עיריית רעננה מקדמת תיקון שנוי במחלוקת לחוק העזר למניעת רעש: לפני מספר ימים הופץ לחברי מועצת העיר רעננה נוסח מוצע לתיקון חוק העזר העירוני למניעת רעש, שנועד להעניק לראש העיר חיים ברוידא סמכויות נרחבות לאישור עבודות רועשות במשך כל שעות הלילה, ואף בסופי שבוע, בשבתות ובחגים. התיקון מגיע על רקע תביעה ייצוגית שהוגשה ע"י עו"ד טל רובינוב, תושב העיר, נגד העירייה באפריל 2023 בה נטען כי בוצעו מאות הפרות של החוק הקיים תוך גרימת נזקים ממשיים לתושבי העיר.
2 צפייה בגלריה
עבודות לילה
עבודות לילה
עבודות לילה
(צילומים: פרטי)
הצעת החוק מעוררת דאגה עמוקה בקרב תושבי רעננה החוששים מהשלכותיה האפשריות על בריאותם ועל איכות חייהם. מחקרים מדעיים רבים שפורסמו על ידי המשרד להגנת הסביבה שמסר אף חוות דעת מומחה כנגד העירייה במסגרת ההליך הייצוגי, מצביעים על הקשר בין חשיפה ממושכת לרעשי לילה לבין הפרעות שינה, עייפות כרונית, לחץ דם גבוה, ואף פגיעה קוגניטיבית. יתרה מכך, הנזק עלול להיות כפול ומכופל כאשר מדובר באוכלוסיות רגישות כמו ילדים, קשישים וחולים.

קראו גם:

הצעת החוק אף מנוגדת למדיניות המוצהרת של המשרד להגנת הסביבה, הרואה בצמצום זיהום רעש יעד מרכזי. בשנת 1992 הותקנו התקנות הארציות למניעת רעש במטרה להגביר את ההגנה על מנוחת האזרחים. מאז, לא הוענקו עוד לראשי ערים סמכויות לאשר עבודות לילה שלא למטרות חירום חיוניות. אם ההצעה תעבור, היא תהווה למעשה נסיגה של שלושה עשורים לאחור בכל הנוגע להתמודדות עם מטרדי רעש עירוניים.

2 צפייה בגלריה
מטרד רעש
מטרד רעש
מטרד רעש
(צילום: canva)

גורמים שונים שבחנו את פרטי הצעת החוק, מעלים תהיות קשות באשר למניעים העומדים מאחוריה ולעיתוי שבו היא מקודמת. לטענתם, קיים חשד שמדובר בניסיון של העירייה ובכיריה "להלבין" התנהלות בעייתית בשנים האחרונות ולהימנע מהשלכות משפטיות אפשריות. הדבר מקבל משנה תוקף לאור העובדה שהצעה דומה כבר הוגשה ונדחתה על ידי מועצת העיר ביוני 2022, אך חרף זאת עבודות הלילה נמשכו תוך הפרת הדין הקיים.
על פי חוק, כדי לאשר את התיקון המוצע, לא די בהסכמת מועצת העיר, אלא נדרש גם אישור מפורש של השר להגנת הסביבה. לאור ההשלכות החמורות הצפויות על הבריאות והרווחה העירונית, קשה להניח שאישור שכזה יוענק. במיוחד כך נוכח החשש שבעקבות רעננה, ינסו גם ערים נוספות לאמץ הסדר חקיקתי דומה הפוגע בתושביהן.
מסקירת נתונים במאגר משרד הפנים עולה כי ברוב היישובים בישראל, לרבות בערים הגדולות בישראל, כמו ירושלים, כפר סבא, ראשון לציון, פתח תקווה ונתניה, לא קיימת כיום בידי ראשי הערים סמכות לאשר עבודות בשעות הלילה וסופי השבוע יזומות שאינן לצורך בטיחותי דחוף, והן מצליחות להתנהל באופן תקין. רק בערים בודדות עם חוקי עזר מיושנים שקדמו לתקנות משנת 1992, כגון תל אביב (חוק מ-1982), באר שבע (1991) וחיפה (1984) עדיין מוקנית לראש העיר סמכות מסוימת בהקשר זה. יצוין כי אפילו בחיפה, מקודמת בימים אלו הצעה לבטל את הסמכות האמורה ולהתאים את חוק העזר העירוני לסטנדרטים המחמירים יותר של ימינו.
במקביל להצעת החוק השנויה במחלוקת, ממשיכה להתנהל בבית המשפט המחוזי בלוד ההליך הייצוגי נגד עיריית רעננה בפני השופטת מיכל נד"ב (ת"צ 23826-04-23) בגין טענות להפרת הדין הקיים. במסגרת ההליך, הוגשה לאחרונה בקשה בה יידרש בית המשפט להכריע האם לזמן את ראש העיר, מהנדס העיר והיועצת המשפטית של העירייה על מנת להיחקר בבית המשפט בנוגע לתהליך מתן האישורים הבעייתיים לעבודות הלילה.
מהעירייה נמסר:"השמירה על רווחת התושבים ואיכות חייהם היא ערך מרכזי. עיריית רעננה פועלת לצמצום מפגעי רעש בעיר, אך ישנם אילוצים שטובת כלל הציבור, לרבות בטיחות בני אדם מחייבת עבודות ליליות. כגון צביעת מעברי חציה, תמרורי תנועה, כחול לבן, אדום לבן, סלילת כבישים ועבודות בעלות אופי שקיומן בשעות היום מסכן את ציבור הולכי הרגל, הנהגים, ילדים, וגם יוצר עומסי תנועה מיותרים. כך נוהגות רשויות רבות בארץ ובעולם.
"כשנה לפני הגשת התביעה הייצוגית, עיריית רעננה הגישה לאישור מועצת העיר בהרכבה הקודם, בקשה לתיקון חוק העזר העירוני במטרה לתת מענה לצורך הציבורי לביצוע עבודות נדרשות גם בשעות הערב והלילה. משלא אושר בעבר התיקון במסגרת מועצה לעומתית, הבקשה תועלה לישיבת מועצת העיר הקרובה. התיקון כולל נוהלי עבודה סדורים לביצוע עבודות ליליות במתווה מאוזן ומידתי ובפיקוח מנגנון פיקוח עירוני של גורמי המקצוע".