תביעה ייצוגית בגין גביית אגרת חניה שלא כדין על סך 1.7 מיליון שקלים הוגשה בשבוע שעבר נגד עיריות רעננה ורמת השרון. התובעים ביקשו לחייב את העיריות להשיב לציבור סכומי אגרת חניה שנגבו לטענתם שלא כדין.
1 צפייה בגלריה
תווי חניה דיגיטלים
תווי חניה דיגיטלים
גבו יותר מן המותר
(צילום המחשה: הרצל יוסף)
קראו גם >>>>
התובעים, תושבי חוץ, החנו את רכבם בשטח שיפוטן של הנתבעות, ובעד החניה שילמו באמצעות היישומון פנגו או סלופארק. לטענתם, העיריות גובות בגין חניה בשטח שיפוטן סך של 6.30 שקלים לכל שעת חניה במקום 6.20 שקלים.
בכתב התביעה שהוגש בבית המשפט לענייניים מנהליים במחוזי חיפה נטען, כי כל אחת מן הנתבעות קבעה במסגרת חוק העזר העירוני תשלום בעד חניה בשטח שיפוטה בתעריף שעתי, כאשר גובה תשלום האגרה מותאם לסכום המקסימאלי המותר בהתאם להוראות תקנות התעבורה. כן נטען, כי נכון לשנת 2021 התעריף המקסימלי המותר לגביה עומד על סך של 6,20 שקלים לשעה, בעוד שהנתבעות גובות מציבור החונים סך של 6,30 שקלים, קרי בכל תשלום של שעת חניה גובה כל אחת מן הנתבעות 10 אגורות יותר.
באחד המקרים חנה אחד התובעים בסוף אוגוסט 21' ברעננה למשך שעתיים ועשרים דקות. לטענתו, שילם 15.23 שקלים. קרי 6,30 שקלים לכל שעת חניה. במקרה אחר חנה תובע נוסף ברמת השרון למשך שעה. בגין כך שילם 6.30 שקלים.
התובעים טענו באמצעות עו"ד שחר ארביב, כי הנתבעות פעלו שלא כדין תוך שהן מפרות את הוראות הפקודה וחוקי העזר ומתעשרות על חשבון ציבור הנהגים אשר נאלצים להחנות את רכבם בשטח שיפוטן. "אומנם למקרא ראשוני נדמה כי לא מדובר בסכום גבוה במיוחד, אך כפי שעולה מבדיקה סך כל הסכומים שנגבים מהציבור בעד כל שעת החניה מגיע לכדי 1.8 מיליון שקלים לתקופה של תשעה חודשים בלבד".
התובעים ביקשו מבית המשפט לקבוע כי הנתבעות הפרו את הוראות הדין וגבו אגרת חניה שלא כדין ולחייבן לחדול מכך.
מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה והעירייה תגיב כמקובת בבית המשפט".
מעיריית רמת השרון נמסר: "לאחר בדיקה פנימית שערכה העירייה נמצא שהגבייה נעשתה על פי דין ויתרה מכך העירייה רשאית לגבות אף יותר ממה שהיא גובה כעת".