"רעל עשבים מסרטן בסבירות גבוהה, מרוסס בימים אלו ברחובות רעננה על פני המדרכות כמדי שנה לקראת הקיץ. העירייה אינה מתריעה מראש לגבי זמני ומיקומי הריסוסים וסכנותיהם לתושבים". כך טוען תושב העיר אדם ג'קס, שפירסם השבוע יחד עם חבריו בקבוצת "עיר ללא ריסוס", בנימין גילאור ויוחאי שילון, עצומה בדרישה להפסיק לאלתר ולצמיתות את ריסוס העשבים המסרטן על מדרכות העיר. "הרעל מרוסס ליד תושבים, כולל נשים הרות, ילדים ותינוקות, וגם חיות מחמד - השואפים אותו לריאותיהם, באים איתו במגע וסופגים את נזקיו ההרסניים".
1 צפייה בגלריה
ריסוס בשכונת נווה זמר
ריסוס בשכונת נווה זמר
ריסוס בשכונת נווה זמר
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>>
"בשבוע שעבר", סיפר ג'קס, "פועל ריסס על המדרכה הצמודה לקפה־מסעדה בפינת בן גוריון ואחוזה, בעת שאנשים ישבו שם לקפה או לארוחת בוקר. כמו כן ריססו ברחוב היובל, ליד מאכיל חתולים וליד אם שנעמדה שם יחד עם התינוק שלה כדי לצפות בחתולים. מיד התקשרתי לעירייה ולמשרד להגנת הסביבה. כיועץ בריאותי אני לא יכול לשבת בשקט כשמרעילים משפחות".

"סחרחורות ובחילות"

כבר לפני כארבע שנים היה אדם ג'קס (38), יועץ בריאותי־תזונתי, עד לריסוס עשבייה ליד גדר חטיבת השרון בעת שתלמידים שיחקו בחצר. "אני עצמי נחשפתי לריסוס ולראשונה בחיי נתקפתי בכאבי ראש, סחרחורות ובחילות". לדבריו, התופעות חלפו בתוך יום אך בחשיפה חוזרת החומר עלול להיות מסרטן, "כך גם על פי עדות היצרן עצמו", הוא מדגיש. "
"הרעל מקושר לסרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין, אשר התחלואה והתמותה ממנו בישראל הן מהגבוהות בעולם. הרעל עלול לגרום גם לפגיעה עצבית שתתבטא בחולשה גופנית, ערפול ועצבנות, וגם לפגיעה נשימתית אצל מי שרגיש כגון אסתמטיים, פעוטות ותינוקות".
לדבריו, בעקבות תלונתו העירייה הפסיקה כבר לפני כשנתיים לרסס בתוך מוסדות חינוך ועד למרחק 50 מטר מהגדרות, ובאחרונה מקיימת פיילוט להפסקת ריסוס העשבים בגינות הנוי והמשחקים, בשיתוף פעולה עם היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון, ואולם הריסוס על גבי המדרכות נמשך. "הרעל מרוסס על גבי מדרכות העיר בעקבות תלונות של תושבים על עשבים שצצו בינות לאבנים המשתלבות."חוקיותו של הרעל לשימוש בישראל שנויה במחלוקת, במיוחד בנוגע לריסוסו בתוך המרחב העירוני, בניגוד לשימוש החקלאי שזה ייעודו המקורי. להבדיל מריסוס בשטח חקלאי, שם החומר נספג באדמה, בריסוס על מדרכה החומר לא נספג וממשיך להרעיל במשך מספר שבועות. בנוסף, הרטבת המדרכות בכל בוקר בזרם מים בלחץ מפיצה מחדש את אדי הרעל חזרה לאוויר ולתוך ריאות התושבים".
לדברי ג'קס, "העירייה לכודה בין הפטיש לסדן, מצד אחד רוצה להפסיק הריסוסים אבל אין לה תקציב לפתרון חליפי ומצד שני התושבים ממשיכים להתלונן. אני מנסה לעורר את מודעות התושבים להשלכות הריסוס ולעודד אותם לא להתלונן על כל עשב שמבצבץ, אלא לקרוא לראש העירייה להעדיף פתרון ירוק על פני ריסוסים מרעילים".

"לא בבתי הספר"

מעיריית רעננה נמסר: "הריסוס על עשביית המדרכות מתבצע פעמיים בשנה על ידי קבלן חיצוני מוסמך ונעשה שימוש אך ורק בחומרים המאושרים על ידי משרד החקלאות, וכן מבצעת העירייה ביקורות איכות באופן תכוף כדי לוודא עמידה בכל הנהלים. העירייה פועלת לצמצום השימוש בריסוס ולמעבר לגינון ירוק, העירייה לא מבצעת כלל ריסוס במוסדות החינוך, בפארק רעננה, בגינות שונות ברחבי העיר".
מנהל היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון, אורן תבור: "כל הרשויות במהלך לצמצום הריסוס בשטחים הציבוריים. כל חומרי הריסוס מותרים לשימוש".
המשרד להגנת הסביבה: "אנחנו מעודדים מעבר לגינון בר קיימא בשטחים מיושבים ועירוניים, ללא שימוש בקוטל עשבים, ופועלים בנושא בשיתוף הרשויות המקומיות".
משרד הבריאות: "לאחרונה הוחלט לאסור על השימוש בחומר PARAQUAT, שהוא רעיל מאד. עוד הוחלט לאסור על שימוש קוטלי עשבים מסוימים בתוך ישובים".