זה כבר עשרים ושלוש שנה ששלום אדרי (78) מרעננה מתפרנס ממכירת פרחים ברחוב ויצמן. בכל סוף שבוע הוא מצליח למכור כשלושים זרים. בסוף השבוע שעבר מכר כשמונים זרים.
2 צפייה בגלריה
שלום אדרי. את הזרים שנותרו תרם לחיילים
שלום אדרי. את הזרים שנותרו תרם לחיילים
שלום אדרי. את הזרים שנותרו תרם לחיילים
(צילום: שחר אדרי)
קראו גם >>>
הכל החל יומיים לפני תחילת הסגר השלישי. אדרי פנה לסגן ראש העירייה ניר קריסטל ושאל אותו אם יוכל להמשיך בעיסוקו גם בימי הסגר. "השבתי לו שהנושא לא בתחום אחריותה של העירייה, ושבכל מקרה לא מדובר בעסק חיוני", אמר קריסטל, הממונה על חזות העיר, הביטחון והתחבורה ."אדרי הודה לי אך ציין שיתקשה להסתדר בלי ההכנסות ממכירת פרחים בתקופת הסגר. כשחזרתי למשרד נותרתי עם הרושם הקשה של המצוקה שביטא וחשתי מין מועקה. מיד שלחתי הודעה לכל קבוצות הווטסאפ שלי, צירפתי את הטלפון של אדרי וביקשתי מהם לעשות מצווה – להזמין מאדרי משלוחי פרחים לשבת, ולהעביר את ההודעה גם לחברים שלהם".
שלום אדרי עלה בתחילת 1947 ממרוקו והוא בן ארבע, ומזה 73 שנים שהוא מתגורר ברעננה. הוא שירת בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים והשתחחר אחרי ארבע שנות קבע בדרגת רס"ר. מאז שחרורו היה נהג טריילר עד שלקה בגבו. מאז עבד בעבודות שונות אך לא צבר פנסיה. כיום הוא חי מקצבת אזרח ותיק וקצבת נכות ממנה הוא מפריש לתשלום שכר הדירה. מזה 52 שנה הוא מתגורר בשכירות בבית צמוד קרקע שקיבל מעמידר ובו גידל את חמשת ילדיו. כיום הוא כבר סב ל-12 נכדים וסבא-רבא לשלושה נינים.
2 צפייה בגלריה
ניר קריסטל
ניר קריסטל
ניר קריסטל
(צילום: אסף פרידמן)
את האישור לרוכלות לצורך מכירת פרחים ברחוב קיבל ב-1997 מסגן ראש העירייה המנוח עוזי כהן ז"ל. "על המסמך כתוב שאין צורך בחידוש האישור", מדגיש אדרי. את זרי הפרחים הוא נוהג לרכוש ממגדלי פרחים בגוש תל מונד, מציב את הזרים סמוך לאחת מתחנות האוטובוס שמול אזור התעשייה ברעננה, ומוכר אותם ברווח קטן ("זרים גדולים שבחנויות עולים 140 שקל, אני מוכר ב-80"). במהלך השנים צבר קהל לקוחות נאמן. לדבריו, יש לקוחות שנותנים לו שטר של 100 ואומרים לו לשמור את העודף.
השבוע, כאמור, הוזמנו ממנו 80 זרים. רובם נשלחו לבתי הלקוחות באמצעות נהגי המוניות שעובדים בחברת המוניות הרעננית של אריק ואלי אדרי, בניו של שלום. גם חבריהם של הבנים ושל הנכד שחר התנדבו לסייע בארגון המשלוחים. התשלום בוצע על ידי הלקוחות רק לאחר קבלת הזר. את הזרים שנותרו בסוף היום, אחרי שסופקו כל ההזמנות, תרם אדרי לחיילים פצועים בבית לוינשטיין.
ומה השבוע? "נקווה שהלקוחות היו מרוצים ויזמינו שוב", אומר אדרי, ומצטט את אחת מהן שכבר התקשרה לסגן ראש העירייה קריסטל כדי לברר אם אפשר להזמין משלוח גם השבוע.