7 צפייה בגלריה
חולי ניקיון
חולי ניקיון
חולי ניקיון
(צילומים: יריב כץ, קובי קואנקס, נחום סגל)

אקונומיקה היא החיים

שרי פילוסוף (43) מגדרה, אמא לשניים, יועצת שיווק
בפסח הזה שרי פילוסוף מתגעגעת לניקיונות. מי שמגדירה את עצמה כסטרילית והקימה את קבוצת הפייסבוק "חולי ניקיון – הקבוצה הרשמית", חלתה לפני שנה בסרטן הלבלב ובחמשת החודשים האחרונים תנועתה מוגבלת.
"מאז שחיברו אותי לנקז אני סובלת מכאבים", היא אומרת. "אני מאמינה שהמצב זמני, אבל בינתיים אני יושבת בכורסה בסלון ומשקיפה על כל הפינות שהייתי רוצה לסדר, לשאוב ולצחצח".
7 צפייה בגלריה
שרי פילוסוף. "אני מקווה שבפסח הבא אוכל לעשות הכל בעצמי"
שרי פילוסוף. "אני מקווה שבפסח הבא אוכל לעשות הכל בעצמי"
שרי פילוסוף. "אני מקווה שבפסח הבא אוכל לעשות הכל בעצמי"
(צילום: קובי קואנקס)
מי מנקה בינתיים?
"יש שתי מנקות שמגיעות פעם בשבועיים וכשאני במצב פיזי טוב אני מנקה איתן, וזה הכי כיף בעולם. בימים אלה הן מנקות עם אמא שלי ובעלי. אני מתפללת לרגע שאוכל לחזור לתפקד. בינתיים אני מארגנת, ממיינת ומסדרת את הבגדים של הילדים, וכך גם אני משתתפת בהתארגנות לחג".
קראו גם:
אהבת הסדר והניקיון תמיד הייתה שם, והשתכללה כששרי עברה עם משפחתה לביתה הנוכחי. "עברנו בתים בהתאם לתפקידו של בעלי בצבא, ובתוך כך השלמתי תואר ראשון במנהל עסקים ועבדתי כמנהלת שיווק, דוברת ועיתונאית. כשנכנסנו לבית הנוכחי פיתחתי הרגל להעביר ניגוב כל ערב על הריצוף בבית, להרגשה נעימה וריח נהדר. בהדרגה נשאבתי, ולפני ארבע שנים פתחתי את קבוצת הפייסבוק, שמונה היום כ־100 אלף חברים".
איך זיהית את הצורך?
"הייתי בשמירת הריון וראיתי שנשים מעלות בקבוצות שונות שאלות בענייני ניקיון, ואין באמת מענה. פתחתי קבוצה והיא גדלה בקצב מטורף. למעלה מ־90 אחוז מהמשתתפים פעילים".
הקבוצה שופעת עצות להסרת כתמי חלודה, טיפים לכביסה וניקוי תנורים והמלצות על חומרי ניקוי. חלק מהמשתתפים מוכנים להישבע שאקונומיקה היא החיים עצמם.
שרי מתחילה את הניקיונות תמיד מסדר וארגון: "ניקיון יסודי צריך להתחיל מסידור הארונות ולבדוק מה יהיה שמיש בעונה הקרובה. בגד יומיומי שלא לבשנו יותר משנה - עדיף להעביר הלאה. כנ"ל נעליים.
"חשוב לי להגדיר מראש זמן עבודה על כל ארון, כדי לא להישאב למגירות עם התכשיטים, המכתבים והתמונות. כשהארונות מסודרים התחושה כבר אחרת, ואפשר להמשיך הלאה: לטפס אל הארון הגבוה במטבח, ולא לוותר על ניקוי המזגנים. אפשר לנקות אותם בעזרת איש מקצוע או עם תרסיסים שקיימים בשוק, העיקר לפרק ולשטוף טוב, כי זה האוויר שאנחנו נושמים. את מתקני המים כדאי לנקות מאבנית עם חומץ או לימון. חשוב לנקות עם חומר חיטוי את השקעים ומפסקי החשמל, ובעיקר את ידית הכניסה לבית, ידית הדלת בשירותים ולחצן הניאגרה.
"הטיפולים הכימותרפיים לא הוכיחו את עצמם במקרה שלי ועכשיו בחרתי בטיפול בדרך טבעית, שחייב לעבוד. אני מקווה שבפסח הבא אוכל לעשות הכל בעצמי".
הטיפים של שרי:
לפני שצובעים את הקירות כדאי לנגב כתמים עם סמרטוט טבול בחומץ או אקונומיקה.
כדאי לנגב את המקלחונים אחרי כל שימוש למניעת הצטברות של אבנית.
אל תחששו לפרק את הסוקל במטבחים החדשים, החלק האוטם את הרווח בין הארון לרצפה. מצטבר שם לכלוך שאפשר לנקות עם מגב.
7 צפייה בגלריה
לי טוראל. “אני יודעת שאני קונטרול פריק”
לי טוראל. “אני יודעת שאני קונטרול פריק”
לי טוראל. “אני יודעת שאני קונטרול פריק”
( צילום: נחום סגל)

מתעוררת עם האיי–רובוט

לי טוראל (42) מקריית אתא, אמא לשתיים, בעלת מכון יופי וספורט תרפיה
“כילדה חלק גדול ממטלות הבית היו עליי, והיום כשההורים שלי באים לביקור הם רואים את התוצאות”, אומרת לי טוראל, שמגדירה את ביתה כ"מוזיאון שחיים בו".
“כל החיים בבית הוריי סבבו סביב ניקיונות. גדלתי עם אבא איש צבא ועם אמא שעבדה נון סטופ, ולכולנו היו תפקידים מאוד ברורים בבית. כבת בכורה רוב מטלות הניקיון היו עליי ובכל יום כשחזרתי מבית הספר לקחתי פיקוד. מגיל שמונה ניקיתי וארגנתי את הבית ואפיתי עוגות ועוגיות.
אהבתי את זה אז ואני אוהבת את זה היום, את האנרגיה שזה נותן לי ואת העובדה שעבודות הניקיון הן סוג של ספורט שאין יותר מדי מה לחשוב במהלכו. כשהילדות היו קטנות היו בבית חוקים מאוד ברורים: במטבח אוכלים, בחדרי השינה ישנים, ובסלון רואים טלוויזיה ומקסימום אוכלים מעדן חלב.
"הילדות גדלו והחוקים קצת השתנו, אבל גם היום קשה לי אם הניקיון יורד לטמיון. האורחים שלי משאירים את הנעליים בחוץ ומקבלים נעליים כמו בספא, שאני קונה באיקאה. הניקיון הוא גם הסיבה לכך שאני ממעטת לארח בתוך הבית ומארחת בעיקר בגינה. החתול הבריטי שלי מקבל סירוק פעמיים ביום ורחיצה טובה לפחות פעם בחודש. אני אוהבת גם כביסה וגינון, ובכלל אוהבת להיות עסוקה בעשייה בלתי פוסקת, שלא משאירה מקום למחשבות לא טובות”.
טוראל, בעלת מכון “לי קוסמטיקס”, מבלה שעות רבות בעסק שלה. כשתוהים איך זה משתלב עם קדחת הניקיונות התמידית, היא משיבה בטבעיות: “בלי שום בעיה. בכל בוקר בשבע מעיר אותי האיי־רובוט שמתחיל לעבוד בקומה התחתונה, ואני מתחילה לנקות את הקומה העליונה.
"אני שואבת אבק, מסדרת ומותחת את המיטות, מאווררת, מרססת ספריי של תינוקות. גם המקלחת והשירותים זוכים לניקוי יומיומי. פעם בשבוע אני מנקה את הקומה העליונה, כולל חלונות, ופעם בשבוע את הקומה למטה, כולל הגינות. בכל ערב כשאני חוזרת מהעבודה אני מעבירה סמרטוט על כל הבית”.
יש לך עוזרת?
"אין לי עזרה כי אני סומכת רק על עצמי בניקיונות, ואפילו שיפוץ עשיתי לבד. כשהתחלתי להשתתף בטריאתלון וב’איש הברזל’ וראיתי את כמות הפציעות בקרב ספורטאים, החלטתי ללמוד גם שיקום פציעות ספורט, דיקור סיני והידרותרפיה. אני מודעת לכך שאני קונטרול פריק ופרפקציוניסטית, גם בבית וגם בעבודה".
7 צפייה בגלריה
לי טוראל. "עבודות הניקיון הן סוג של ספורט שאין יותר מדי מה לחשוב במהלכו"
לי טוראל. "עבודות הניקיון הן סוג של ספורט שאין יותר מדי מה לחשוב במהלכו"
לי טוראל. "עבודות הניקיון הן סוג של ספורט שאין יותר מדי מה לחשוב במהלכו"
( צילום: נחום סגל)
הטיפים של לי:
כדאי לשטוף רצפה עם סנו אוקסיג'ן לבגדים. החומר המלבין מחליף את הכלור, משאיר ריח נהדר ועל הדרך מכבס את הסמרטוט.
הורדת כתמים מבגדים - רק עם מסיר השומנים סנט מוריץ. הוא מעלים כל כתם מכל בגד.
פטנט מוצלח מ"עלי אקספרס": מגבת מיוחדת שמונחת על השיש, מתחברת לברז ומונעת נזילות וטיפות מים על ידית הברז ועל השיש.
7 צפייה בגלריה
סיגל לוי–כהן. "אני מכורה לריחות נקיים של חומרי ניקוי"
סיגל לוי–כהן. "אני מכורה לריחות נקיים של חומרי ניקוי"
סיגל לוי–כהן. "אני מכורה לריחות נקיים של חומרי ניקוי"
( צילום: קובי קואנקס)

העוזרת מנקה על נקי

סיגל כהן–לוי (55), מראשון לציון, אמא לשתיים
חודשים ארוכים חיפשה סיגל כהן־לוי כיסויים חד־פעמיים לנעלי האורחים המגיעים לביתה, וכשרכשה אותם השתנו חייה. "לאחרונה אבזרתי את הבית בשטיחים יוקרתיים ועקבות נעליים הפכו לבעיה אמיתית. פעם לקח לי שעות לנקות מזכרת 'ריחנית' שאורח השאיר על השטיח, ומאז אני מבקשת מכל מי שנכנס אליי הביתה להשתמש בכיסויי הנעליים", היא מספרת.
"בני הבית מתורגלים וחולצים נעליים בכניסה, ולחברים מוצעות שלוש אפשרויות: לנעול נעלי בית חד־פעמיות, להיכנס הביתה בגרביים בלבד, או להשתמש בכיסוי הנעליים. הצלחתי גם למצוא כיסויים מבד לשימוש חוזר. אבל האויבים הגדולים ביותר של אוהבי ניקיון כמוני הם בעלי המקצוע שבאים הביתה. אני תמיד מוצאת את עצמי מנקה אחריהם, מוחקת עקבות נעליים וטביעות אצבעות. כיסויי הנעליים פותרים חלק גדול מהבעיה".
תגידי, נשארו לך חברים?
"ההיפך, ככה מאוד נעים. הבית שלי לא חדש ולא נראה כמו מוזיאון, אבל הוא מאובזר יפה, מאוד נקי, הכל מונח במקום וכיף לבוא".
הבית של כהן־לוי מבהיק מניקיון. חפצי אמנות ונוי שנבחרו בקפידה ניצבים בכל פינה, הברזים זוכים לניגוב קבוע משאריות מים לאחר כל שימוש ונוצצים למרחוק. בפח האשפה שלה יש חלוקה פנימית לפסולת אורגנית, נייר ואריזות ממוחזרות. זכוכית ופלסטיק למיחזור מופרדים. ובמרכז המטבח מונח שטיח ארוג ואיכותי.
זה לא מסבך את החיים?
"כשאני מבשלת אני מגלגלת את השטיח, ובאופן כללי אני נזהרת. תמיד צוחקים עליי שגם בטיגון שניצלים אין אצלי התזת שמן או לכלוך. הסוד הוא בארגון הנכון, וכך נשמרים גם הסדר וגם הניקיון, וזה תופס בכל תחומי החיים: אני עורכת קניות כך שלעולם לא אזרוק אוכל, כשאני אורזת מזוודה אפשר למצוא בה כל דבר בקלות.
"סדר וניקיון תמיד היו צדדים חזקים אצלי, ונסיבות החיים גרמו לי לגדל את שתי בנותיי לבד, כך שיכולתי להתרכז גם בטיפוח הבית. כל דבר חוזר למקומו, בלי להתעצל, ומה שכבר אין לו מקום אני מוסרת הלאה. זה כבר טבוע בי ובגלל שכל המשימות מוטלות עליי אני מוכרחה להיות מאורגנת, וקל לי ככה".
ויש גם עוזרת?
"יש. היא מגיעה פעם בחודש ומנקה על נקי. אני מנגבת את סוליות הנעליים לפני שאני מחזירה אותן למקום, ומכורה לריחות נקיים של חומרי ניקוי ומרככי כביסה. אני מכבסת בקפדנות, לא מפעילה תוכנית עם סחיטה אוטומטית והולכת, אלא שולפת מהמכונה את הפריטים העדינים ורק אז מפעילה סיבוב נוסף של סחיטה. אני מומחית בהורדת כתמים ומייבשת בגדים על קולבים, וכך גם כמעט ולא צריך לגהץ אותם. זו דרך החיים שלי".
ואיך את מתארגנת לפסח?
"בפסח, כמו בכל השנה, ממילא הכל מבריק".
7 צפייה בגלריה
סיגל לוי-כהן. "תמסרו דברים שאינם בשימוש. זה משאיר מקום לכניסת אנרגיה טובה"
סיגל לוי-כהן. "תמסרו דברים שאינם בשימוש. זה משאיר מקום לכניסת אנרגיה טובה"
סיגל לוי-כהן. "תמסרו דברים שאינם בשימוש. זה משאיר מקום לכניסת אנרגיה טובה"
( צילום: קובי קואנקס)
הטיפים של סיגל:
סבון כלים פיירי מתפקד כמסיר כתמים מעולה. מורחים על הכתם לפני ההכנסה למכונה.
לא כדאי לצבור פרויקטים של ניקוי, קל יותר כשמנקים באופן שוטף.
תמסרו דברים שאינם בשימוש. זה משאיר מקום לכניסת אנרגיה טובה.
7 צפייה בגלריה
אפי טל. “מזיז את המקרר לפחות פעמיים בשבוע”
אפי טל. “מזיז את המקרר לפחות פעמיים בשבוע”
אפי טל. “מזיז את המקרר לפחות פעמיים בשבוע”
( צילום: יריב כץ)

בבוקר עוד לפני הקפה, אני שואב אבק”

אפי טל (33) מראשון לציון, עיתונאי ספורט, בזוגיות
“יש הרבה גברים חולי ניקיון”, אומר אפי טל, “אבל לא רבים יודו בתכונה שנתפסת בחברה כמשהו נשי. בשנים האחרונות יותר גברים מדברים על כך שהם אלה שיוזמים פעולות ניקיון, ופחות מתחבאים מאחורי נשותיהם. אצלי סיפור הניקיון מתחיל מאמא ומסבתא שלי, שתיהן חולות ניקיון ברמה שנכנסים לבתים שלהן ואומרים ‘וואו’. אצל אמי יש מקרר, מכונת כביסה ומייבש כביסה בני שלושה עשורים, שבגלל התחזוקה הטובה והניקיון פשוט לא מתקלקלים.
"כמי שגדל עם אמא עקרת בית אני רגיל לשני מצבים: ניקיון או בישול. אני בשלן לא משהו, לכן החלטתי להתמקד בניקיון”, הוא צוחק. “יש לי בבית ארון עם חמישה מדפים עמוקים מלאים בחומרי ניקוי. אני יודע איפה משתלם לקנות מה, ואין קנייה שאני לא חוזר ממנה עם חומרי ניקוי, אפילו אם לא ממש צריך.
"יש חומרי ניקוי שאין להם תחליף אבל יש רבים שיש להם מתחרים, ואני בודק ומנסה כל פעם חדשים. בבוקר, עוד לפני הקפה, אני עובר על הבית עם מטאטא ועם שואב אבק, מנקה את השירותים ובודק מה מצב הניקיון של התנור, המיקרוגל והמקרר. בכל ערב אני עושה שטיפה טובה עם אקונומיקה וריצפז. הסלון שלי מרופד בשחור, זה הסיוט הגדול ביותר של כל חולה ניקיון, ואני שואב אותו בכל יום. אני גם מזיז את המקרר לפחות פעמיים בשבוע”.
נראה שלא נשארו לך עבודות ניקיון לפסח.
“בואו נודה, פסח הוא סיבה למסיבה עבור חולי הניקיון, שהבית שלהם ממילא תמיד נקי. זה רק להרגשה של החג, כי תכל'ס ההבדל הוא בין ניקיון של 99 אחוז ל־100 אחוז. בת הזוג שלי יכולה לנקות את הבית אם היא רוצה, אבל היא לא ממש צריכה. היא אומרת שאני חולה ניקיון ואני מכיר בזה.
“גם בלי קשר לפסח אני מוציא בכל שבועיים את כל הבגדים מהארון, מנגב את המדפים ומסדר בחזרה לפי עונות וצבעים. אפילו הג’ינסים מסודרים בהירים לחוד וכהים לחוד. ואם חלק מהבגדים היו מונחים זמן מה בארון, אני מכבס אותם כדי שיריחו טוב”.
הטיפים של אפי
משחת שיניים קולגייט מעולה להברקת נירוסטה וברזים. מורחים שכבה דקה, מחכים חמש דקות ומנגבים עם מגבון לח. הפטנט עובד מצוין גם על פנסי הרכב, וחוסך 200 שקל על הברקה.
טיפ שלמדתי מאמא שלי: לקשור סמרטוט בד על ידית המקרר, כדי למנוע טביעות אצבעות על הדלת.
תמיד לנסות חומר ניקוי חדש על נקודה קטנה, ולא לשפוך כמויות במקומות שלא ברור איך יגיבו. הרסתי כיריים כששפכתי עליהם חומר שהתברר כחזק מדי. זה משהו שעובר בראש לכל חולה ניקיון, אבל תמיד כדאי להתאפק רגע ולא להתחרט אחר כך.