דוח מבקר המדינה על מימון הבחירות לשלטון המקומי שנערכו באוקטובר 2018 פורסם בסוף השבוע האחרון ממנו עולה תמונה עגומה.
1 צפייה בגלריה
חיים ברוידא. דוח שלילי
חיים ברוידא. דוח שלילי
חיים ברוידא. דוח שלילי
(צילום: אסף פרידמן)
עיקרי הדוח עוסקים בשלושה סעיפים: עמידה בתקרת ההוצאות, חוקיות התרומות וניהול חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה. ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, נכשל בשני הסעיפים האחרונים מתוך השלושה ולא נמצא זכאי לדוח חיובי: "הסיעה סיימה את מערכת הבחירות בגירעון, ולפי הסבריה הוא יכוסה ממקורות עצמיים של נציגיה. מדובר בתרומה אסורה לפי סעיף 16 לחוק כפי שקבע מבקר המדינה בעבר", נכתב בדוח.
בסוגיית ניהול החשבונות, נכשל ברוידא גם כן - על כך שלא רשם הוצאות והלוואות. בסופו של הדו"ח, קבע המבקר: "בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר שמבקר המדינה שקל בין היתר את ההסברים שניתנו, לרבות בדבר כוונת נציגי הסיעה לכסות את הגירעון שנוצר - המליץ מבקר המדינה, בתוקף סמכותו לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בסכום של 57,704 שקל".
גם סיעתו של סגן ראש העיר, חיים גולדמן, נכשלה בדו"ח על אותם הסעיפים - ועל חוסר התקשרויות בכתב.  לאור הממצאים, על גולדמן הושתה שלילה על סך 10,110 שקלים.
גם כלפי יקי ודמני וסיעתו "רעננה מכל הלב" נרשמו ממצאים קשים. לחובת הסיעה נרשמה אי עמידה בתקרת ההוצאות לאור חריגה של 432,000 מהגבולות הקבועים בחוק (מדובר בחריגה של למעלה מ-30 אחוז),קבלת תרומות אסורות מתאגידים וכוונה לכסות את הגרעון ממקורות עצמאים של נציגיה. לאור כל זאת, המליץ מבקר המדינה, להשית שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בסכום של 28,339 שקל.
הדוח הכספי של סייעתו של ניר קריסטל הוגש באיחור ניכר, ולכן נכתב: "נוכח הגשת הדוח באיחור לא היה אפשר להשלים את בדיקתו בפרק הזמן הקבוע בחוק. מבקר המדינה קבע שמן הצדק לקבל את הדוח הכספי ולהשלים את בדיקתו במועד מאוחר יותר".
למעשה, על פי הדוח, הרשימה הדתית המאוחדת, המורכבת מ"מאמינים ברעננה" בראשות אלי אלוש ומסיעת "הבית היהודי", הינה הרשימה היחידה שעמדה בסעיפי הדוח הכספיים בהצלחה וסיימה בדוח חיובי. הסיעה סיימה את הקמפיין בעודף והחזירה 70,000 שח מכספי התרומות.
טרם פורסמו יתר הרשימות שרצו מטעם מפלגות האם, כמו מר"צ והליכוד.
מעיריית רעננה נמסר: "ראש העיר בחר לממן את קמפיין הבחירות ממקורותיו הפרטיים ולא להסתמך על בעלי הון, כמו גם לשמור על עצמאותו ברשימה א-פוליטית. זאת על אף הצעות של מפלגות ארציות לתמוך בו כלכלית. נסיבות הגרעון הוסברו למבקר המדינה במלואן. כזכור הבחירות ברעננה גלשו לסיבוב שני ולכן נידרש ראש העיר להמשיך להפעיל את המטה המקצועי ואת מערך הפרסום והשיווק שעלותם מאות אלפי שקלים.
"ראש העיר התמודד בסיבוב השני מול ראש עיר מכהן, שנתמך כלכלית על ידי מפלגות ארציות "מפלגת העבודה" ומפלגת "כולנו" בעוד ראש העיר רץ ברשימה עצמאית א-פוליטית והסתמך כאמור על מקורותיו הפרטיים. הסכום העודף שהוגדר על ידי המבקר כגרעון הגיע ממקורותיו הפרטיים של ראש העיר, הוא נדרש להם כדי לנצח את המערכה ומומן מכיסו ולא על ידי גורמים מבחוץ".