מאות הורים מרעננה הפגינו השבוע ברחבת יד לבנים בעיר בדרישה להגביר את הפיקוח על גני הילדים בגילאי 3-0. דבר אחד ברור לכולם: כל עוד אוזלת היד נמשכת, המקרה שאירע במעון בראש העין לא יהיה המקרה האחרון.
1 צפייה בגלריה
צילום: דוד חזרתי
צילום: דוד חזרתי
צילום: דוד חזרתי
בקרב המפגינים היו גם הורים שילדיהם עברו חוויה קשה בגן. "התנהגו לבת שלי בקשיחות, וחצי שנה היא לא רצתה ללכת לגן", סיפרה אם לילדה בת שלוש. "כשהיא חזרה עם מכה בראש, הוצאתי אותה מהגן והיא הייתה חצי שנה בבית".
ההורים דורשים לכלול את גני הילדים לגילאי 3-0 בפיקוח משרד החינוך, ולרשת אותם במצלמות. "חשוב שההורים יידעו בכל שעות היום מה קורה לילדיהם. כבר לא מעניינת הפגיעה בפרטיות הצוות, הם פוגעים בדבר הכי יקר שלנו".
שלוש אימהות צעירות, שהפגינו עם ילדיהן, סיפרו כי לנוכח המצב הן מעדיפות להישאר בבית. "לא יכול להיות שכל אחת יכולה לפתוח פעוטון", מוסיפה אם אחרת. "כל עוד הילדה שלי לא יודעת לדבר, אני לא אפקיד אותה בידיה של אף אחת. היום, כל מטורפת יכולה לפתוח גן, ואף אחד לא מפקח על זה. צריך איזשהו סטנדרט. לפחות לבדוק תעודת יושר. זאת אחריות לאומית".
אלה ברוך פררה, מיוזמות המחאה ואם לתינוק: "כל אדם שעומד לטפל בילדים צריך לעבור מבדקים פסיכיאטריים והכשרה וההורים יוכלו לבוא ולבקש לראות תעודה, שאומרת שהגננת עברה מבדקים, פסיכיאטר, פסיכולוג. מבחינתי זה סוג של ביטחון. הזילות בתחום הזה היום היא גדולה מאוד. את יכולה פשוט לקנות שלושה משחקים של ג'ימבורי לגינה, לפתוח גן ולהפיץ בפייסבוק".
ראש העירייה חיים ברוידא בהפגנה:
יואב קופמן, יו"ר הנהגת הורי הגנים בעיר, אמר: "לא הגיוני שהיום מסובך יותר לפתוח מכולת, מאשר להיות סייעת. צריך להיות מיון לאנשים ששומרים על הילדים שלנו. יש לנו גם דרישה מהרשות, לא יכול להיות שרעננה אומרת שהיא מובילה בחינוך, אנחנו רוצים לראות מעשים".
ראש העירייה, חיים ברוידא, הגיע למקום ההפגנה, ואמר שהעירייה תעודד את התקנת המצלמות במעונות. "החוק עבר בקריאה ראשונה. רשות יכולה להפעיל את זה, לא צריך לחכות", אמר קופמן.
ענבר הוכברג, חברת מועצה מטעם סיעת לב, ואם לבת שנתיים, אומרת: "צריך לייצר תו תקן עירוני, שיקדם הסדר עירוני לגן פרטי, ויפרט באילו סטנדרטים וקריטריונים הוא צריך לעמוד. אני מתכוונת לכתוב תוכנית שתציג מדיניות ארוכת טווח מהנקודה של היום, ותספק מענה מקיף, דבר ראשון לגילאי אפס עד שלוש".
מעיריית רעננה נמסר: "העירייה יוצאת בימים אלה במיזם 'תו איכות עירוני' לגנים פרטיים לגילאי 3-0 שאינם נמצאים בפיקוח ממשלתי. התו יינתן לגנים שיענו על הסטנדרטים שייקבעו על ידי העירייה בתחומים: הכשרת הצוות, אמצעי פיקוח, כללי בטיחות מחמירים, ועוד".