ילדה בת 10 מצאה מטבע זהב עתיק בחפירות ארכאולוגיות חינוכיות באתר חפירות הממוקם בשרון.
2 צפייה בגלריה
צילום: ניקול גוטמן, תוכנית קרב
צילום: ניקול גוטמן, תוכנית קרב
צילום: ניקול גוטמן, תוכנית קרב
החפירות נערכות במסגרת פרויקט קהילתי של מועצה אזורית לב השרון ובהובלת תכנית הארכיאולוגיה של 'תכנית קרב' למעורבות בחינוך. בפרויקט זה לומדים מאות ילדים מהי ארכאולוגיה- דרך הידיים. הארכאולוג אחיה כהן-תבור מחברת 'דגש ארכאולוגיה תיירותית' שמנהל את החפירה מטעם אוניברסיטת אריאל מספר: "מדובר על פרויקט חינוכי ממדרגה ראשונה. הילדים חווים את ההיסטוריה ואת השטח, את האבק ואת החום, לא דרך מסכים ומחשבים. זה פשוט נהדר לראות את ההתלהבות והעניין שהם מגלים".
האתר הנחפר הוא כפר מהתקופה הביזנטית והמוסלמית הקדומה (תקופת התלמוד והגאונים, המאות החמישית עד האחד-עשר לספירה). בחפירה נמצאים מבני המגורים של התושבים הקדומים וחפצי היום-יום שלהם: כלי חרס, זכוכית, מטבעות, משקולות וכדומה. אחת מהאטרקציות במקום היא גת לייצור יין שנחפרה באתר בשנות ה-80. כאן מדריכים ילדי חטיבת הביניים את ילדי בית הספר היסודי על איך מכינים יין.
2 צפייה בגלריה
צילום: ניקול גוטמן, תוכנית קרב
צילום: ניקול גוטמן, תוכנית קרב
צילום: ניקול גוטמן, תוכנית קרב
שירה סופר תלמידת כיתה ד4 בבית הספר 'בכר רוסו' מהיישוב צור משה מצאה את מטבע הזהב העתיק במהלך החפירה: "ראיתי משהו מנצנץ אז פשוט הרמתי אותו".
כהן-תבור זיהה מיד שזהו מטבע מהתקופה המוסלמית הקדומה. "זהו מטבע שנטבע על ידי אחד מהח'ליפים מהשושלת העבאסית מבגדד, שמשלה אז בארץ ישראל. ערכו דינר אחד, כ- 4 גרם זהב, והוא מתוארך כנראה לסוף המאה התשיעית לספירה".
"כשמוצאים מטבעות אז שואלים אותי הרבה פעמים: 'אז כמה כסף זה שווה?' ואני עונה: זה לא הכסף. זה הידע וההיסטוריה שאנחנו למדים מהמטבע. זה כמו לשאול כמה שווה מגילת העצמאות- הערך הוא בנפשנו ולא בכיסנו" אמר כהן-תבור.