רעננה תהיה בין הרשויות המקומיות הראשונות שתיישם את "חוק הדפיברילטור" בכל מוסדות החינוך בעיר, כך עולה מדבריו של ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא בפוסט השבועי שלו שפורסם אמש (מוצ"ש).
2 צפייה בגלריה
צילום המחשה: משרד הבריאות
צילום המחשה: משרד הבריאות
צילום המחשה: משרד הבריאות
כידוע, במרץ 2018 עבר בקריאה שלישית בכנסת החוק המחייב הצבת דפיברילטור בכל מוסדות החינוך, אך עד כה מעטים הרשויות שיישמו את החוק בעיקר בשל היעדר תקצוב.
מה זה דפיברילטור?
דפיברילטור הוא מכשיר שמאבחן הפרעות קצב לב – פרפור חדרים או טכיקרדיה חדרית, שמאופיינות בהפרעה קשה בפעילות החשמלית של הלב. כתוצאה מהפרעה זו הלב "מפרפר" במהירות, אינו מצליח להתכווץ ואינו מספק דם מחומצן לגוף ולמוח.
המצב הזה, מבחינת הגוף, דומה למצב של דום לב, שכן כאמור איברי הגוף אינם מקבלים את הדם ובו חמצן הדרוש לפעילותם.
במצב כזה של פרפור חדרים, או טכיקרדיה חדרית, הדרך היחידה להציל את הנפגע היא בהחייאה הכוללת עיסויי לב ומתן שוק חשמלי. מכשיר הדפיברילטור מאבחן בעצמו את הפרעות הקצב הללו, ושולח מכות חשמל ללב במטרה לשתק את ההפרעה החשמלית, כך שהלב ישוב לפעימות לב סדירות.
2 צפייה בגלריה
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

שבעה שלבים לשימוש בדפיברילטור

1. אם נתקלתם באדם מחוסר הכרה, הזמינו מד"א בטלפון 101, ואל תנתקו את הטלפון. השאירו את מוקד מד"א על רמקול כדי שיהיו איתכם וידריכו מה לעשות.
2. אם האדם אינו נושם או נושם באופן לא רגיל והוא מחוסר הכרה, התחילו לבצע עיסויי לב בקצב של כ-100 לדקה. זהו גם הקצב של השיר "סטיינג אלייב" של הביג'יז.
3. בקשו ממי שלידכם להביא את הדפיברילטור, המצוי לרוב או במרפאה, או אצל קצין הביטחון.
4. פתחו את המכסה והקשיבו להוראות המועברות בעברית דרך רמקול המכשיר. אתם תתבקשו להדביק את שתי המדבקות על המטופל.
5. המכשיר יאבחן את הפרעת הקצב, ובמידת הצורך יתן שוק חשמלי. לאחר מתן השוק תתבקשו להמשיך בעיסויי הלב.
6. לעיתים המכשיר יבקש להעביר מכת חשמל נוספת כל 2 דקות, במקרה כזה תתבקשו לעצור את העיסוי, עד שהמכשיר יורה לכם לשוב ולבצע עיסויי לב.
7. פעולות אלה יש להמשיך ברציפות, עד להגעת צוות מד"א. אין להפסיק את עיסויי הלב על דעת עצמכם.
כאמור, העיריה החליטה כי היא תשקיע ברכישת דפיברילטור בכל מוסדות החינוך: "פרויקט שמוביל אגף הבטחון בעירייה, בשילוב משרד החינוך", כתב חיים ברוידא, "הוא תכנית ייעודית להצבת מכשרי החייאה (דפיברילטור) במוסדות החינוך שלנו, המאפשרים לבצע פעולות החייאה ראשוניות, במקביל להזנקת מד"א בעת הצורך. אנו רואים חשיבות רבה במוכנות למצבי חירום. לכן מצאנו לנכון להשקיע בפרוייקט הלכה למעשה".