רעננה שלא הכרתם: רצועה חקלאית בשטח של 6,820 דונם בין רעננה ליישובים בצרה ובני ציון ובין כביש 4 לכביש החוף שכבר אושרה לבניה לפני מספר חודשים יוצאת לדרך, זאת לאחר שמועצת חוף השרון, שמרבית השטח יופקע ממנה, החליטה השבוע להגיע להסדר "הגון ושוויוני" עם עיריית רעננה בנוגע לחלוקת ההכנסות במתחם.
3 צפייה בגלריה
צילום: דוברות עיריית רעננה
צילום: דוברות עיריית רעננה
צילום: דוברות עיריית רעננה
כידוע לפני מספר חודשים אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה פה אחד תוכנית לאזור נופש מטרופוליני "השרון", על שטח של כ-6,820 דונם בתחומי העיר רעננה והמועצה האזורית חוף השרון. התוכנית קובעת כי ניתן יהיה להקצות עד 15% מהשטחים הצמודים לערים לפיתוח, כולל מבני מגורים, תעשייה ומסחר, וכן מתקני נופש. מרבית השטחים מיועדים לשמש כריאות ירוקות עבור תושבי הערים הסמוכות, וצפויים להישאר ברובם פתוחים וללא פיתוח.
התוכנית משמרת גם את החקלאות בשטחים אלו, כך שרוב השטח ימשיך לתפקד כשטח חקלאי פתוח, עם שבילי אופניים וטיולים. בתוך השטחים נקבעו מוקדים לנופש, המאפשרים פעילויות מצומצמות יחסית (מתקני פיקניק, ספורט פתוח וכד'). ישנם מקומות שנקבעו לנופש עם אפשרויות רחבות יותר, כגון גני שעשועים, גני אירועים ומתקני ספורט.
פרדסים, פארק צפרות ואזור תעסוקה
תכנית אנ"מ השרון, שהוכנה על ידי אדריכל יוסי פרחי בשיתוף אדריכל הנוף ליאור לווינגר והאקולוג ניר מעוז, כוללת שטחים שהוגדרו כפארק אקסטנסיבי - שטחים חקלאיים שלא ישנו את ייעודם, אך יונגשו על ידי שבילי הליכה. הר הזבל, שנמצא באמצע השטח ונישא מעל הפרדסים, אמור להפוך לפארק בסגנון חירייה, ומתקן טיהור השפכים לפארק צפרות. כמו כן, עתיד להבנות במתחם האצטדיון העירוני של עיריית רעננה שיחליף את מגרש הכדורגל הישן במרכז העיר. מבחינת העיר רעננה, מדובר בהרחבת העיר לכיוון צפון ובתוספת של כ-9,000 יח"ד ואזור תעסוקה.
בין אזור התעסוקה לאזור החקלאי יחצוץ כביש 541, "העוקף הצפוני", שהוא כביש רוחב חדש שיחבר את כביש החוף ואת כביש מס' 4. הכביש אמור לשחרר את הערים רעננה והרצליה מפקקים של תנועה עוברת.
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
התנגדות וסולחה
מועצת חוף השרון בראשות אלי ברכה התנגדו לתוכנית זאת מאחר שלטענתם היא גורעת להם מהשטחים החקלאיים "הפארק הוא בסך הכול תירוץ לתוספת יחידות דיור לרעננה", אמר ברכה עם אישור התוכנית לפני מספר חודשים, "אין בין התוכנית לבין פארק מטרופוליני לא דבר ולא חצי דבר. אנחנו נוותר על שטחים חקלאיים לטובת יחידות מגורים. חלק ניכר מ-15% השטח המופקע נופל על אזור שטחי רישפון. מנגנון הפיצוי בטל בשישים מול הצורך לשמור על החקלאות".
ברכה העלה גם טענות בזמנו נגד עיריית רעננה אשר "ניכסה" לעצמה את ההכנסות מארנונה באופן בלעדי מאזור התעסוקה.
בשבוע שעבר התקיימה פגישת עבודה ראשונה בין ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, לבין ראש מועצת חוף השרון, אלי ברכה, עם המנכ"לים ועם בכירים נוספים, בנוגע לתוכנית. "עם כניסתי לתפקידי נרמז לי כי קיים משבר אמון ביחסים בין רעננה לחוף השרון", אומר ברוידא. "השבוע ביקרתי שם, עם מנכ"ל העירייה אריאל הילדסהיימר ובכירים נוספים בעירייה. נפגשנו עם הסגל הבכיר של מועצת חוף השרון בראשות ראש המועצה, ויושרו ההדורים".
3 צפייה בגלריה
צילום: מועצה אזורית חוף השרון
צילום: מועצה אזורית חוף השרון
צילום: מועצה אזורית חוף השרון
גם ראש מועצת חוף השרון, אלי ברכה, מאמין ששיתופי הפעולה הם אלה המביאים תוצאות למען התושבים. "כך היה במאבק המשותף של חוף השרון ושל רעננה לביטול שדה התעופה בשדות חרוצים, שירד מהפרק. זאת הוכחה ששילוב כוחות מביא תוצאות. משימות ואתגרים רבים לפנינו. אני מאמין שיחד נוכל לשמור על הריאה הירוקה בחוף השרון לרווחת כלל התושבים, מחד גיסא, ולקדם פיתוח בר-קיימא, מאידך גיסא. הפגישה עם ראש העירייה ברוידא ועם צוותו עזרה ללבן סוגיות שנותרו לא פתורות לפני כניסתו לתפקיד, ולקבוע מטרות משותפות להמשך הדרך".
לדברי ברוידא, הוקם צוות עבודה שיבדוק מחלוקות עבר בסוגיות של גבולות ושל בנייה. הצוות המשותף, המורכב ממהנדסי הרשויות, ינסה לסכם על תכנון משותף, בדגש על בחינת הקמה של אצטדיון בשטח המשותף, עם אפשרות לשלב מסחר. "הוריתי, כי החלטות הנוגעות לשטחים גובלים ייעשו בהבנה ובהדדיות", אמר ברוידא