איך מגיע החדר המקורי של המשורר נתן יונתן דווקא לבית יד לבנים ברעננה? חבר מועצת העיר, ומי שהיה ממלא מקום ראש עיריית רעננה, ניר קריסטל חשף אמש (מוצ"ש) כיצד הצליחה הנהלת העיר בשיתוף פעולה עם בתו של המשורר, נטע רז, להעביר את החדר המקורי של המשורר האגדי ממחסן לשמירת חפצים לבית יד לבנים ברעננה: "מאחל שנהנה מן המורשת היפהפיה והשירים הרבים שהשאיר לכולנו כנכסי צאן ברזל של הזמר העברי".
1 צפייה בגלריה
חדרו של נתן יונתן ז"ל בבית יד לבנים
חדרו של נתן יונתן ז"ל בבית יד לבנים
חדרו של נתן יונתן ז"ל בבית יד לבנים
(צילומים: פרטי)
קראו גם >>>>
כאמור, אמש (מוצ"ש) גולל קריסטל בפוסט אישי כיצד הגיע החדר של המשורר שהתגורר ביהוד דווקא לרעננה: "לפני שנתיים וחצי, בחודש מרץ שנת 2019, מתקשר אליי גיסי, בעלה של אחותי ומספר לי ששמע בתוכנית הרדיו של יהורם גאון, שחדרו של המשורר נתן יונתן, עדיין מצוי בבית המקורי בו הוא גר ביהוד. בתכנית סיפר יהורם גאון שהוא מנסה לסייע לבתו של נתן יונתן להעביר את החדר המקורי של המשורר למקום ציבורי מכובד, בו יוכל הציבור ליהנות ממורשתו.
"כפריק של הזמר העברי פניתי אל יהורם גאון, וביקשתי ממנו שיעזור לי ליצור קשר עם הבת של נתן יונתן. יהורם נענה בשמחה ושלח לי את הטלפון של נטע רז. נטע היא ביתו של המשורר, מנישואיו לנילי. היא אינה בתו הביולוגית, אך נטע גדלה כבתו מגיל 3, והוא לה אבא לכל דבר. התקשרתי לנטע, הצגתי עצמי כסגן ראש עיריית רעננה וביקשתי להיפגש. נטע, מקסימה באישיותה, שמחה לקבל אותי יחד עם רחל רינשטיין, מנהלת הארכיון העירוני שלנו בביתה שביהוד, הוא הבית המקורי בו חי נתן יונתן. שם סיפרה לנו כי חדר בעל כזה ערך, בעל זיקה כה עמוקה לזמר העברי ולתרבות הישראלית חייב להיות מונצח במקום נגיש לציבור הרחב וזו המטרה שלה.
"התרגשות עצומה אחזה בי וברחל כשנתנה לנו נטע לאחוז בכתבי יד מקוריים של המשורר משנות ה – 40 של המאה הקודמת, לפני כ – 75 שנים ומעלה. בפגישתנו, הסתבר לי מנטע שעיריית פתח-תקוה כבר הכינה מתווה מפורט כדי להעביר את החדר המקורי אליה, אך למרות כל ההכנות הדבר 'נתקע' ולא קרם עור וגידים. לכן, נטע מחפשת מי שיוציא את הדבר מן הכח אל הפועל. לרגע לא היה לי ספק שיש כאן הזדמנות היסטורית ושהחדר חייב לעבור אלינו לרעננה.
וכך, חזרנו לרעננה והצלחנו לשכנע רחל ואני את ראש העיריה, להעביר את החדר המקורי של המשורר אלינו לרעננה כדי שתושבי העיר וילדיה יוכלו ליהנות וללמוד את מורשתו של המשורר. נדרשו עוד שתי פגישות בביתו של המשורר, יחד עם נטע כמובן, עם ראש העירייה ושאר הצוות המקצועי ולאחר מכן בוצעה עבודה יסודית של צוות מקצועי בתחום האוצרות כדי לבחון מה להעביר וכיצד לשמר את החומר. אגב, כתבי יד מקוריים נמצאים ברובם בגנזך המדינה ואנו נהנה מהעתקים, ומהחדר המקורי עם שולחן הכתיבה של המשורר ועוד.
"וכך, בימים אלה, הסתיימה העתקתו של החדר לתוך הלובי של בית יד לבנים, שם מוצב ברוב הוד החדר המקורי של נתן יונתן ומגוון חומרים משיריו שיוצגו לציבור הרחב. מאחל לכולנו, שנהנה מן המורשת היפהפיה והשירים הרבים שהשאיר לכולנו כנכסי צאן ברזל של הזמר העברי".