"עיר חייבים לנהל כמו עסק", זה המוטו שמנחה את יקי ודמני, 68, חבר מועצת העיר רעננה ויו"ר ועדת הכספים בעירייה שפרש לאחרונה מהקואליציה עקב "התנהלות לא ראויה" של ראש העיריה, כהגדרתו.
2 צפייה בגלריה
יקי ודמני. יש להוריד את הארנונה
יקי ודמני. יש להוריד את הארנונה
יקי ודמני. יש להוריד את הארנונה
(צילום: יח"צ)
ודמני, רואה במוטו הנזכר לעיל אותו שאל מראש העירייה המיתולוגי של ניו יורק רודולף ג'וליאני, את חזות הכול במגזר הציבורי הפוליטי. הוא דווקא בא בידיים נקיות לקואליציה של ראש העירייה חיים ברוידא. כזכור, ודמני התמודד בבחירות לראשות העיר בראשות סיעת "רעננה מכל הלב" כשל בסיבוב הראשון, הכניס שני מנדטים וחבר לקראת הסיבוב השני למי שהיום מכהן כח"כ איתן גינצבורג. החבירה לברוידא לא הייתה קלה לשניהם, אבל נראה לפחות בשנה הראשונה שהם מתנהלים יד ביד ובשיתוף פעולה מלא.
"החלטתי אחרי 30 שנה של ניהול חברות מהמובילות במשק לסגור מעגל ולחזור ולתת את כל הניסיון שצברתי למגזר הציבורי אותו שירתי עד גיל 40 לערך", הוא מסביר, "המודל שלי הינו רודולף ג'וליאני ראש העיר אולי הטוב ביותר במאה השנים האחרונות. הוא הדגיש תמיד ש'עיר חייבים לנהל כמו עסק' ולמי שאין את ההבנה הזו יישאר פוליטיקאי ולא ראש עיר שיטביע את חותמו על העיר ותושביה לשנים רבות".
וחיים ברוידא לא עושה את זה?
"אין זה סוד שידידי עופר בן דור שהיה משנה לראש העיר והביא איתו רקע ניהולי עשיר עזב את תפקידו אחרי מספר ימים. גם אני שהתמניתי אחריו כמשנה לראש העיר סיימתי מהר מאד וביוזמתי את התפקיד והתואר משום שהגעתי למסקנה שתהליכי הניהול שמוביל ראש העיר אינם מקובלים עלי בלשון המעטה. אבל הוא נבחר וזו אולי זכותו כמו שחובתי לוותר על כיבודים ותארים ולא להישאר במקום שמתנהל בצורה עקומה".
אין עוד חברי מועצה, עובדי עירייה שיכולים לסייע לו?
"היום בקואליציה 12 חברים מתוך 19. אני מכבד ומוקיר כל אחת ואחד. אבל, לכל אחד יש את מסלול החיים שלו והניסיון שצבר. לי לא ידוע על מי מהם שהובילו חברות ענק דרך משברים עם אלפי עובדים, משפחות, ספקים ולקוחות. אף אחד מהם לא בא לבקש עצה איך להתנהל וככה זה נראה. פוליטיקאי חושב בראש ובראשונה מה יגידו עליו אם יבקש עצה ולא בהקשר של טובת העיר".
מה הפריע לך במיוחד בניהול משבר הקורונה נניח?
"שראש העיר 'נלחם' ברשויות שלא ישייכו את בית האבות 'עמל בשרון' לרעננה במניין הנדבקים. פשוט התביישתי".
לאחרונה חיווית את דעתך בהקשר זה, ודרשת כי ראש העיר צריך לתת הנחה בארנונה. זה שינוי עמדה שלך עד כמה שזכור לי.
"התשובה הגם שהיא קצת ארוכה מאד פשוטה: כל מקבל החלטות זוטר יודע שחובה עליו לבחון כל הרף את מצבו לאחר קבלת ההחלטה ביחס למפת האיומים בעולם הביטחוני ומפת התחרות בעולם העסקי. רק אוויל לא ישנה החלטה במצב בו השתנו התנאים לפי פורמט מוכר של 'ניהול לפי אילוצים'. אכן בינואר 2019 הייתי בין התומכים בהעלאת שעורי הארנונה בעיר רעננה ומה קרה מאז במדינת ישראל , כולל ברעננה:
· אנחנו היום במאי 2020 , כ 17 חודשים מההחלטה הקודמת.
· צריך להיות אטום כדי שלא להבין שהעולם השתנה ומה שהיה לא יהיה לפחות בטווח הקצר.
· שיעור האבטלה טיפס לנקודת שיא שלא הייתה מעולם.
· באפריל "השחור" מספר מקומות העבודה שלא שילמו כלל לעובדים גדל פי 3.
· הפגיעה בתעסוקה תבוא לידי ביטוי במלוא חומרתה בתלושי השכר של החודשים הקרובים.
· מעסיקים מנצלים את המצב ולא יחזירו לעבודה חלק מהנמצאים היום בחל"ת
· היקף הקניות בעסקים שונים ( למעט מזון) ירד בעשרות אחוזים ומצד שני מה קרה מאז ינואר 2019 בעיריית רעננה?
1. רמת ההוצאות של העירייה גדלה בעשרות מיליוני שקלים.
2. מנהלים בכירים עם זיכרון ארגוני גורשו
3. הציפייה שתוכנית התייעלות מעמיקה תקזז את הצורך בעליות שעורי הארנונה התבדתה".
רגע, רגע. יש עליה בהוצאות השכר, מאיפה זה נובע?
"התשובה לי מאד ברורה. הכול מתחיל ונגמר בניהול".
במילים אחרות לולא העלייה בשכר ובהוצאות אחרות ניתן היה אולי לקבל את הצעתך?
כון מאד. אבל גם היום עדיין לא מאוחר, רק אם יסכימו לקבל עצות וללמוד מניסיונם של אחרים כמו שאני כל חיי למדתי".
2 צפייה בגלריה
חיים ברוידא. "צו השעה"
חיים ברוידא. "צו השעה"
חיים ברוידא. "לא מתייעץ"
(צילום: דוברות העירייה)
אז מה לדעתך יקרה?
"אנסה להוביל עם חברות וחברי מועצה אחרים שמבינים את צו השעה את ההחלטה לבטל ולו חלקית את ההתייקרויות שהיו בשנים 2019-2020 וגם ננסה למנוע עליות נוספות , תחת מהלכי התייעלות מחויבי מציאות. כשליח ציבור איני יכול לעבור לסדר היום ולהשלים עם מצב שבו הנטל נופל רק על התושבים, כאשר רמת ההוצאות של העירייה רק עולה.
"ההחלטה לתמוך במהלך שישנה את מאזן הנטל בין התושבים להוצאות העירייה הייתה מחויבת ואני גאה בהחלטה זו. רק מי שניהל בחייו משברים ועבר אותם יחסית בהצלחה יכול להבין מדוע צריך לשנות החלטות על ציר הזמן ועד כמה זה לא קל. מדובר בצעד ערכי שבו העירייה חייבת להיות קשובה ולקלוט שינויים סביבתיים ומצוקה של תושבים ואין לו כל קשר וחצי קשר להשתייכותי למחנה כזה או אחר במועצת העיר".
"ברוידא זכה לשבחים על תפקודו"
מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "ראש העיר חיים ברוידא ניהל במהלך למעלה מחודשיים מערך עירוני מורכב ומאתגר במשבר הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל ושידע העולם מזה עשרות שנים. ראש העיר גיבש צוות ייעודי להתמודדות עם המשבר שכלל את שלושת סגניו, חברי מועצה, הנהלת העירייה, קב״ט העירייה מנהלי אגפים רלבנטיים, ופיקוד העורף. צוות זה בהובלת ראש העיר קיים ישיבות הערכת מצב על בסיס יומי ולעיתים אף פעמיים ביום, תוך התייעצות, בחינת ההנחיות ושיתוף פעולה מלא, התקבלו ההחלטות.
"ראש העיר זכה לשבחים רבים על תיפקודו וניהול העיר בשעת משבר מכלל הגורמים המקצועיים: משרדי ממשלה, מרכז שלטון מקומי, פיקוד העורף, וראשי רשויות אשר אימצו החלטות שהתקבלו ברעננה ליישום בערים שלהם. כל זאת תוך ניהול תקציב אחראי ומחושב והתאמות תקציביות לאור צרכי השעה. הנהגת העיר הנוכחית וחברי הקואליציה, מקבלים החלטות מתוך אחריות ציבורית ובהיוועצות עם בעלי סמכה בעולם הכלכלי, ולראייה, חברת דירוג האשראי S&p מהמובילות בעולם הפיננסי, פרסמה לאחרונה כי החליטה להותיר לעיריית רעננה את דירוג האשראי הגבוה ביותר בסקאלה AAA (טריפל אי).
"במהלך תקופת המשבר דאג ראש העיר לתת מענה לכל פלחי האוכלוסייה בעיר: נפתח קו סיוע ייעודי שנתן מענה למבודדי בית ואוכלוסיית הקשישים, בסיוע מערך מתנדבים שפעל בצורה מעוררת השראה, חולקו אלפי מנות חמות וסלי מזון לנזקקים, ניתן סיוע בקניית תרופות ומצרכי מזון, וניתן מענה לכל צורך. באמצעות אגף התרבות נערכו אלפי שיחות טלפון לאוכלוסיית הגיל השלישי ונשמר קשר רציף עמם. אלפי תלמידים השתתפו כל יום במערכת שיעורים מקוונת והמשיכו בתכנית הלימודים באמצעות למידה מרחוק. מאות מחשבים חולקו למשפחות שנזקקו כדי לאפשר הזדמנות שווה לכל ילד, והעירייה אפשרה לתושבים זכאים לרכוש מחשבים במחירים מוזלים. התקיימו חוגים ופעילויות באמצעים דיגיטליים כמו גם פעילויות בידור לתושבי העיר בערוץ העידוד וברחבי העיר. גובשה חבילת סיוע רחבה לעסקים כדי לסייע להם בימים קשים אלו, ובעקבות המאבק של ראש העיר יחד עם ראשי רשויות נוספים אישרה הממשלה הרחבת הפטור מארנונה ל 3 חודשים. פארק רעננה נפתח בשעות נפרדות למען אוכלוסיית הגיל השלישי והתקיימו בו פעילויות בידור ותנועה עבורם. זאת ועוד עשרות פעילויות ומהלכים שהוביל ראש העיר בתקופה זו. כפי שניתן לראות, מנהיג נמדד במעשים ולא בדיבורים".