מעון נעמ"ת ברעננה יסגור את שעריו בשנה הבאה, וכ-60 ילדי הגיל הרך, רבים מהם ממשפחות קשות יום, ימצאו את עצמם מחוץ לשערי המוסד האהוב.
1 צפייה בגלריה
ההורים מול הגן. פנו לנעמ"ת, ולטענתם "אין קול ואין עונה"
ההורים מול הגן. פנו לנעמ"ת, ולטענתם "אין קול ואין עונה"
ההורים מול הגן. פנו לנעמ"ת, ולטענתם "אין קול ואין עונה"
(צילום: יאיר שגיא)
המעון ממוקם סמוך למרכז הקליטה, וכולל שיעור גבוה של עולים חדשים. בגן 23 מקרי סעד של משפחות הנתמכות על ידי מוסדות רווחה, ועוד משפחות הזכאיות לסבסוד הדרגתי. רבים מההורים עובדים במשך רוב שעות היום, וזקוקים למסגרת תומכת לילדיהם הקטנים, גילאי שלושה חודשים עד שנתיים ותשעה חודשים. "את רואה שם אנשים שנאבקים על היום-יום, המון שעובדים בלנקות בתים מבוקר עד ליל", מספרת אם לילד במעון.
אם לשלושה ילדים, שעלתה ארצה לפני עשור ונתמכת בשירותי הרווחה, מספרת: "מעון פרטי עולה 3,000 שקל בחודש, וזה כמו המשכורת החודשית שלי. גם אני וגם בעלי עובדים כל היום, ולא יהיה מי שיישאר איתו אם יסגרו את המעון".
קרן פורבס, אם לילדה במעון, מספרת על ההתנהלות התמוהה: "בשבוע שעבר קיבלנו הודעה לקונית מהנהלת נעמ"ת, שהחליטו לסגור את המעון החל מהשנה הבאה בגלל הדרישה לשיפוץ. הם אומרים שנדרש שיפוץ בעלות מיליון שקלים, ואנחנו ההורים רואים את המעון ויודעים שהשיפוץ הוא לא עניין אקוטי. צריך לשפץ את החצרות, ויש הודעה מינהלתית של משרד הבריאות לכל המעונות בארץ שצריך לשפץ את המטבח. אז אני לא יודעת למה נטפלו דווקא למעון שלנו". 
ההורים מספרים על צוות יוצא דופן באיכותו שפועל בגן בשנים האחרונות, ושבקרוב ימצא את עצמו מחוסר עבודה. "זה מעון מדהים, הילדה שלי שם יותר משנה והיא פורחת", מספרת קרן.
"בשנה שעברה אמרו לנו שיש תקציב קבוע לבניית חצר. לפני חודש בא מישהו ומדד ובדק את החצר לצורך שיפוץ", מספרת חן גורודנציק. "לפני פחות משנה שיפצו את כיתת הפעוטות בלי לסגור כלל את המבנה, והוא עבר ביקורת בהצלחה ונפתח. אז איך עכשיו אומרים שהגן במצב רעוע?". 
ההורים חסרי האונים הופנו על ידי הנהלת נעמ"ת למעון השני בעיר, הממוקם ברחוב רבוצקי. אלא שהוא מלא. "קודם כול דואגים לאנשי העשירים, המשלמים, שגרים בווילות באזור רבוצקי. במעון שלנו יש המון ילדים ממשפחות מאותגרות, חלקם עולים חדשים, חלקם אריתראים, שמגיעים כל יום באופניים. איך הם מצפים שהם יגיעו למעונות בצד השני של העיר?".
האם מפנה אצבע מאשימה כלפי המנכ"לית החדשה של נעמ"ת שלדבריה נכנסה לתפקיד ומעוניינת לצמצם את הגירעון. "לא חוסכים על חשבון חלשים. שלחנו מכתבים לארגון נעמ"ת, ואין קול ואין עונה".
ממידע שהגיע ל"ידיעות השרון" עולה, כי ארגון נעמת לא פנה לעיריית רעננה לצורך מציאת פתרון לילדי הגן במבנה חלופי. הסגירה תפסה את עיריית רעננה בהפתעה מוחלטת, וכעת נדרשת העירייה למצוא פתרון לכ-60 ילדים, מתוכם מקרי רווחה רבים. עוד נודע כי נעמת סירבו להצעת ראש העיר לספק עבורם מבנה חלופי עד סיום השיפוצים. נעמת מתוקצבת על ידי ההורים ומשרד הרווחה, והמבנה שבאופסטרלנד 10 הוא בבעלות פרטית שלהם.

תגובות

מנעמ"ת נמסר: "לצערנו המבנה בו שוכן המעון אינו תואם את הפרוגרמה של משרד העבודה והרווחה אליו אנו כפופים ואת הדרישות החדשות של משרד הבריאות. בכדי להתאים את המעון לדרישות יידרש שיפוץ מקיף וממושך בעלות של כמיליון שקלים. אין מדובר בעבודה שניתן לבצעה תוך כדי הפעלת המעון וכן טרם נמצאו המקורות התקציביים למימון השיפוץ. לפיכך נאלצנו להודיע על אי פתיחת הרישום לשנת הלימודים הבאה. נשמח להכווין את ההורים למעונות נעמת אחרים בעיר".
המעון הנוסף מלא עד אפס מקום.
"תפני לעירייה בעניין זה".
נודע שהעירייה הציעה לכם פתרון.
"למיטב הבנתי לא הוצע לנעמת כל פתרון. מחר, יום ה, תתקיים פגישה עם מנכ״ל העירייה ונקווה כי העירייה תיתן מענה הן למבנה חלופי והן להשתתפות במימון עלות השיפוץ המתחייב מדרישות הרגולטור".
מהעירייה נמסר: "ראש העיר חיים ברוידא והעירייה תומכים וימשיכו לתמוך בהורים ובמאבקם נגד סגירת המעון. מדובר במסגרת חינוכית המסובסדת מכספי מדינה ונותנת מענה לעשרות משפחות בעיר, ואין הצדקה בהחלטה על סגירת שעריה".
ממשרד הרווחה נמסר: "לא נתנו כל הוראה לסגור את המעון".