בגלל טעות חמורה במעבדת בית החולים "סורוקה" אובחנה, מירב בר חן, כחולת סרטן ועברה כריתת שד בעקבות האבחנה השגויה.
2 צפייה בגלריה
מירב בר חן
מירב בר חן
מירב בר חן. "הייתי בחרדות"
(הרצל יוסף)
בר חן זומנה לבדיקת סקר של השדיים והתבשרה על ידי כירורג שד בבית החולים כי תוצאות הביופסיה, שבוצעה בה במחצית חודש אפריל אשתקד, מצביעות על גידול סרטני מסוג "קרצינומה", וכי עליה לעבור ניתוח להסרת חלק מהשד וכן הסרת בלוטת לימפה מבית השחי השמאלי.
בתחילת חודש יוני אשתקד התבצע הניתוח והרקמות שנכרתו נשלחו לבדיקה במכון הפתולוגי. משבוששה התשובה הפתולוגית להגיע, יצרה מירב בר חן קשר עם הרופא כדי לברר את סיבת העיכוב, וזה הסביר לה כי העיכוב נובע מהעובדה, שבניגוד לכל היגיון, ברקמות שהוסרו בניתוח לא נמצאו כלל תאי סרטן. התברר כי רקמת הביופסיה שהכילה תאים סרטניים היתה שייכת למטופלת אחרת, וכי השוואה בין הרקמה שהוסרה בניתוח לבין הרקמה שנדגמה במהלך הביופסיה, הצביעה על כך שמדובר ברקמות של שתי נשים שונות.
"כשאתה מקבל את הבשורה המרה הזו שאתה חולה בסרטן", סיפרה השבוע מירב בר חן ל"ידיעות הנגב", "אתה מבין שמכאן ואילך החיים שלך משתנים. אתה צריך להתנהל במשפחה שלך ובמקום העבודה שלך בצורה אחרת ממה שהתנהלת קודם לכן. אתה עובר סדרת בדיקות, ערימות של בדיקות לקראת הניתוח. אתה מבולבל מהבשורה, ומצד שני, אתה מבין שצריכים להיכנס לפוקוס. הזמן עובד לרעתך. עוברים את הניתוח ומחכה בלהט לתוצאות הניתוח, לאחר שהסירו לי חלק משמעותי מהשד ואת בלוטת הלימפה, ולהתבשר שאין לך גרורות. שלושה וחצי שבועות חיכיתי לתשובות. הייתי בחרדות עד שהרופא אמר לי כי התשובות שהתקבלו לא נראות לו הגיוניות. התשובות הצביעו על כך שבלוטת הלימפה והחלק מהשד שנכרתו נקיים מסרטן".

2 צפייה בגלריה
(עברה כריתת שד מיותרת. צילום המחשה: shutterstock)

איך מקבלים תשובה כזו?
"הרופא התעקש שבכל זאת, אני צריכה לעבור הקרנות ולקבל טיפול תרופתי לאחר שבביופסיה התגלו ממצאים סרטניים. הרופא אמר לי שאולי נפלה טעות במעבדה. אמרתי לרופא שאין לי בעיה לעבור הקרנות, אבל אולי נפלה טעות בבדיקת הביופסיה ומישהי אחרת קיבלה את תוצאות הבדיקה שלי ואני קיבלתי את שלה. יכול להיות שבמצב כזה, מישהי מסתובבת עם סרטן בשד ואפילו לא יודעת על כך והיא עלולה עוד למות. זה הכי נורא. אמרתי לעצמי שאני לא אסלח לעצמי אם אני אשתוק".

"נעניתי בביטול"


באחרונה הגישה בר חן (51), נשואה ואם לשלושה ילדים, כתב תביעה נגד בית החולים "סורוקה" בגין רשלנות רפואית לפיצוי בסכום מירבי של עד 2.5 מיליון שקל.
באמצעות באי כוחה, עורכי הדין שי פויירינג ונמרוד הלוי, מגולל כתב התביעה, שהוגש לבית משפט השלום בתל־אביב, את אשר חוותה בר חן לפני כשנה. לאחר שבחנה את מכלול הנתונים הגיעה מירב בר חן בעצמה למסקנה שייתכן וחל בלבול. היא פנתה לרופאי בית החולים והעלתה שוב את האפשרות שרקמת הביופסיה שהכילה תאי סרטן כלל לא היתה שלה.
"התגובה היתה חריפה", סיפרה מירב בר חן ל"מיינט באר שבע", "נעניתי בביטול גמור. הטיחו בפניי בגסות שמדובר בעלבון צורב, שאני ממציאה תסריט בדיוני, שכדבר הזה אינו אפשרי. עוד נאמר לי שמעולם לא התרחש מקרה כזה ב'סורוקה'. נאמר לי שזו חוצפה וגילוי של חוסר כבוד מצדי להעלות אפשרות כזו. אחת הרופאות הטיחה בי שאני מדברת שטויות ומדמיינת".
בהמשך, כך מספרת מירב בר חן, היא נקראה שוב להגיע ל"סורוקה" והרופאים בישרו לה כי "אנחנו מצטערים, אין לך סרטן. את אכן צדקת. היתה טעות בביופסיה ומישהי אחרת קיבלה את הבשורה שאין לה סרטן. אל תדאגי, הודענו לאותה אישה כי יש לה סרטן. את יכולה להיות רגועה".
עם אלו תובנות יוצאים מסיפור מטלטל שכזה?
"המטרה שלי בחשיפת הסיפור הזה היא לשנות את נהלי העבודה בבית החולים. זו לא הטעות הראשונה ב'סורוקה'. משהו שם לא עובד נכון. במקרים כמו שאני חוויתי אסור שיהיו טעויות. טעות כזו עלולה לעלות בחיי אדם".

תגובות


מבית החולים "סורוקה" ומ"שירותי בריאות כללית" נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל אצלנו. נלמד אותו, ונגיב כמקובל במסגרת ההליך המשפטי. המקרה דווח למשרד הבריאות".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המקרה דווח כמקובל למשרד הבריאות. בבדיקת המשרד מול בית החולים התברר כי נעשתה טעות בשלב זיהוי הבדיקה של המטופלת. לאחר התחקיר שביצע בית החולים, בוצעו פעולות מתקנות על מנת למנוע הישנות של מקרים נוספים. במקביל לכך, בחודש דצמבר 2022 הוגשה תלונה לנציבות קבילות הציבור למקצועות רפואיים במשרד הבריאות על המקרה. הנציבות מצויה כעת בשלב איסוף החומר ועם סיום עבודתה המסקנות יועברו לצדדים כמקובל".