מאז ה־7 באוקטובר נרתם צוות "פעמוני רוח", המטפל בדרך כלל בנשים ונערות נפגעות טראומה מינית ובילדים ונוער בסיכון בעזרת בעלי חיים, לטפל בבני משפחות של חטופים במתחם העמותה בכפר סבא. "זו התמודדות חדשה בעולמות הטיפול בטראומה ומצריך הערכות טיפולית חדשה", אומרת ד"ר נועם רודיך, מקימת העמותה והמתחם, המיועד לטיפול ושיקום הדדי באנשים המתמודדים עם פוסט טראומה ובבעלי חיים שעברו טראומה. עד היום מטופלות בעמותה שלוש משפחות של חטופים שיקיריהם עדיין בשבי.
2 צפייה בגלריה
אחת המטופלות במתחם
אחת המטופלות במתחם
אחת המטופלות במתחם
(צילום: פרטי)

המפגש וההתמודדות

"מה שחשוב כאן הוא הפגשת הסיפור האנושי והחייתי, מתוך הבנה כי שני הצדדים יודעים מהי התמודדות של להגיע ממקום קשה. כל מה שקורה כאן הוא יוזמה משותפת ובחירה של שני הצדדים. מתוכה נולד קשר טיפולי עבור שני הצדדים", מסבירה ד"ר רודיך.
לדברי ד"ר רודיך (40) תושבת כפר סבא שמרבית משפחתה המורחבת התגוררה בקיבוץ בארי, משפחות החטופים מספרות בעיקר על הטלטלה המאוד גדולה שעברו מאז השבת השחורה. חוסר הוודאות הופך בלתי נסבל, והתחושה היא קשה כאשר שאין על מי לסמוך ועל מי שיעזור להם כשהם לבד. "הורים שואלים אותי מה להסביר לילדים. למה חוטפים מישהו? מתי יחזרו ואיך יחזרו החטופים? קשה למצוא לכך מילים. עולמם של ילדים התהפך לפתע. איך מבוגרים שאמרים לשמור עליהם פתאום נעלמים ונחטפים? מדובר על הורה או על הדמות הקבועה בחיי הילד שפתאום נעלם מחייו. אנחנו מנסים לדמיין מה קורה איתם. גם בעולם הטיפולי זו התמודדות חדשה לכולנו. מה שקשה כאן הוא להתמודד עם חוסר האונים והעדר השליטה על החיים שלנו שמטה את הקרקע מתחת לרגליים", מסבירה ד"ר רודיך ומוסיפה: כולנו, אנשי הטיפול, משפחות, אזרחים, חווים תחושת אובדן של הביטחון ואובדן אמון.

2 צפייה בגלריה
ד''ר נועם רודיך
ד''ר נועם רודיך
ד''ר נועם רודיך
(צילום: נטלי קוסקי)

"קיים משבר אמון בממסד. התקווה הגדולה היא רק הסולידריות והתמיכה ההדדית".כמו שאר המטופלים, גם בני משפחות החטופים מטופלים בנוכחות בעלי החיים שבוחרים בכך בשלב הראשון. הם מגיעים פעמיים בשבוע ולדברי ד"ר רודיך הטיפול הזה יארך זמן רב. "קודם כל מייצרים להם תחושה ואווירה נוחה ובטוחה כי הם זקוקים לביטחון האישי. זה קורה בתמיכתם של בעלי החיים שבוחרים להם שם, ואיתם גם מתחיל קשר. חלק ממשפחות החטופים מקבלים טיפולים באמצעות גופים ציבוריים אחרים או גופי הרווחה, אצלנו הוא טיפול בחירה משותף עם בעל חיים. פה מטופלים מרגישים שותפות גורל עם בעלי החיים הניצולים מהדרום שקלטנו, וכך נוצרת שותפות אמיתית, והזדמנות מרגשת להתחיל תהליך שיקום", אומרת ד"ר רודיך.
בעמותה מציינים כי קשר אמיתי ולא מנצל בין בני אדם ובעלי חיים מאפשר תהליך ריפוי לשני הצדדים. בית המחסה – המרחב החי של העמותה הוא בית לכל בעלי החיים שאומצו למרחב החי במטרה להיטיב את איכות חייהם ורווחתם. כולם אומצו למרחב החי במטרה לקבל שיקום פיזי ונפשי בשל תנאי מחייה לא נאותים: הזנחה, התעללות, העדר טיפול אישי, העדר מרחב מחייה תואם, תזונה לקויה ויחס לא הולם. לכל בעלי החיים מרחב נקי המאפשר לנוע באופן חופשי בין אזור האכלה, אזור המנוחה והאזור של עשיית הצרכים. לכל בעלי-החיים יש זכות למחסה, מקום בטוח ומוגן מתנאי מזג אויר, רעש, מגע והפרעות אחרות.

קראו גם:

"הטראומה מחמירה"

ד"ר רודיך מספרת כי בתקופה האחרונה, ועקב המלחמה והמצב ששורר בארץ, אנו עדים להידרדרות קשה במצבם של המתמודדים עם פוסט טראומה טרם המלחמה - אוכלוסיות שבשל המצב אינן זוכות למענה, ומצבן מחמיר. לדבריה, אחד המקרים הוא נערות שעברו טראומה מינית וטופלו על ידי העמותה שנאלצו לחזור אליהם לקבל טיפול מחדש. "עכשיו אנחנו עובדים עם אוכלוסייה שלמה של נפגעות טראומה מינית שפשוט נשכחו בגלל המצב השורר היום בארץ.
"המלחמה והעדר הביטחון בכללי מעלה להן כל מיני זיכרונות מחדש והטראומה מחמירה את החרדות ומחמירה את הסימפטומים של הפוסט טראומה. בגלל המלחמה, מטופלות שמצבן היה יציב נזקקות לעזרה, וכיום מטופלות 20 נפגעות שבעבר או סיימו טיפול או מצבן היה יציב".
עמותת "פעמוני רוח" היא עמותה ללא מטרות רווח. הטיפולים שבעמותה מסובסדים, העמותה זקוקה לשטח חדש להתרחבותה, כדי לקלוט יותר חיות, לתמוך ביותר מטופלים, ולנסות ולעשות קצת טוב לכל מי שקשר בריא יכול לתת לו תקווה.