינוי. "אפילו הסטה של חמישה אחוזים מרכב פרטי לאופניים תעשה שינוי דרמטי בכל המרחב", אומר יותם אביזוהר, מנהל עמותת "ישראל בשביל אופניים". "אנחנו רואים שחלק גדול מהנסיעות במכונית הם למרחקים של עד שבעה קילומטרים, מרחק אידיאלי לאופניים, כשאופניים חשמליים בכלל מגדילים את הטווח", מוסיף אביזוהר. "אין ספק, שאילו היתה תשתית טובה יותר, היינו רואים רוכבים רבים יותר. מסקר שערכנו ברחבי השרון, נִראֶה בהחלט שיש פה היענות גדולה ופוטנציאל גדול מאוד לשינוי".
עם זאת, אביזוהר מזהה את הקושי הקיים בתרבות הרכיבה השרון. "יש כיום שני כשלים בסיסיים באזור. אחד הוא העובדה שהתשתית חסרה ולא מספיק טובה, והשני הוא העדר מודעות. חלק גדול מהנהגים בטוחים שהמקום של רוכבי האופניים הוא על המדרכות, ואנחנו רואים את הקשר, בין הנהגים שאינם מודעים לעניין הזה לבין מעורבותם בתאונות דרכים. כמו כן, העדר מודעות של הרוכבים עצמם בנוגע לרכיבה נכונה, ולצערי גם העדר מודעות של מקבלי ההחלטות, נבחרי ציבור והדרג המקצועי, באשר לפתרונות שאפשר ליצור כבר מחר בבוקר".
אתה חושב שהיה פה פיספוס מסוים מצד הרשויות?
"המערכת מגיבה מאוד מאוד לאט. אנחנו רואים את המספרים. אנחנו רואים כמה הכלי הזה פופולרי בשרון, ובינתיים אנחנו לא רואים שהם נותנים מענה לביקושים. החדשות הטובות הן, שתשתית אופניים זאת לא רכבת קלה. לא צריך להיכנס לפרויקטים של 15 שנה ולעלויות של מיליארדים. אפשר בקלות בעזרת מברשת וצבע לייצר הסדרים בכל עיר ברחבי השרון, שייתנו מחר בבוקר פתרון בטוח לרכיבה".
תגובות
מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא מובילה תכנית רב שנתית לרישות העיר בשבילי אופניים כחלק מהאג'נדה העירונית לתחבורה ירוקה ובת קיימא.
כיום קיימים כ-17.5 ק"מ של שבילי אופניים, אליהם הצטרפו לאחרונה שבילים חדשים ברחוב כצנלסון, בסמוך למגדל המים ובטיילת עלייה המגיעה אל השכונות הירוקות. כמו כן, מתוכננים שבילי אופניים ברחובות נורדאו-תל חי, בן יהודה, המוביל, קריית החינוך ורחוב תל אביב יפו, ובקרוב נתחיל בביצוע סלילת שביל אופניים נוסף ברחובות: ששת הימים, משה סנה וסוקולוב.
"בזירת שבילי האופניים הבינעירוניים יש לציין כי לאחרונה הושלמה סלילתו של שביל ברחוב שדרות בגין המתחבר לרעננה, וכחלק משלב ב' של תוכנית האופנודן של משרד התחבורה ונתיבי איילון צפוי להתווסף שביל שיחבר את כפר סבא למטרופולין גוש דן".
מוועדת התכנון המחוזית מרכז נמסר: "אנו מקדמים רשת אופניים לכל מחוז השרון, כאשר הוחלט לקדם בשלב הראשון את צפון המחוז ובשלב הבא את יתר המחוז".