תושבים המתגוררים סמוך לאוניברסיטה הפתוחה ברעננה קיבלו השבוע מכתב מדאיג לביתם, המבשר על עבודות לפירוק אסבסט שמצריכות מהם להתגונן מפני הסכנות.
במכתב, שעליו חתומה חברת 'בני וצביקה', מדווח על עבודות אסבסט שיתבצעו ברחוב ויצמן 1 במשך חמישה ימים, החל מיום ראשון הקרוב, בשעות 7:00 בבוקר ועד 17:00. העבודות, כך נכתב, יתבצעו בהתאם להיתר שניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה עוד בחודש מאי האחרון.
1 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
כידוע, אסבסט הוכח כחומר מסרטן. באתר "האגודה למלחמה בסרטן", נכתב: "סקרים אפידמיולוגיים, בעיקר בקבוצות של אוכלוסיית העובדים, הוכיחו כי חשיפה לכל סוגי האסבסט קשורה במחלת האסבסטוזיס, בסרטן ברונכיאלי ובסרטן קשה במיוחד, מזותליומה".
חשוף לסיכון הוא כל מי ששואף את סיבי האסבסט לריאותיו. בגוף המכתב, שהופץ לתושבי האזור, מדווחת הסכנה הטמונה באסבסט, ואיתה — הוראות מפורשות למבנים הנמצאים בטווח של 50 מטר מאתר העבודה: להימנע משהייה ממושכת בחוץ, לסגור את פתחי המבנים, לכבות מזגנים היונקים אוויר מבחוץ.
תושבי האזור מודאגים מהחשיפה לחומר המסוכן, וכועסים על זמן ההתראה הקצר ועל משך העבודות הארוך — חמישה ימים, שבהם כל יציאה מחוץ לביתם תהיה סכנה בריאותית ברורה. יתר על כן, מודאגים התושבים מפגיעה בבריאותם של עשרות ילדים, המגיעים מדי יום למתחם הגנים בסמטת הדס, בטווח של 180 מטר מאתר הבנייה.
"להודיע את זה חמישה ימים לפני, זאת רשלנות. אני ראיתי את ההודעה במקרה. הניחו אותה ליד האינטרקום של הבניין. היו צריכים לתת לנו שבועיים-שלושה מראש, ואנשים היו יכולים להספיק להתפנות ולהחליט מה לעשות", אומרת תושבת השכונה. "בעירייה אומרים שיש היתר. אף אחד לא חשב שצריך רגע לשמוע את דעתנו, ושאנשים אולי יתארגנו אחרת. בעיניי זה יותר מהזוי".
ד"ר אלי שטרן, יו"ר הוועדה המייעצת של האגודה למלחמה בסרטן למסרטנים סביבתיים, מסביר על החומר אסבסט: "החומר מסוכן כשהוא נכנס למסלול הנשימה. מדובר בדרך כלל באנשים שנחשפו לאסבסט במשך שנים. מדובר בסיבים קטנטנים, שגודלם עד 5 מיליונית המטר, שעלולים להיתקע בריאות ולעודד היווצרות תהליכים ממאירים בריאות. יש כאן עקרון של זהירות מונעת, והגישה של המשרד להגנת הסביבה היא גישה מחמירה.
הסיכון כאן נובע לא מהעובדה כי מדובר במבנה אסבסט שעמד זמן רב, כי אין סיבים שעפים באוויר. ברגע שעושים עבודות פירוק, נוקטים אמצעי זהירות כדי למנוע נשימה של חלקיקים. מדובר בגישה מחמירה, אבל לדעתי המקצועית היא הגישה הנכונה".
מעיריית רעננה נמסר: "לעבודות פירוק האסבסט ניתנו כל האישורים הנדרשים מטעם המשרד להגנת הסביבה. הפירוק מתבצע על ידי חברה מוסמכת שקיבלה היתר מיוחד לעבודות אלה. הטמנת הפסולת תתבצע באתר סילוק פסולת מורשה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד נתן היתר לפירוק הכולל תנאים לביצועו בלי סיכון לציבור, ובשל סמיכות האתר לאוכלוסייה ולמבני ציבור רגישים, נכללה בו הנחיה לתושבים בטווח של עד 50 מטר, לסגור חלונות בעת ביצוע העבודות. למרות חוסר הנוחות הזמני הנובע מפעולות לפינוי אסבסט מהשטח, מדובר בצעד מבורך שנועד למניעת מפגעים וסיכון הציבור".
את תגובת חברת 'בני וצביקה' לא ניתן היה לקבל.