שמונה שנים לאחר שפרש לגמלאות מעבודתו כרכז חינוכי במעון שקמה ברעננה, קיבל תושב העיר אבי סער (75) הודעה רשמית ממנהלת הגמלאות במשרד האוצר, שעל-פיה נשללה זכותו לקבלת גמול ריכוז חינוכי, והחל מקצבת חודש ספטמבר הופסק תשלום התוספת בסך 1,400 שקל שהיה מקבל. "אני מרגיש שעשו לי עוול", אומר סער.
הוא בעל תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בר אילן ותעודת הוראה מאוניברסיטת תל אביב. החל משנת 1967 ובמשך 44 שנה רצופות עבד במעון שקמה לאנשים עם צרכים מיוחדים. במשך עשר שנים שימש כמדריך, וב-1981, לאחר שעבר מכרז, מונה לרכז חינוך. "יכולתי לעבוד כמורה בתיכון, אבל נקשרתי לאנשים במעון, והם נקשרו אליי, והחלטתי להישאר שם".
1 צפייה בגלריה
סער. "הקיצוץ יחליש אותי מאוד" | צילום: אסף פרידמן
סער. "הקיצוץ יחליש אותי מאוד" | צילום: אסף פרידמן
סער. "הקיצוץ יחליש אותי מאוד" | צילום: אסף פרידמן
בגיל 67 פרש לגמלאות עם קצבה הכוללת גמול ריכוז חינוכי. ברשותו מסמך רשמי, המוכיח כי אושרה לו גמלה המכירה בעיסוקו כרכז חינוך ובזכותו לקבלת את התוספת. "במינהלת הגמלאות טוענים שגמול ריכוז חינוכי אינו מוכר לפנסיה אחרי ששילמו לי את התוספת במשך שמונה שנים", הוא אומר.
לפני שלוש שנים הוא לקה בסרטן במיתרי הקול וטופל בהקרנות. הסרטן הוסר, הוא נמצא במעקב, וצרידות קולו מעידה על מחלתו. לפני שנה עבר ניתוח מעקפים בעקבות התקף לב.
במכתב למנהלת הגמלאות במשרד האוצר, צביה אבס, כתב סער: "תוספת גמול ריכוז חינוכי היא משמעותית ביותר בעבורי והיא כ-20 אחוז מהגמלה. קיזוז סכום זה הוא בשבילי גזירה קשה ומכה אנושה לתנאי המחיה ולקיום הכלכלי של משפחתי. הפנסיה שלי, שהתגאיתי בה כל השנים, היא שמחזיקה אותנו ומאפשרת לנו לחיות בצורה נאותה ובכבוד. קיצוץ 1,400 שקל מהגמלה יחליש אותנו מאוד. אשתי מקבלת 1,200 שקל לחודש פנסיה, ואין לנו מקורות הכנסה נוספים. זהו חוסר צדק משווע. איך אפשר להסביר שאחרי כל כך הרבה שנים שאני מקבל את הגמול הזה (במשך 39 שנים) פתאום זה לא!".
לדבריו, תפקיד רכז חינוך דרש לא רק השכלה אקדמית וכישורים חינוכיים, אלא גם התמסרות מוחלטת לעבודה, החל מתכנון תוכניות קידום אישיות לחניכים, דרך הנחיית המטפלים והמדריכים, ועד ארגון פעילויות תרבות וחברה וחוגים, במעון ומחוצה לו. כמו כן, היה חבר בצוות הבכיר והמקצועי של המעון ושותף בכל ישיבות הצוות המקצועיות של הנהלת המעון.
השבוע הגיע סער למעון, וזכה לביטויי אהבה מצד החניכים. "כולם ניגשו אליי, חיבקו אותי, התעניינו בשלומי ועטפו אותי באהבה. זה היה כבוד גדול בשבילי, שיכולתי במשך עשרות שנים להעשיר את חייהם ואת עולמם ולעשות אותם שמחים ומאושרים. עם קיצוץ התוספת אני מרגיש נבגד, זאת כפיות טובה, נגרם לי עוול גדול מאוד".
ממשרד האוצר נמסר: "בביקורת שנערכה נמצא, כי תוספת ריכוז חינוכי לא קיבלה אישור של החלטת ממשלה להכרה כתוספת קבועה. בהיעדר החלטה כזאת, לא ניתן להכיר בה כתוספת פנסיונית לצורך הכללתה במשכורת הקובעת לפנסיה, בהתאם לסעיף 8 לחוק שירות המדינה (גמלאות) {נוסח משולב}, התש"ל-1970".