הודי, טורקי וצרפתי נפגשים ליד ארון חשמל. זאת אינה התחלה של בדיחה, אלא עדות ממיזם יפהפה שהתקיים ברעננה בחודשים האחרונים. במסגרת המיזם "ללא גבולות", שהקימה יעל רוזנבוים, תושבת העיר, נפגשו במשך עשרה מפגשים עולים חדשים עם תושבי העיר הוותיקים. באמצעות ציור על ארונות חשמל ברחובות רעננה, באישור העירייה, נחשפו העולים לקהילה הוותיקה בעיר, יצרו קשרים והעמיקו את תחושת השייכות שלהם.
1 צפייה בגלריה
צילום: פוליאק קסניה
צילום: פוליאק קסניה
צילום: פוליאק קסניה
לדברי רוזנבוים, שעומדת בראש הפרויקט, את העולים החדשים ליוו עולים ותיקים, ביניהם כאלה שעלו לפני 60 שנה מעיראק או ממרוקו. "הם שיתפו חוויות והיה מרגש לראות את זה מהצד", סיפרה.
בשנה שעברה קיבלה עיריית רעננה את אות "רשות מעודדת עלייה". 20 אחוזים מתושביה הם עולים חדשים — נתון שמדגיש את חשיבות שילובם בחברה. את הפרויקט ניהלה רוזנבוים עם שותפיה לדרך: מרי קוגן ואילן זיונץ, ועל ההנחיה האומנותית היה ממונה רפי בלר, שהדריך את העולים בתהליכי הצביעה.
"היה מאתגר מאוד להתגבר על פערים של שפה ותרבות, אבל הצלחנו לייצר קבוצה שמחה ואופטימית. החלק הכי חשוב היה האינטראקציה, ולדעתי זה ממש הצליח", מוסיפה רוזנבוים. "אנשים התחילו למצוא עבודה, ועכשיו יש להם גם חבר ישראלי ותיק. במפגש הם אמרו שחשבו שהם הגיעו רק לצייר, אבל הם יצאו עם תחושת ביטחון וקשר חזק מאוד למדינה".
סליטה דיסוזה עלתה במרץ האחרון מהודו: "בסוף הפעילות, עשינו מסיבה שבה כל אחד הביא אוכל ממדינתו. פתאום הכרתי מאכלים מכל מיני ארצות. זה חיבר בין כולנו". קסניה פוליאק, צלמת ומעצבת גרפית שעלתה מסנט פטסבורג. "במדינות חבר העמים אסור היה לצייר על שום דבר", סיפרה, "וכל פעם אנשים היו מתארגנים ועושים גרפיטי לא חוקי. התרגשתי שכאן אתה יכול לבטא את עצמך במרחב הציבורי. בברית המועצות זה לעולם לא היה קורה".