העמותה להנצחת מורשת לח"י יוצאת בקמפיין גיוס המונים להשלמת הקמתה של אנדרטה לזכרם של חמשת הנערים שנרצחו ב-1947 בצריף ברעננה. העמותה קיבלה אישור מעיריית רעננה להקמת האנדרטה בסמוך לתיכון "אביב" בעיצובו של האמן רענן כספי ובכוונתה לגייס 75,000 שקלים לצורך כך.
1 צפייה בגלריה
האנדרטה אותה תכנן האמן רענן כספי
האנדרטה אותה תכנן האמן רענן כספי
האנדרטה אותה תכנן האמן רענן כספי
(צילום: העמותה להנצחת מורשת לח"י)
קראו גם >>>
כידוע, בבוקרו של ה–12 בנובמבר 1947, הקיף כוח של עשרות חיילים בריטיים את הבית המסתורי שכונה "הצריף" במושבה הצעירה רעננה. באותו זמן היה בבית קורס שמנה עשרה נערים ונערות. הצופה של הקבוצה הבחין בחיילים והתריע על כך בפני שאר חברי הקורס. חמישה ניסו לברוח מהחלונות הבית ונורו על ידי החיילים הבריטים, השאר נתפסו ונעצרו. ההרוגים שכונו מאז בשם "ילדי רעננה" הם: שרה בלסקי - "חמדה" בת 18 במותה, לאה גינצלר - "רות" בת 16 במותה, יהודית כהן-מגורי - "אורה" בת 15 במותה, שלום מחרובסקי - "אריאל" בן 16 במותו, ומפקדם, יצחק מוסקוביץ' - "יגאל" בן 19 במותו.
המקרה זיעזע את היישוב בארץ של הימים ההם. לזכר חמשת הנערים והנערות הללו הוקמה ב-6.6.2000 כיכר "ילדי רעננה" ברחוב משה דיין פינת הפרחים, מול בית הספר התיכון "אביב ובה הוצב לוח זיכרון, אך, כאמור, העמותה להנצחת מורשת לח"י מבקשת להשלים את הקמת האנדרטה לזכר החמישה באותה כיכר.
יו"ר העמותה יאיר שטרן: "אני קורא לציבור לעזור בהנצחת זכרם של "ילדי רעננה" לעד שנרצחו לפני 74 שנים. הנערים הללו נרצחו בדם קר לאחר שללא שום אזהרה מוקדמת חדרו הבריטים לבית בלב פרדסי רעננה, ששימש את אנשי לח"י לאימון צעירי המחתרת בפירוק והרכבה של נשקים ופתחו באש. לאחר מאבק ממושך קיבלנו אישור להקמת אנדרטה לזכרם ואנו מבקשים מהציבור להנציח את ילדי רעננה שרציחתם הנפשעת כמו תרומתם להקמת המדינה לא תשכח".